– Dette er et marked som går opp og ned, og vi må være forberedt på at vi får dårlige tider, sier Bjørnevik, som eier rederiet Boa Offshore.

Tall fra skipsmeglingsselskapet Seabrokers viser at dagratene for offshoreskip i spotmarkedet i Nordsjøen ble omtrent halvert fra januar i fjor til samme måned i år.

Ratene for de minste forsyningsbåtene har falt fra et snitt på 113 000 kroner per dag til 56000 per dag, mens ratene for de største ankerhåndteringsfartøyene har falt fra 404 000 kroner per dag til 240 000 kroner.

Uten oppdrag

Bjørnevik har ett fartøy i spotmarkedet i Nordsjøen, «Boa Bison», som ble levert fra Noryards-verftet i Rissa i fjor. Skipet hører til blant de største ankerhåndteringsfartøyene, og i den siste kontrakten ble det leid ut for rundt 300 000 kroner per dag. Nå står det derimot uten nye oppdrag. Et tegn på at markedet er svakt, ifølge Bjørnevik.

– Vi leverer inn tilbud hver dag, men prisene varierer veldig, sier Bjørnevik.

Skipet ble sist brukt til inspeksjonsarbeid på en oljeplattform i Nordsjøen, mens det tidligere i januar var med på å taue oljeproduksjonsskipet «Petrojarl 1» til Rotterdam. Bjørnevik sier at skipet har fått godt betalte oppdrag fordi det er utstyrt med en fjernstyrt undervannsrobot, og at det har hjulpet dem når markedet har bremset opp.

Til sommeren leveres søsterskipet «Boa Jarl» fra verftet i Rissa. I likhet med «Boa Bison» eies det av det reetablerte trondheimsrederiet Nordenfjeldske, men skal opereres av Boa Offshore. Bjørnevik sier at det også trolig vil gå ut i spotmarkedet i Nordsjøen, selv om inntektene holder seg lave.

– Skal ha båten i 30 år

– Vi må se langsiktig på dette. Vi har også tidligere vært gjennom perioder med lav oljepris og liten aktivitet, men markedet vil komme tilbake. Det er bare et spørsmål om når. Vi skal ha denne båten i 30 år, så at vi får noen måneder med lave rater og lite aktivitet må vi bare regne med, sier han.

Boa Offshore har en flåte på til sammen rundt 30 fartøyer. To tredeler er taubåter og lektere, mens resten er avanserte offshoreskip og spesialskip. Flere av Bjørneviks skip er i Mexicogolfen, der de jobber på lange kontrakter. Han sier at markedet har blitt tøffere der også, selv om det fortsatt er langt bedre enn i Nordsjøen. Ett av skipene, «Boa Sub C», konkurrerer nå om et oppdrag utenfor Brasil.

– Der venter vi fortsatt på tilbakemelding, sier han.

Offshoreskipet «Boa Jarl» ferdigstilles nå ved Noryards-verftet i Rissa. Til sommeren går det inn i Ole T. Bjørneviks flåte. Foto: Dan Ågren