- Mediehusene og den uavhengige journalistikken står sterkere enn på lenge. De siste årene har vist viktigheten av uavhengige og troverdige medier. Vi ser også økt vilje til å betale for digitalt innhold. Dette gir oss et godt grunnlag for fortsatt god vekst i antall abonnenter, skriver konsernsjef Per Axel Koch i en pressemelding i forbindelse med regnskapstall for andre kvartal fra Polaris Media ASA.

Polaris eier mediebedrifter i Møre og Romsdal, Trøndelag og Nord-Norge. Adresseavisen er den største bedriften i Polaris-konsernet.

LES OGSÅ: Polaris og Amedia deltar på faktasjekk

Adressa: Adresseavisen er største bedrift i mediekonsernet Polaris Media.

LES OGSÅ: Årsregnskapet for 2017 for Polaris Media

Øker også på papir

Polaris hadde i andre kvartal i år sitt fjerde kvartal på rad med resultatfremgang, går det frem av delårsrapporten. Driftsresultatet økte med to prosent sammenlignet med andre kvartal i 2017, mens abonnementsinntektene økte med seks prosent. Digitale annonseinntekter økte med sju prosent til 60 millioner kroner. Også samlede annonseinntekter økte, en fremgang på én prosent, til 167 millioner kroner.

LES OGSÅ: Prisdryss til journalister

- Gledelig fremgang

- Konsernet har tydelig styrket sin konkurranseposisjon i annonsemarkedet, og det gleder meg at vi har vekst i samlede annonseinntekter i andre kvartal. Veksten kommer innen digitale annonser, hvor vi har etablert konkurransedyktige digitale løsninger og har hatt et betydelig kompetanseløft. Men, vi ser også at papirannonser gir god effekt for våre kunder og fremdeles er etterspurt, sier Per Axel Koch.

Fremgang: Konsernsjef Per Axel Koch gleder seg over økte annonseinntekter og flere digitale abonnter i Polaris Media.

LES OGSÅ: Polaris ble stoppet i Trønder-Avisa

Flere abonnenter

Antall digitale abonnement økte med 69 prosent i andre kvartal til 58465. Inkludert papiraviser, hadde Polaris-bedriftene til sammen 198949 abonnenter. Kostnadstiltak og inntektsøkninger sørger for at mediekonsernet forbedrer resultatene. Driftsresultatet (EBITDA) ble 59 millioner kroner, én million kroner mer enn samme periode i 2017. Polaris tjente mest på mediehusene, med en EBITDA på 56 millioner kroner. Polaris Trykk hadde i andre kvartal EBITDA på 12 millioner kroner.