Sjarken «Lofotværing» er bygd ved Selfa Arctics anlegg på Rødskjær ved Harstad. Den er nå på vei sørover til Trondheim. Etter at sjarken denne uken er vist frem på fiskerimessa Nor-Fishing, skal «Lofotværing» seile nordover og østover til Vardø. Der skal verdens første hybride sjark settes i arbeid.

- Som en tidlig Toyota Prius

Erik Ianssen i Selfa er foreløbig forsiktig med å kalle hybridsjarken en verdensnyhet.

Erik Ianssen, eier og daglig leder i Selfa.

- Arbeidet med utslippsfrie farkoster til sjøs er i startfasen. Dette er teknologiutvikling hele veien. Denne sjarken kan derfor best sammenlignes med første versjon av en Toyota Prius, sier Erik Ianssen, daglig leder og eier av Selfa Arctic.

LES OGSÅ: Ønsker seg hydrogenfabrikk på Tjeldbergodden

Han gleder seg til å vise frem den elleve meter lange sjarken, men understreker at dette er første versjon av hybride båter som kan brukes til fiske eller andre oppgaver til sjøs.

- Skal slutte med fossilbåter

- Vi skal slutte å bygge fossile båter, men må gjøre det steg for steg, fordi det per i dag ikke er mulig å overføre hybridteknologien fra biler eller store skip til små båter. Vi utvikler selv teknologien og vil gjøre dette i etapper, sier Ianssen.

Det innebærer at «Lofotværing», som konvensjonelle sjarker, vil bruke dieselmotor for fremdrift. Det som er elektrisk er halingen av fiskeredskapene. På konvensjonelle båter blir garn og liner halt om bord ved hjelp av kraft fra dieselmotoren som driver propellen.

LES OGSÅ: Snart skal hybridferjer krysse Trondheimsfjorden

- Sjarker ligger i ro på fiskefeltet mellom 50 og 80 prosent av tiden. Det er derfor et viktig skritt i seg selv at fiskeredskaper blir el-drevet, men etter hvert vil også propellen bli el-drevet, sier Fredrik Ianssen Lundh.

Han er salgs- og markedssjef for nybygg i Selfa og nevø av Erik.

Fredrik Ianssen Lundh, salgs- og markedssjef i Selfa Arctic.

En, eneste el-sjark

Det vakte oppsikt da Selfa i 2015 lanserte en helelektrisk sjark. «Karoline» var den første i sitt slag i verden. Det er den fortsatt. Selfa har nemlig ikke laget og solgt flere enn den ene helelektriske sjarken.

Selfa satser på at det skal slå an bedre når de nå går veien om hybridløsninger som blant personbiler, slik at det i en overgang vil være bruk for både diesel og el-batterier.

- Sinkes av staten

Erik Ianssen mener at staten er med på å forsinke det grønne skiftet til sjøs.

- Staten subsidierer i år sjarkflåtens bruk av diesel med 520 millioner kroner. Det gjør det vanskeligere for oss å konkurrere med løsninger som bruker elektrisk kraft fra batterier, sier han.

På tørt land: Erik Ianssen (til venstre) og Fredrik Ianssen Lundh i Selfa har bygd et innendørs anlegg for reparasjoner og vedlikehold av båter på Nyhavna, ved Dora 2.

Selfa mener at Selfa Hybrid, som denne klassen av sjarker skal hete, vil koste omtrent like mye som en konvensjonell sjark. Prisen på en hybridsjark som «Lofotværing» ligger på mellom fem og seks millioner kroner.

Bygger i Harstad

Selfa har opp gjennom årene bygd om lag 800 konvensjonelle sjarker til kystfiskeflåten.

- I en del år har vi satset lite på å levere nye sjarker, men nå skal vi øke nybyggingen, sier Erik Ianssen.

Sjarkene skal bygges ved Selfas anlegg på Rødskjær utenfor Harstad. Tomta ble solgt i fjor, men Selfa skal fortsatt ha drift der.

Investerer i Trondheim

En stor del av gevinsten på 20 millioner kroner fra salget i Harstad har Selfa brukt til å bygge kontorer og en innendørs verkstedhall på Nyhavna i Trondheim. Selfa har bygd en hall der selv ganske store hurtigbåter kan tas opp på tørt land for service og reparasjoner.

Selfas anlegg i Trondheim er ifølge Erik Ianssen det eneste stedet i Trondheimsfjorden og en stor del av trøndelagskysten der det er mulig å utføre reparasjoner og service på båter under tak.

Tjener mer på land enn på sjøen

Erik Ianssens grønne forretningsvirksomhet på sjøen kaster ikke mye penger av seg ennå, men på land hadde han i fjor et godt økonomisk år.

Selfa Arctic AS er det største forretningsområdet i Ianssens virksomhet. I 2017 hadde Selfa Arctic en omsetning på 46 millioner kroner, en økning på fem millioner fra året før.

Elektriske ferjer

En annen del av Ianssens grønne satsing på blå sjø er at han har vært fødselshjelper for teknologibedriften Clean Marine Switchboards AS (CMS) på Brekstad. Ianssen eier halvparten av Ørlands-bedriften, som blant annet har levert utstyr til en elektrisk ferje over elven Thames i London og som er involvert i flere elektriske ferjer i Norge. CMS hadde i 2017 en omsetning på fire millioner kroner, men er i en vekstfase. Foruten ferjer, tar bedriften også sikte på å levere utstyr til elektriske båter i oppdrettsbransjen.

Leide ut til batterifabrikk

Også som utleier av næringseiendom har Erik Ianssen vært involvert i det grønne skiftet til sjøs. Den kanadiske bedriften PBES leide lokaler i Ianssens lokaler på Selsbakk. PBES produserte skipsbatterier på Selsbakk frem til deres norske datterselskap gikk konkurs i mars i år. Batteriproduksjonen er nå flyttet til Selva i Agdenes.

Solgte eiendom

Bortsett fra oppstartsbedriften CMS, hadde de andre virksomhetene i Ianssens forretningsvirksomhet overskudd i 2017. Det var likevel ikke det grønne skiftet til sjøs som sørget for det største overskuddet. Av et samlet overskudd på 20,7 millioner kroner, kommer det aller meste fra gevinsten ved et eiendomssalg i Harstad.

Utgangspunkt på Selsbakk

Inntekter fra utleie av lokaler i Ianssens lokaler på Selsbakk er en annen inntektskilde for Erik Ianssens selskap Industriparken Eiendom AS (IPE). Dette selskapet er heleid av Erik Ianssen og er morselskap for fire andre virksomheter i konsernet, inkludert Selfa Arctic.

Selv om Industriparken Eiendom er morselskap i konsernet, kaller Ianssen forretningsvirksomheten for Selfa-selskapene. Erik Ianssen er femte generasjon i en virksomhet som hadde utgangspunkt i fabrikkdrift på Selsbakk.

Mange mennesker i Trondheim har støpt kanoer, kajakker og andre fritidsbåter i glassfiber hos Selfa på Selsbakk. Denne virksomheten er avviklet.

Selfa-konsernet sysselsetter 60 ansatte.