Statens vegvesen og familien Oust møtes i skjønnsretten i Trondheim tinghus denne og neste uke, for å få fastsatt erstatningen for jord ervervet fra gården Øvre Rotvoll.

Bjørnar Oust, sønn av gårdeier Ivar Oust, sier de ikke har fått noe tilbud fra Statens vegvesen.

– Jeg vil ikke kalle det forhandlinger, men skinnforhandlinger fra Vegvesenets side. De har ikke kommet med et tilbud som er realistisk overhodet. De går i forhandlingene for å føle ut motparten, ikke med sikte på å få landet saken, sier Oust.

En takstmann har på oppdrag fra Vegvesenet satt verdien av det eksproprierte arealet til 10 millioner kroner, ifølge Oust.

Vegvesenet har ervervet seks områder på til sammen 36 mål på gården Øvre Rotvoll i forbindelse med utbygging av E6 Trondheim-Stjørdal. Arealet inngår blant annet i det nye Rotvollkrysset, utvidelse av Innherredsveien, Omkjøringsveien og Haakon VIIs gate.

450 mål til bolig

Oust-familien har ikke motsatt seg å avgi areal til veiutbygging, og veiene er i dag ferdig bygd. Men det er erstatningen for arealet og ulemper på grunn av utbyggingen de er uenige om. En dommer og fire skjønnsmenn, som er meddommere, skal fastsette erstatningen.

På Øvre Rotvoll drives det i dag jordbruk, hvor det produseres såkorn og kyllingproduksjon. I tillegg er det utleie av lokaler på gården. Den var tidligere kun regulert som lnf-område (landbruk, natur og fritid).

Oust-familien har planer om å bygge boliger og næringsareal på eiendommen i fremtiden. I desember i fjor sa regjeringen ja til at 450 mål av gården bygges ut, og det er omregulert. Oust mener derfor at det skal tas hensyn til at utbyggingen på eiendommen når erstatningen skal bestemmes.

20 kroner for matjord

Mens Vegvesenet betaler 20 kroner per kvadratmeter i erstatning for god trøndersk kornjord, er verdien av ei boligtomt langt høyere

– Vegvesenet har i skjønnet i for stor grad lagt vekt på gammelt planverk, og tar ikke inn over seg at byen er i vekst. Å fastsette verdien på arealer handler om å se inn i fremtiden. Da nytter det ikke å se på en gammel plan, sier Oust.

Han viser blant annet til at Vegvesenets advokat i retten brukte rapporter fra naturforvaltningen fra 1990-tallet.

Planarbeid i gang

Ifølge Oust er erstatningskravet for det arealet Vegvesenet har ekspropriert foreløpig på 430 millioner kroner, og i tillegg kommer erstatning for ulemper på grunn av veiutbyggingen. Oust sier at de regner med å oppjustere kravet.

Erstatningskravet består av det rene tapet av tomteareal på 36 mål, tapt utbyggingsprofitt og marginalverditapet. Oust mener de taper utbyggingsprofitt, fordi de selv skal utvikle og bygge ut.

Marginalverditapet er tap som oppstår fordi faste kostnader til infrastrukturutbygging ikke han fordeles på like mange kvadratmeter bolig og næringsareal som før eksproprieringen.

Samtidig som de møter Vegvesenet i rettssal 417 på tinghuset, er Oust-familien også i gang med planarbeidet for jordene som skal reguleres til bolig og næring.

– Vi mener at vi skal ha erstattet utbyggingsverdien på avstått grunn i området. Statens vegvesen er stadig uvillig til å akseptere dette, til tross for at vi er inne i en fase hvor det planlegges for bygging i området. Nå jobber vi med nærmere planer for området, og vi jobber med dette sammen med kommunen, sier Oust.

- Tiden har jobbet for grunneier

- Vi har tatt det innover oss at eiendommen er omgjort til fremtidig utbyggingsformål, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Han sier Vegvesenet er forberedt på å måtte betale en høyere erstatning for de 36 målene som er ervervet fra Øvre Rotvoll, etter at regjeringen før jul sa ja til utbygging på 450 mål jordbruksjord på gården.

– Normalt prøver vi å komme med tilbud og forhandle. Men her er skjønnet utsatt på grunn av den uklare plansituasjonen. Det skulle vært opp for skjønnsretten to ganger tidligere, men grunneier har begjært det utsatt i påvente av en avklaring fra regjeringen. Tiden har jobbet for grunneier, sier Johnsen.

- Astronomisk

Men så mye som kravet fra Oust-familien, på nærmere en halv milliard, er de langt fra klar til å betale.

– Det er astronomisk, sier Johnsen, som sier de skjønte det ikke var mulig å bli enige ved forhandlinger.

– Det hadde ingen hensikt å finne en pris, vi skjønte at vi måtte til retten. Derfor har vi ikke kommet med et konkret tilbud, sier Johnsen.

Han forteller at nåverdien for en erstatning er avhengig av hvor raskt Oust-familien kan regne med å bygge ut de 450 målene jordbruksareal som skal bli bolig og næringsareal.

– Hoveddiskusjonen er når det kan påregnes utbygd, det har stor betydning for verdien. Det har ikke minst også kostnadene ved infrastrukturutbygging, som er nødvendig for å få området byggeklart. Det er blant annet slike ting som vurderes i retten nå, sier Johnsen.

Han påpeker at det i verdivurderingen av det ervervede arealet må tas hensyn til at om det i stedet hadde blitt bebygd med boliger, så ville det blant annet vært restriksjoner på hvor nært veisystemet det kunne blitt bygd.

- Ikke byggeklart

Han opplyser at Statens vegvesen for god kornjord i Trøndelag betaler ca. 20 kroner per kvadratmeter. Hva viser til en takstrapport som sier ti millioner kroner, som svar på spørsmålet om hva Vegvesenet mener de bør betale for de ervervede områdene.

– Vi vet at byggeklare tomter koster 5000-6000 kroner per kvadratmeter. Da er det et sted imellom, men vi påpeker at dette arealet langt fra er byggeklart, sier Johnsen.

Statens vegvesen har gjort avtaler med de andre grunneierne langs utbyggingen av E6 i Trondheim om vederlag for grunn, bortsett fra med en boligeier i Brøsetveien hvor det ble avgjort i retten.

Det er satt av seks daget til saken i skjønnsretten.

Ny bydel: Øvre Rotvoll er igang med planarbeidet for å omregulere kornåkre til boliger. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Hilste: Ivar Oust (til venstre), som eier gården Øvre Rotvoll, hilste på motparten, senioringeniør Jon Sverre Finsaas i Statens vegvesen, da skjønnssaken startet tirsdag denne uka. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN
Dommer: Sammen med fire meddommere skal dommer, sorenskriver Morten Gunnes, faastsette verdien på de 36 målene Statens vegvesen har ervervet fra Øvre Rotvoll. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN