Rederiet eies av Ole T. Bjørnevik og hans familie, og har en flåte med lektere, taubåter og offshoreskip.

De sistnevnte har slitt kraftig i kjølvannet av krisen i oljebransjen, og på tross av oljeprisoppgang preges markedet fortsatt av overkapasitet og lave priser.

Boa Offshore hadde samlede inntekter på 290 millioner kroner etter første halvår, noe som var en nedgang fra 309,5 millioner kroner i samme periode i fjor.

Driften gikk med et underskudd på 54 millioner kroner, mens renteutgifter og andre finanskostnader sørget for at resultatet før skatt ble på minus 162,7 millioner kroner.

Overkapasitet

Oljeprisen har nå steget til like under 80 dollar per fat, noe som er rundt 25 dollar høyere enn for ett år siden. Administrerende direktør Helge Kvalvik i Boa Offshore skriver i kvartalsrapporten at de forventer økt aktivitet fremover, men at det fortsatt er vesentlig overkapasitet innen mange offshoresegmenter.

Rederiets to store konstruksjonsskip, «Boa Sub C» og «Boa Deep C», jobber begge på kontrakter. Førstnevnte er leid inn i forbindelse med vedlikehold av vindturbiner i Nordsjøen, mens «Boa Deep C» ligger utenfor kysten av Nigeria.

Kvalvik skriver at mulighetene for nye kontrakter de neste par årene har økt noe i løpet av 2018, men at det fortsatt er relativt hard konkurranse om jobbene.

Ankerhåndteringsfartøyene «Boa Jarl» og «Boa Bison» opererer begge i spotmarkedet i Nordsjøen, men dette har skuffet i sommersesongen, ifølge Kvalvik. Det er et stort overheng av skip i opplag eller uten arbeid, og utsiktene er derfor usikre.

Til salgs

«Boa Jarl» og «Boa Bison» jobber nå på kontrakter i det russiske Karahavet nord for Sibir. Boa Offshore inngikk i fjor sommer en gjeldsavtale med kreditorene, og et element i avtalen var at disse to skipene skulle selges.

Fristen for å selge dem var i utgangspunktet 31. desember i fjor, men den ble utsatt til utgangen av juni i år. Skipene er fortsatt ikke solgt, og Kvalvik skriver i rapporten at de er i tett dialog med kreditorene.

Statens garantiinstitutt Giek og Sparebank 1 SMN har finansiert byggingen av de to skipene, og Adresseavisen får opplyst fra sistnevnte at avtalen om at de skal selges står fast.

De siste årene har det blitt inngått en rekke avtaler mellom gjeldstyngede offshorederier og kreditorene deres. Sparebank 1 SMN skrev i sin siste kvartalsrapport at deres låneengasjementer innen oljeservicenæringen var ferdig restrukturert, men at styret la til grunn at det kunne komme nye utfordringer i denne næringen.