Etter lange forhandlinger har Egon-ledelsen kommet til enighet med eierne av kjøpesenteret Mall of Scandinavia i Stockholm, som vil bli Nordens største når det åpner neste høst.

– Vi kan ikke få en mer perfekt beliggenhet og mulighet. Det er helt opp til oss selv om vi lykkes, sier daglig leder og medeier Roger Halshamn i eierselskapet Norrein Gruppen.

De har inngått en muntlig avtale med de fransk-nederlandske eierne av senteret, men selve kontraktssigneringen gjenstår. Halshamn er uansett sikker på at Egon-konseptet blir en suksess når de skal inn på et senter med rundt 250 butikker og over 20 andre restauranter. Senteret skal ligge helt inntil den nye nasjonalarenaen for fotball i Sverige, Friends Arena, like nord for Stocholm sentrum.

– Selvsagt er det en masse ukjente momenter, det er vi klar over. Men når vi først skal etablere oss utenfor Norge, så fins det ikke et bedre sted enn på et helt nytt senter som dette. Tenk på all markedsføringen vi får være med på, sier Halshamn, som i år igjen legger frem rekordresultater for kjeden.

Det er sønnen, Dan Robert Halshamn, daglig leder for driften i Norrein Gruppen, som leder ekspansjonen. Stockholms-restauranten er bare én av seks nye de planlegger å åpne det neste året. De fem i Norge er i Åsane, Bergen, Tromsø, Sarpsborg og Sandnes.

– Takker ofte nei

Dermed gjør de et byks fra 33 til 39 restauranter. De får 30-40 tilbud om å etablere seg hvert år, men sier at de takker nei til de fleste.

– Det er ingen andre restauranter som klarer å skape den omsetningen vi skaper, og derfor blir vi mer og mer populære. I alle byene vi er i, så er det en Egon-restaurant som har størst omsetning, sier Roger Halshamn.

Den største er Egon Byporten på Jernbanetorget i Oslo, som i fjor hadde en omsetning på tett oppunder 100 millioner kroner, mens snittet på restaurantene er på rundt 35 millioner.

Men de tror at fremtidig vekst først og fremst vil skje utenfor Norge. Først i Sverige og deretter i landre land.

– Vi har hatt tilbud fra Sverige og Danmark i mange år, men aldri vurdert det konkret. Men vi ser at Norge er et begrenset sted. I Trondheim er det ikke plass til flere Egon, og markedet begynner å bli mettet også i Oslo og Bergen, sier Dan Robert Halshamn.

Han tror derfor at etableringstakten vil gå ned i Norge, men øke i Sverige.

– Planen nå er å åpne den første i Stocholm i september neste år, og så drifte den i ett til halvannet år og sikre at det blir en suksess. Så etter at par år ser jeg for meg at vi åpner nummer to, denne gang i et bysentrum, sier han.

Utstillingsvindu

Roger Halshamn tror etableringen på Mall of Scandinavia kan bli et utstillingsvindu som åpner for videre ekspansjon.

– Dette blir et unikt sted som det vil komme kjøpesenterfolk fra hele Europa for å studere. Så hvis det dukker opp et interessant tilbud i for eksempel Tyskland, så er det interessant for oss, sier han.

30 år etter oppstarten hadde Egon-restaurantene i fjor en bruttoomsetning på snaut 1,1 milliarder kroner (inkludert moms), som er en økning på seks prosent fra året før. Driftsresultatet endte på 195 millioner kroner, mens resultatet før skatt ble på 92,2 millioner. Det var en økning på henholdsvis seks og åtte prosent.

Norrein Gruppen omfatter også Eld Restaurant & Bar og Prinsen Hotell i Trondheim, i tillegg til Mølla Hotell på Lillehammer, og fikk derfor en bruttoomsetning på drøyt 1,2 milliarder kroner.

Årsregnskap
Norrein Gruppen
Millioner kroner20132012Endr. i %
Bruttoomsetning127011966
Driftsresultat278259,16
Res. før skatt204,8182,312