Det opplyser Salmar-sjef Leif Inge Nordhammer til Adresseavisen.

– Begge landene har tilbudt oss areal og de nødvendige tillatelser til å ta den i bruk, sier han.

Fikk ikke konsesjon

Salmar lanserte i fjor en gigantisk merd for oppdrett langt til havs. Stålkonstruksjonen er åtte ganger større enn en vanlig oppdrettsmerd, måler 110 meter i diameter, og tåler bølgehøyder på opptil ti meter.

Konseptet er et svar på luse- og rømningsproblemene i oppdrettsbransjen, men har foreløpig møtt en kald skulder fra norske myndigheter. Da Fiskeridirektoratets faggruppe delte ut ti konsesjoner for utprøving av nye, bærekraftige oppdrettsanlegg i fjor sommer, var Salmar blant dem som fikk nei.

Avgjørelsen er klaget inn for Nærings- og fiskeridepartementet.

– Vi registrer at det er interesse for havmerden utenfor Norge, men håper inderlig at norske myndigheter tilgodeser oss med noen konsesjoner, sier Nordhammer.

Prisen på de grønne konsesjonene er satt til ti millioner kroner per stykk.

– Det er vi villige til å betale, men skal du kjøpe en ordinær oppdrettskonsesjon i dag må du fort ut med 60 millioner bare for dokumentet som gir deg lov til å produsere. Skal du fylle opp en sånn merd med fisk og bruke masse penger for å få satt i gang, er ikke dette økonomisk forsvarlig, framholder Salmar-sjefen, som ikke vil ut med hva selve havmerden er beregnet å koste.

Sintef: – Synd

Ivar Nygaard i Marinteks avdeling for offshorekonstruksjoner var prosjektleder da havmerden ble testet i skipsmodelltanken på Tyholt. Han mener det ville være synd dersom havmerden havner i Chile eller Storbritannia.

– Det vil være veldig mye teknologiutvikling knyttet til dette som vi ikke får tatt så godt vare på hvis det er utlandet som får pilotprosjektene, sier han.

Nygaard sier Sintef gjerne blir med til Chile dersom Salmar ønsker det, men at Norge er å foretrekke.

– Vi har mange værharde strøk her som vil være egnet til å teste ut denne konstruksjonen i. Alt blir jo mye enklere om vi gjør det her. Da vil vi også kunne dra mye mer nytte av offshoreerfaringen som dette konseptet i stor grad bygger på, sier han.

Salmar-gründer og hovedeier Gustav Witzøe har engasjert seg tungt i konsesjonskampen. Han er særlig kritisk til at alle tillatelsene gikk til ulike varianter av lukkede oppdrettsanlegg.

– Jo nærmere land du kommer, desto større blir interessekonfliktene og miljøutfordringene. Skal næringen være bærekraftig, må den lenger vekk fra land, sa Witzøe til Adresseavisen i august i fjor.