Byggingen er i full gang på Lund snuplass på Kattem, som blir start- og endestasjon for to av de tre metrobusslinjene i Trondheim.

Snuplassen ligger rett ved Lundåsen, og byggingen er årsak til Tunnelvegen nå er stengt frem til slutten av oktober.

Snuplass. Dette området på Lund på Kattem, rett ved Lundåsen, blir et av de travleste trafikkpunktene for det nye metrobusstilbudet med avganger for to metrobusslinjer hvert femte minutt fra klokkenn 07 til klokken 20, og totalt nærmere 200 metrobussavganger i døgnet. Foto: Morten Antonsen

Avganger hvert femte minutt

Lund blir et travelt punkt for kollektivtilbudet, med busstrafikk fra klokken 05.30 om morgenen til klokken 00.30 om natten. Det blir bussavganger hvert femte minutt i timene mellom klokken 07 og klokken 20.

Utbygging omfatter holdeplasser for metrobussen langs veien mellom Ringvålvegen og Tunnelvegen, og bussramper slik at veien rundt den trekantformede tomten blir som en stor rundkjøring.

20-25 leiligheter

Midt inne i dette skal Bunnpris-eier I. K. Lykke gå i gang med utbygging av både butikk og boliger. Daglig leder Tor Arne Moe i I. K. Lykke Eiendom sier at de planlegger et næringsareal på 2000 kvadratmeter i første etasje, der det i tillegg til en Bunnpris-butikk kan komme mindre leietakere.

I etasjene over planlegger de å bygge 20–25 leiligheter, ifølge Moe. Størrelsene er per i dag beregnet til 50 til 120 kvadratmeter, men dette vil bli avklart i detaljreguleringen. Moe sier at reguleringsplanen for deres område er på «oppløpssiden», og at de håper å få klarsignal til byggingen i løpet av høsten.

Han sier at de har møtt på noen utfordringer når det gjelder både støy og tilstrekkelige utearealer, men at de nå har et forslag som ivaretar disse kravene.

- Leilighetene er planlagt bygd slik at bygningskroppen er en støyskjerm i seg selv. Den vil ha en hesteskoform, der yttersiden er vendt mot den støyutsatte sonen, sier Moe, som sier at området også vil få et indre gårdsrom.

Snuplass og senter. Dette er planene for Lund på Kattem med snuplass for metrobussen og senter med butikk, torg og leiligheter. Området får også holdeplasser for lokalbussruter. Foto: Illustrasjon: Rambøll

Lang prosess

Bunnpris-eier I. K. Lykke sendte allerede i 2001 inn et planforslag for området, og etter flere års behandling ble området regulert til dagligvarehandel i 2006. På grunn av de omfattende rekkefølgebestemmelsene har det likevel ikke blitt noen butikk på området før nå, ifølge Moe.

Nå legges 2006-forslaget til side, og det lages en ny plan med både forretning og boliger.

- I 2006-forslaget ble det forutsatt en helt ny vei. Nå er dette kravet borte, og i stedet brukes de eksisterende veiene på en ny måte. Det har gjort utbyggingen økonomisk forsvarlig både for oss og Miljøpakken, sier Moe.

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Ferdig i 2020

Selskapet samarbeider nå med Miljøpakken, og Moe håper at arbeid som graving, grunnarbeid og avskoging kan gjøres samtidig med arbeidet med holdeplassen for å unngå for store trafikale problemer.

- Ambisjonen er å få utbygd dette så fort som mulig, slik at det i hvert fall er ferdig i 2020, sier Moe, som også sier at de regner med å få inn en samarbeidspartner i boligprosjektet.

Oversikt. Slik er planene for anleggsarbeidet på Lund. Reguleringsplass for buss er parkerinsplass for metrobusser som venter på avgang. Foto: Montasje. Miljøpakken

Kommentar: Boliglån i lomma? Jo før, jo bedre

Snuplass for to metrobusslinjer

Snuplassen blir start- og endestasjon metrobusslinjene M1 Lund-Tiller-sentrum-Ranheim og M2 Lund-Saupstad-sentrum-Lade-Strindheim.

Lund-prosjektet, som har en total kostnadsramme på i overkant av 40 millioner kroner, står på AtBs hasteliste og skal være ferdig bygd i juli neste år, i tide til metrobusspremieren 3. august 2019.

Metrobuss. 58 metrobusser settes inn på tre linjer fra 3. august 2019. To av linjene har start - og endestasjon på Lund. Foto: Montasje: AtB

Dette omfatter utbyggingen på Lund

Utbyggingen omfatter:

* Holdeplasser for lokalbusserog metrobusser. Lokalbussene får holdeplass på begge sider av Ringvålveien, mens avgangs - og endestasjon for metrobussen er langs Torvsletta.

Metrobussholdeplassen blir 60 meter lang og skal ha plass til to busser på 24 meter samtidig.

Stasjonen bygges med sykkelparkering og med snøsmelteanlegg.

Prosjektleder Petter Fuglaas. Foto: Morten Antonsen

Fire metrobusser på en gang kan vente på avgang

* Parkeringsplass i Tunellvegen for inntil fire metrobusser som venter på rett avgangstid

* Parkeringsplassen blir del av en bussrampe fra Ringvålvegen til Tunellvegen. Avkjøringen blir enveiskjørt fra Ringvålvegen slik at metrobussene kan kjøre inn både øst- og vestfra.

* Ombygging av deler av veinettet

Ny gang  - og sykkelvei og tursti

* Nytt gang- og sykkelvegsystem samt tursti for området. Dagens skiundergang under Ringvålvegen forlenges fordi vegen blir bredere. Arbeidet med gang - og sykkelveien begynner til våren.

Anleggsarbeid hele vinteren

Hovedentreprenør er Teknobygg AS.

- Anleggsarbeidet vil pågå gjennom hele vinteren. Vi har lagt opp de ulike delene av anleggsarbeidet etter hva som er best egnet ut fra årstidene. Det betyr for eksempel at deler av betongarbeidet skal gjøres i vintermånedene, mens legging av kantstein og belegg blir gjort til våren, forteller prosjektleder Petter Fuglaas i Miljøpakken/Kommunalteknikk.