- Det vi først og fremst vil undersøke er om dette er en treningsform som folk vil benytte seg av, sier forsker Trine Moholdt ved Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU.

Hun leder prosjektet der 50 forsøkspersoner skal spille et såkalt aktivt dataspill i et halvt år. Slike spill, såkalte exergames, kjennetegnes av at man må bruke kroppen aktivt mens man spiller.

Spillet som brukes i undersøkelsen er utviklet av tidligere studenter på Gløshaugen i Trondheim, som nå har etablert et eget dataspillselskap.

Jo raskere man tråkker rundt pedalene på spinningssykkelen, desto hurtigere beveger man også stridsvognene som det konkurreres med i spillet.

Studie: Forsker Trine Moholdt ved fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU leder undersøkelsen. Foto: Terje Svaan

Anstrengende

Moholdt sier at spillet er anstrengende i seg selv, så det vil ikke være noen sensasjon om det gjør at folk kommer i bedre form. Spørsmålet er heller om det er artig og interessant nok til at folk vil trene nok til å få en effekt.

- Det er som med all type trening: vi vet at det virker hvis man gjør det. Vi er mer interessert i om det fenger, sier Moholdt, og mener at spillet kan brukes av både unge og gamle.

- Målgruppen er først og fremst de som ikke liker å sykle på en spinningsykkel uten et slikt spill foran seg, sier hun.

I undersøkelsen ønsker de først og fremst deltakere som ikke trener noe særlig til vanlig. Moholdt sier at svært mange har vært interessert i å delta på undersøkelsen, og at de så langt har rekruttert rundt 30 deltakere.

De blir delt opp i to grupper, der den ene gruppen får komme til St. Olavs hospital og spille dataspillet så mye de bare orker. Før, under og etter forsøksperioden blir det gjort målinger av blant annet kondisjon og fettprosent hos deltakerne.

Undersøkelsen har allerede startet, og en observasjon de har gjort er at folk som er gode i dataspill også får mye ut av spillet.

- De som er veldig gode til å spille dataspill får høyere puls under spillet. De skjønner hva det går ut på, og får til å spille bra, sier Moholdt.

Hun sier at de også vil starte opp en egen studie som inkluderer ungdom, og etter hvert skal de undersøke om dette kan være aktuelt for overvektige barn.

Nyutviklet: Spillet er utviklet av tidligere studenter på Gløshaugen i Trondheim. Foto: Steinar Kvam/NTNU TTO

Startet selskap

Spillet er basert på en masteroppgave av Kristoffer Hagen og Stian Weie ved Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU. Etter å ha fått gode tilbakemeldinger fra dem som prøvde spillet, valgte Hagen å fortsette arbeidet i en doktorgrad på universitetet.

- Nå har jeg tatt permisjon fra doktorgraden, for det viste seg at det var store kommersielle muligheter i dette. Helse, overvekt og liten motivasjon til trening er et stort tema, og dette er en mulig løsning for dem som ikke finner motivasjon til vanlig trening, sier Hagen til Adresseavisen.

Sammen med universitetets selskap for kommersialisering av ideer, NTNU Technology Transfer (TTO), startet han selskapet Playpulse. Halvannet år etter at selskapet ble etablert er de nå fem ansatte på heltid og en på deltid.

- Der viderefører vi prosjektet gjennom å lage flere spill, og sykkelen som brukes vi spillet lager vi fra grunnen opp, sier Hagen.

Han sier at markedet de i første omgang retter seg mot er treningsstudioer, idrettshaller og helse og rehabilitering, men han tror også at det er et stort potensial i markedet blant privatpersoner.

Selskap: Kristoffer Hagen har tatt pause fra doktograden på NTNU for å jobbe med spillutvikling i selskapet Playpulse. Foto: Julie Gloppe Solem/NTNU

Henter penger

De ansatte og TTO eier så langt mesteparten av selskapet selv, men Hagen sier at de har fått litt startkapital fra såkalte engleinvestorer, blant annet den Kina-baserte investoren Chris Rynning.

Han sier at de mot slutten av året eller til neste år vil gå ut i markedet for å hente inn rundt ti millioner kroner i kapital til selskapet. På spørsmål om hvor stort det kan bli, svarer han:

- Det er det ikke grenser for. Dataspill er utrolig stort, og helsespill er det både mye penger i og interesse for, sier han.

Han tror heller ikke NTNU-undersøkelsen vil bli avgjørende for selskapets skjebne fremover, men håper den vil støtte opp under det som allerede er kjent på området.

- Det er alltid viktig å ha forskning i grunn, sier han.