I treårsperioden 2011-13 vant Q-Free bare ett eneste stort oppdrag, og tapte over 100 millioner kroner.

– Q-Free har hatt en uvane med å skuffe markedet hvert tredje-fjerde år. Samtidig har vi sjelden hatt flere veldig gode år på rad. Nå er tida inne for å stabilisere inntektene og å bli voksne som selskap, sier Thomas Falck, som nettopp ble tilsatt som permanent toppsjef etter å ha hatt rollen midlertidig i ett år.

Koster for mye

Det tradisjonsrike bomveiselskapet rundet nettopp 30 år. Teknologien er verdensledende, men den stadige jakten på de største og mest prestisjetunge kontraktene har kostet for mye, mener Thomas Falck (48).

For snart fire år siden signerte Q-Free en intensjonsavtale verdt nesten én milliard med politimyndighetene i Indonesias hovedstad Jakarta. Fortsatt står prosjektet på vent.

– Vi har gått fra å tro til å håpe at det kommer, sier Falck.

Nå vil han jakte med lettere ammunisjon.

– Vi går fra elefantjakt til elgjakt. Landsbyen har behov for at vi feller en elg i ny og ne for at innbyggerne skal bli mette, sier han.

Har kjøpt seks selskaper

De siste 18 månedene har Q-Free kjøpt opp seks teknologiselskaper i Europa og USA. Det gir Q-Free flere bein å stå på. Flere ansatte jobber nå med avansert trafikkstyring (ATMS) enn med veiprising, som Q-Free tradisjonelt har vært kjent for.

På ATMS-området er oppdragene ofte mindre, men de kommer hyppigere. Greier Falck å få teknologimiljøene han rår over til å danse i takt, kan det virkelig bli swing på sakene, mener han. Men han erkjenner at det vil ta tid.

–2014 brukte vi på å finne retningen. Nå trenger vi 2015 til å tydeliggjøre markedsføringsbudskapet og forbedre intern samhandling. I 2016 skal vi å øve på å være det selskapet vi skal bli, sier han.

Falcks personlige ambisjon er å doble omsetningen i løpet av tre år, og å tredoble den innen fem år.

– Vi har kjøpt disse selskapene fordi de er teknologisk ledende, de tjener penger, og de gjør oss i stand til å utvikle og tilby et mye bredere spekter av produkter og tjenester, poengterer Falck.

Ubegrenset marked

500 byer i verden har mer enn én million mennesker. Samtlige sliter med forurensning, ulykker og dårlig framkommelighet. Før eller siden må de foreta seg noe, mener Q-Free-sjefen.

– Jeg tror alle må regulere adgangen til byen på en eller annen måte. De trenger teknologi som gir bedre flyt, sikkerhet og miljø. Trafikken i sentrum ble redusert med 30 prosent da Stockholm innførte trengselsskatt, sier han.

Takket være selskapene Q-Free har kjøpt, kan selskapet bygge systemer for veiprising, og samtidig levere utstyr for å samle inn og tolke trafikkdata inne i byen. Informasjonen kan ende opp i en trafikksentral som styrer hastigheter, skilt og stengsler, eller den kan gå direkte til bilistene.

Trondheim må dele på makten

Q-Free leverer også systemer som for eksempel forteller hvor i byen du finner en ledig parkeringsplass, om tunnelen du nærmer deg er trygg, og om det finnes lastebiler med farlig last i nærheten.

– Det er svært mye som er teknisk mulig å få til, selv med små investeringer. Før måtte vi nøye oss med å snakke om veiprising. Nå kan vi levere det kunden måtte trenge, sier Falck.

Av de 400 som nå jobber i Q-Free, har knapt 100 tilhold i Trondheim. Her skal hovedkontoret og tyngdepunktet for veiprising fortsatt ligge, men trønderne skal ikke lenger styre alene.

– Vi går fra å være hierarkiske, med ett sterkt senter i Trondheim, til å ha verdensledende teknologimiljøer flere steder. Trondheim skal være hovedkontor pluss et kompetansesenter pluss en serviceorganisasjon, og er ikke lenger det senteret som tidligere styrte alt, sier Falck.

Skryter av hamskifte

Q-Free har vært en sammenhengende tristesse på børsen de siste årene. Nå øyner tallknuserne håp.

For knapt tre år siden var Q-Free verdsatt til 1,8 milliarder kroner på Oslo Børs. Nå er verdien bare 600 millioner.

Q-Free-sjef Thomas Falck hevder kursfallet ikke uroer ham.

– Vi kan ikke styre selskapet basert på enkeltaksjonærers kortsiktige forventninger og beslutninger. Jeg, styret og våre ansatte er nå i gang med å bygge noe vil mener vil fungere godt på lang sikt, sier han.

Optimist

Aksjeanalytiker Christer Roth i DNB Markets synes Falck så langt har gjort en fenomenal jobb med å snu skuta, og tror det ligger an til en opptur på børsen.

– Vi synes selskapet har posisjonert seg på en veldig fornuftig måte, sier han.

Positive og negative nyheter rundt milliardavtalen i Indonesia har i perioder fått aksjekursen til å bevege seg som en jojo. Roth mener Q-Free undervurderte hvor lang tid det kunne ta før prosjektet fikk luft under vingene.

–Det er vanskelig å stille noen til ansvar for akkurat det. Det er en veldig utakknemlig situasjon for et selskap å se at mange av de tingene kundene snakker om som nærliggende prosjekter, blir utsatt på ubestemt tid, sier Roth, som roser selskapet for satsingen på avansert trafikkstyring (ATMS).

–Selskapene de har kjøpt innen ATMS er med på å bygge større forutsigbarhet. Der ser det også ut til at de har fått tak i forholdsvis gode selskaper til en fornuftig pris, sier han.

Bor i Oslo: Med delansvar for to ten åringsbarn i Oslo har Thomas Falck sin hovedbase ved Q-Free-kontoret i hovedstaden (bildet), men han besøker Trondheim så ofte han kan. Foto: Bård Ove Molberg