I dag er det Graffi-restauranter i Nordre gate og på Solsiden i Trondheim, men i løpet av september åpner de en ny grillrestaurant på kaia i Tromsø.

Hyll sier at det er første steg i å bygge opp en kjede i flere av landets største byer, og han har gått inn i en stilling som kjedeleder.

- Foreløpig kan vi ikke si hva som blir neste by. Først må vi få Tromsø til å fungere, og samtidig ta vare på det vi har i Trondheim. Men planen er å bygge videre på dette, sier Hyll til Adresseavisen.

Lederjobb: Steinar Hyll skal bygge opp en administrasjon for å styre en landsdekkende Graffi-kjede. Foto: Morten Antonsen

Nedbemanning

Hyll har de siste årene vært daglig leder, styreleder og medeier i selskapet Nitu Management, som eier restaurantene San Sebastian på Solsiden og Røft Rotisseri på Trondheim sentralstasjon.

Tidligere sto de også bak Tregården Restaurant på Persaunet og San Sebastian på Torget i Trondheim, men disse har begge gått konkurs i løpet av 2018. I kjølvannet av dette har man nedbemannet i Nitu Management, og Hyll sier at det er bakgrunnen for at han selv går over til konkurrenten.

Han overlater ledelsen av Nitu Management til Zandra Tollefsen Reiten, som tidligere var daglig leder for restauranten på Torget. Hyll eier fortsatt snaut halvparten av Nitu, og han sier at det inntil videre ikke blir noen endringer på eiersiden.

Graffi-restaurantene eies av Roger Stokbakken, Knut Westrum Nielsen og Heidi Gjerdrum, som også står bak restauranten Rot Vin & Brød på Nedre Elvehavn.

Hyll, som også har vært leder for driften i Egon-restaurantenes eierselskap, sier at det er artig å få bli med på det han kaller et vinnerlag og en suksesshistorie. De tre eierne åpnet først en restaurant i Thomas Angells gate i 2006, men i 2014 ble denne flyttet til de tidligere lokalene til puben Carl Johan nederst i Nordre.

Overskudd

Graffi-restauranten på Nordre har hatt fallende inntekter de siste tre årene, og i fjor endte omsetningen på 25,4 millioner og overskuddet før skatt på 433 000 kroner. Men restauranten måtte holde stengt ut året etter en brann i november, og Hyll sier de ville hatt betydelig vekst uten brannen.

Graffi Solsiden ble åpnet i 2010, og har de siste årene hatt høyere inntekter enn søsterrestauranten på Nordre. Den har også levert millionoverskudd hvert år fra 2011 og frem til 2016 (fjorårsregnskapet er ikke kjent).

Kjede: Graffi har i dag to restauranter i Trondheim, og åpner snart en tredje i Tromsø. Foto: Espen Bakken, Adresseavisen

- Graffi har vært godt mottatt av publikum i over tolv år, og har gode resultater og godt besøk. Den har blitt et solid trøndersk konsept, og det er et spennende team å få bli med i, sier Steinar Hyll.

På spørsmål om han har en avtale om å få komme inn på eiersiden, svarer han:

- Det ligger en intensjon om at jeg skal bli en sterk person sammen med dagens eierskap.

Administrasjon

Hver restaurant ligget i et eget aksjeselskap, men i tillegg er det nå opprettet to nye selskaper for henholdsvis kjedeadministrasjon og produksjon og catering. Hyll sier at hans jobb blir å bygge opp en administrasjon for å styre en landsdekkende restaurantkjede, der gjestene skal få den samme kvaliteten uansett i hvilken by de er.

- Vi kommer til å bygge restaurant for restaurant, og ikke vokse videre før vi klart å oppnå kontroll og suksess på stedene vi har åpnet, sier han.

På spørsmål om hvor de er om ti år, svarer han:

- Hvis resten av Norge er like glade i grillmat som folk i Trondheim, så har vi et titalls restauranter. Men vi skal gjennom noen strategiprosesser før vi er der, sier han.