- Dette er en veldig viktig kontrakt for Reinertsen. Ikke bare med tanke på aktivitet og sysselsetting, men også med tanke på utviklingen av selskapet, sier direktør for forretningsutvikling i Reinertsen olje og gass, Geir Suul.

Kontrakten betyr at Reinertsen vil ha opptil 120 personer i sving på prosjektet frem til ferdigstillelsen i 2018. Permitteringene selskapet gjennomførte i fjor høst og på nyåret står fortsatt ved lag, men oppdraget gjør at det ikke blir nødvendig med nye permitteringer med det første.

- Det er mindre å gjøre for alle etter at oljeprisen falt så plutselig. Med dette oppdraget befester vi markedsposisjonen vår. Dette er et modifikasjonsoppdrag, der vi kobler satellittfelter på eksisterende infrastruktur, i dette tilfellet Kristin-plattformen. Det er midt i kjernevirksomheten vår, det er dette vi skal være best på, sier Suul.

Spesialplukket

Det konkrete oppdraget er å modifisere Statoils Kristin-plattform, og gjøre den i stand til å ta imot all olje fra Maria-feltet, som ligger rundt to mil unna plattformen. Maria-feltet opereres av det tyske oljeselskapet Wintershall, og er med sine 188 millioner fat oljeenheter blant de tre største oljefunnene i Norge. Wintershall har forhandlet med Statoil for å få bruke plattformen, og Statoil har igjen engasjert Reinertsen til å utføre modifiseringsjobben.

- Dette er en nøkkelferdig kontrakt. Reinertsen skal levere et ferdig anlegg. De må gjøre engineering, kjøpe inn utstyr, og installere det, slik at det blir klart til bruk. Det er et omfattende prosjekt, sier direktør for prosjekter i Statoil Midt-Norge, Stephen Glasø.

Han forteller at Reinertsen ble spesialplukket til oppdraget uten anbudskonkurranse, etter at selskapet først hadde gjennomført den såkalte FEED-en, som er et forstudie, på prosjektet.

- Den opprinnelige FEED-en som ble gjort av Reinertsen ble også tildelt etter direkte forhandlinger. Vi har valgt Reinertsen til dette prosjektet basert på vår kunnskap til markedet og Reinertsens gode prestasjoner den senere tiden, sier Glasø, som også opplyser at et titall personer i Statoil-systemet vil bidra i prosjektet mens modifikasjonen pågår.

- Har kuttet til beinet

Statoil vil ifølge Glasø ikke få noen fortjeneste ved at Wintershall benytter deres plattform som mottakspunkt for oljen og gassen. Selskapet får imidlertid kompensert kostnadene til modifikasjonene.

At Statoil på Stjørdal er en viktig kunde, er ikke noe Suul legger skjul på. Han sier at selskapene har samarbeidet tett, og at fokuset under hele studieprosessen har vært å kutte kostnader. Når det gjelder utgiftene til Maria-prosjektet, sier Suul at det er «kuttet til beinet».

- Kostnadsnivået i oljebransjen har økt kraftig under årene med en høy oljepris. Når vi plutselig har fått en lavere oljepris, er villigheten til å kutte kostnader der igjen. Det har vært mye overspesifisering på offshore-kontraktene, og vår jobb i dette prosjektet har vært å spørre, trenger dere virkelig dette?, sier Suul.

- Er det mulig å gjøre store kostnadskutt uten at det går på bekostning av sikkerheten?

- Kravene til sikkerhet skal ikke senkes, det må man ha i ryggraden. Men det er alt det andre av ekstrabestillinger som har sneket seg inn over tid, vi gjerne vil kutte. Bransjen må over på mer standardiserte løsninger, og kutte ut mye av det som ikke er strengt tatt nødvendig, men bare fint å ha, sier Suul.

Ser mot nye oppdrag

Både Suul og Glasø er klare på at selv om oljenæringen er sterkt påvirket av oljeprisfallet, er utsiktene for bransjen langt fra bekmørke.

Statoil-Reinertsen-alliansen har allerede fått fotfeste i et annet prosjekt utenfor Midt-Norge, nærmere bestemt på Njord-plattformen. I midten av februar sikret Reinertsen seg arbeidet med en mulighetsstudie for oppkobling av satelittoljefeltene Pil, Bue og Snilehorn.

Også her skal det tas en beslutning på hva som skal gjøres, og hvorvidt de tre feltene skal knyttes til den eksisterende Njord-plattformen. En slik beslutning vil i så fall kreve betydelige modifikasjoner av plattformen. Suul er klar til å ta også dette oppdraget.

- Vi har valgt å permittere fremfor å si opp våre ingeniører, og det er fordi vi ser muligheten til nye oppdrag. Men vi må få dem i sving så fort som mulig, dette er verdifulle ansatte vi ikke vil miste, sier Suul.

- Hva som skal skje med Njord-plattformen er lenger frem i tid, og det trenger store beslutninger. Det er for tidlig å si hva som blir utfallet av dette, sier Glasø

Maria ligger midt i smørøyet på Haltenbanken, to mil øst for Kristin. Foto: Wintershall
Utbyggingen av Maria-feltet krever store utbygginger og oppkoblinger til nærliggende plattformer og infrastruktur. I tillegg til Kristin-plattformen, skal også Heidrun-plattformen, Åsgård B og Åsgård C bidra i ulike roller når produksjonen kommer i gang.
Brønnstrømmen fra Maria-feltet skal sendes i en 26 kilometer lang rørledning til Kristin-plattformen (bildet), der den skal sluttbehandles og sendes videre til Åsgard A. Foto: Marit Hommedal, Statoil