Byggingen er i full gang på Lund snuplass på Kattem, som blir start- og endestasjon for to av de tre metrobusslinjene i Trondheim.
Snuplassen ligger rett ved Lundåsen, og byggingen er årsak til Tunnelvegen nå er stengt frem til slutten av oktober.
Flertall for midtstilt bussfelt i Elgeseter gate
Avganger hvert femte minutt
Lund blir et travelt punkt for kollektivtilbudet, med busstrafikk fra klokken 05.30 om morgenen til klokken 00.30 om natten. Det blir bussavganger hvert femte minutt i timene mellom klokken 07 og klokken 20.
Utbygging omfatter holdeplasser for metrobussen langs veien mellom Ringvålvegen og Tunnelvegen, og bussramper slik at veien rundt den trekantformede tomten blir som en stor rundkjøring.
Betalingsvansker hos entreprenør gir byggestopp på metrobussholdeplasser
20-25 leiligheter
Midt inne i dette skal Bunnpris-eier I. K. Lykke gå i gang med utbygging av både butikk og boliger. Daglig leder Tor Arne Moe i I. K. Lykke Eiendom sier at de planlegger et næringsareal på 2000 kvadratmeter i første etasje, der det i tillegg til en Bunnpris-butikk kan komme mindre leietakere.
I etasjene over planlegger de å bygge 20–25 leiligheter, ifølge Moe. Størrelsene er per i dag beregnet til 50 til 120 kvadratmeter, men dette vil bli avklart i detaljreguleringen. Moe sier at reguleringsplanen for deres område er på «oppløpssiden», og at de håper å få klarsignal til byggingen i løpet av høsten.
Planlegger nytt omstigningspunkt
Han sier at de har møtt på noen utfordringer når det gjelder både støy og tilstrekkelige utearealer, men at de nå har et forslag som ivaretar disse kravene.
- Leilighetene er planlagt bygd slik at bygningskroppen er en støyskjerm i seg selv. Den vil ha en hesteskoform, der yttersiden er vendt mot den støyutsatte sonen, sier Moe, som sier at området også vil få et indre gårdsrom.
Kommunal millionsatsing skal øke andelen elvarebiler i Trondheim
Lang prosess
Bunnpris-eier I. K. Lykke sendte allerede i 2001 inn et planforslag for området, og etter flere års behandling ble området regulert til dagligvarehandel i 2006. På grunn av de omfattende rekkefølgebestemmelsene har det likevel ikke blitt noen butikk på området før nå, ifølge Moe.
Nå legges 2006-forslaget til side, og det lages en ny plan med både forretning og boliger.
- I 2006-forslaget ble det forutsatt en helt ny vei. Nå er dette kravet borte, og i stedet brukes de eksisterende veiene på en ny måte. Det har gjort utbyggingen økonomisk forsvarlig både for oss og Miljøpakken, sier Moe.
Her blir det holdeplasser for metrobussen: Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart
Ferdig i 2020
Selskapet samarbeider nå med Miljøpakken, og Moe håper at arbeid som graving, grunnarbeid og avskoging kan gjøres samtidig med arbeidet med holdeplassen for å unngå for store trafikale problemer.
- Ambisjonen er å få utbygd dette så fort som mulig, slik at det i hvert fall er ferdig i 2020, sier Moe, som også sier at de regner med å få inn en samarbeidspartner i boligprosjektet.
Kommentar: Boliglån i lomma? Jo før, jo bedre
Snuplass for to metrobusslinjer
Snuplassen blir start- og endestasjon metrobusslinjene M1 Lund-Tiller-sentrum-Ranheim og M2 Lund-Saupstad-sentrum-Lade-Strindheim.
Lund-prosjektet, som har en total kostnadsramme på i overkant av 40 millioner kroner, står på AtBs hasteliste og skal være ferdig bygd i juli neste år, i tide til metrobusspremieren 3. august 2019.
Holdeplassene for metrobuss bygges for lave
Dette omfatter utbyggingen på Lund
Utbyggingen omfatter:
* Holdeplasser for lokalbusserog metrobusser. Lokalbussene får holdeplass på begge sider av Ringvålveien, mens avgangs - og endestasjon for metrobussen er langs Torvsletta.
Metrobussholdeplassen blir 60 meter lang og skal ha plass til to busser på 24 meter samtidig.
Stasjonen bygges med sykkelparkering og med snøsmelteanlegg.
AtB mener metrobussene innfrir kravene
Fire metrobusser på en gang kan vente på avgang
* Parkeringsplass i Tunellvegen for inntil fire metrobusser som venter på rett avgangstid
* Parkeringsplassen blir del av en bussrampe fra Ringvålvegen til Tunellvegen. Avkjøringen blir enveiskjørt fra Ringvålvegen slik at metrobussene kan kjøre inn både øst- og vestfra.
* Ombygging av deler av veinettet
Ikea legger ned tre servicesentre i Norge
Ny gang - og sykkelvei og tursti
* Nytt gang- og sykkelvegsystem samt tursti for området. Dagens skiundergang under Ringvålvegen forlenges fordi vegen blir bredere. Arbeidet med gang - og sykkelveien begynner til våren.
Slik blir det nye buss-tilbudet i trondheimsområdet fra 3. august neste år
Anleggsarbeid hele vinteren
Hovedentreprenør er Teknobygg AS.
- Anleggsarbeidet vil pågå gjennom hele vinteren. Vi har lagt opp de ulike delene av anleggsarbeidet etter hva som er best egnet ut fra årstidene. Det betyr for eksempel at deler av betongarbeidet skal gjøres i vintermånedene, mens legging av kantstein og belegg blir gjort til våren, forteller prosjektleder Petter Fuglaas i Miljøpakken/Kommunalteknikk.