Båten er ikke mer enn seks meter lang, og selv om den ser ut som en racerbåt, har den en langt viktigere funksjon enn leken, høy fart på sjøen. Båten fra trondheimsbedriften Blueimpact er nemlig verdens første ubemannede oljevernfartøy.

Ubemannet

Med høytrykksdyser under skroget, skal den førerløse båten kunne kjøre frem og tilbake i oljesøl og rett og slett knuse oljepartiklene med vannstråler.

- På den måten vil oljepartiklene gå i oppløsning og bli en del av naturens kretsløp. Dermed reduseres forurensningen både i sjøen og på land, sier Stein Erik Sørstrøm.

Slik skal oljevernroboten se ut når den er fiks ferdig. Foto: Blueimpact AS

66-åringen har i mange år vært forsker i Sintef. Nå har han hoppet fra moderskipet over til den bitte lite knoppskytingen Blueimpact, der han vil følge sin egen idé fra tegnebrettet til sjøkanten. Forskningsstiftelsen er likevel et viktig ankerfeste. Investeringsfondet Sintef Venture IV eier Blueimpact, i tillegg til at Sintef stiller med kunnskap og støtte.

Til nå er det investert rundt 20 millioner kroner i verdens første ubemannede oljevernfartøy.

Flere robotskip

Prototypen til det som kan bli fremtidens oljevernfartøy ligger i havnebassenget på Brattøra. Ved samme kai ligger tre andre ubemannede båter. Det illustrerer at det skjer mye innen robotteknologi i Trondheim, men også at Trondheimsfjorden er blitt testområde for selvkjørende fartøy.

Først: Disse tre er inntil videre de tre eneste ansatte i Blueimpact. Fra venstre Børge Kjeldstad, Karl Nevland og Stein Erik Sørstrøm ved prototypen for verdens første ubemannede oljevernfartøy.

LES OGSÅ: Her kan du se Geminis video fra miniferja som skal frakte folk og sykler mellom Ravnkloa og Brattøra

LES OGSÅ: Trondheimsfjorden er testområde for ubemannede fartøy

- Først var planen å utruste et konvensjonelt fartøy, men så kom ideen om en ubemannet båt. Vi tok kontakt med Maritime Robotics, som har utviklet instrumenteringen for oss. Skroget er bygget på Viknaslipen i Vikna, mens sammenstillingen er utført av Innovation AS i Trondheim, sier Sørstrøm.

Maritime Robotics er en teknobedrift som har utspring fra NTNU.

Oljevernbåten mangler en antenne før den er klar til bruk. Blueimpact har som ambisjon å selge oljevernfartøy som dette fra neste år. Før det har prototypen på Brattøra to viktige oppdrag. Først skal den på mandag inspiseres av statsminister Erna Solberg, i forbindelse med regjeringens møte i Trondheim om digitalisering og banebrytende teknologier. Deretter skal båten fraktes til Santa Barbara ved USAs vestkyst.

Test i California

- Vi er bedt av miljøvernmyndighetene i California om å prøve vår metode for å fjerne olje som lekker ut fra havbunnen utenfor Santa Barbara. Langs Californias kyst siver petroleum naturlig opp. Hvert år skaper dette oljesøl som tilsvarer utslipp fra en stor oljetanker, sier Sørstrøm.

I California er det ikke tillatt å bruke kjemikalier for å fjerne oljesøl.

- Dette blir vår første store test på om mekanisk dispergering vil fungere ikke bare i teorien, men også i praksis, sier sjefen i Blueimpact.

LES OGSÅ: Verdens første selvgående og elektriske konteinerskip er norsk.

Droner på vann

Stein Erik Sørstrøm sier at det teknologisk ikke er noe i veien for å skalere opp oljevernfartøyet fra seks meter til å bli en del større.

Stein Erik Sørstrøm, gründer i knoppskytingsbedriften Blueimpact AS.

- Det er likevel et viktig poeng at fartøyene er små. Prototypen er så liten at den lett kan fraktes med biltilhenger eller under et helikopter. På den måten kan båten være mobil og lett settes inn der det har vært oljeutslipp, sier Sørstrøm.

LES OGSÅ: - Trenger Ocean Space Centre på Tyholt

Snart klar: Den er ikke helt ferdig ennå, men nesten. Blant annet skal det stå en antenne på toppen, før Karl Nevland (til venstre) og Børge Kjeldstad er helt fornøyd med prototypen som skal vises frem for statsministeren, og som senere i høst skal sendes til Califoirnia.

Han peker videre på at de fleste oljeutslipp er små og at behovet er størst i kystnære farvann, ikke ute på åpent hav.

- Det er dessuten meningen at flere båter skal operere sammen. De skal da kunne brukes som en koordinert enhet, nærmest som droner, sier Sørstrøm.

- Hvorfor må disse fartøyene være ubemannet?

- Først og fremst for at personell skal slippe å bli utsatt for avgasser fra oljesøl. At vi slipper bemanning gjør det dessuten mulig å la båtene være små, samtidig som det øker driftsperioden kraftig. I teorien vil det være mulig å la båtene være i drift 24 timer i døgnet. Et ubemannet fartøy kan dessuten benyttes i risikoområder i større grad enn tradisjonelle, bemannede fartøy.

Vann mot olje

Blueimpact har sikret seg verdensomspennende patenter på teknologien der det er første gang rent sjøvann brukes i stedet for kjemikalier til å bekjempe oljesøl.

- Gjør dette at problemet, det vil si oljesølet, bare blir usynlig, eller blir problemet løst?

- Ingen oljevernmetoder løser problemet fullt og helt. Kjemisk dispergering er en anerkjent metode for å fjerne oljesøl. Vår metode gjør mye av det samme, men uten bruk av kjemikalier, sier Sørstrøm.

LES OGSÅ: Salmar-systemet fikk mest i støtte fra Innovasjon Norge

Andre bruksområder

Oljevern har for øyeblikket all oppmerksomhet for gründerne i Blueimpact.

- Men vi har i bakhodet at et slikt ubemannet fartøy også kan brukes til andre formål, for eksempel overvåkning og kartlegging av sjø og sjøbunn, sier Stein Erik Sørstrøm.

Som mange andre oppstartsbedrifter i Trondheim som utvikler fysiske produkter basert på teknologi, har også Blueimpact tilhold hos Faktry på Sluppen.