Superbusstrasé? Side- eller midtstilte kollektivfelt? Lang eller kort tunnel? Bru for biler eller for syklister og fotgjengere?

Elgeseter gate skal få et løft som hovedgate og byrom som en del av Miljøpakken. Samtidig skal det legges best mulig til rette for en fremtidig campus som vil strekke seg på begge sider av gaten. Men å finne rett løsning til overkommelig pris synes ikke enkelt. I dag får formannskapet saken på sitt bord for fjerde gang denne våren. Kanskje blir den utsatt enda en gang.

Les også: Elgeseter gate kan bli delvis lagt under bakken

Les også: - Én milliard til ingen nytte i Elgeseter gate

Overordnet grep

Det er et såkalt konseptvalg som skal gjøres. Det vil si et overordnet grep som etter hvert skal utarbeides på detaljnivå. En rekke varianter er vurdert. Enkelte er lagt bort, men fortsatt gjenstår valget mellom en vei utelukkende i dagen eller med tunnel på en del av den halvannen kilometer lange strekningen fra Byporten i sør til Samfundet i nord.

Da det ble klart at en kort tunnel ville fordyre prosjektet i Elgeseter gate med ca. 350 millioner kroner, ba kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) om en utredning av en bruløsning for å sikre kontakten mellom øst- og vestsiden av gaten. Målet var å se om dette kunne bli en akseptabel og rimeligere løsning.

Kan spare 160 mill.

Til dagens møte foreligger to anslag over hva det vil koste å legge Professor Brochs gate i bru over Elgeseter gate. En nedsenket løsning for Elgeseter gate med en 20 meter lang kulvert, antas å spare prosjektet for ca. 160 millioner kroner. En løsning der Professor Brochs gate løftes i bru, er anslått å spare prosjektet for ca. 145 millioner kroner.

Ulempen med disse løsningene er at det er for dårlig plass til på- og avkjøringsramper til og fra Elgeseter gate. Dermed står hele den sørlige delen av Elgeseter i fare for å miste adkomst for biler. Det kan dermed bli nødvendig å finne løsninger på dette som mange trolig vil reagere på.

Undergangen i Klæbuveien ved Strindvegen må åpnes for biltrafikk, og det kan bli nødvendig å toveis-regulere Klæbuveien som har status som sammenhengende hovedtrasé for sykkel. På vestsiden måtte man finne nye adkomstløsninger for biler i Udbyes gate.

Anbefaler ikke

Kommunaldirektør Einar Aassved Hansen mener at selv om en bruløsning gir en besparelse i forhold til tunnel, vil en slik løsning gi store ulemper med gjennomgangstrafikk i boligområder og gater som i dag er reservert for myke trafikanter. Han anbefaler derfor ikke en bruløsning.

– Jeg for min del vil ikke gå videre med bruløsningen. Jeg ser at det blir for kompliserte trafikkløsninger, sier Geirmund Lykke foran dagens møte i formannskapet. Han sier han har fått de opplysningene han ba om og innser at det på tross av besparelsen, ikke ble en akseptabel utvei.

Dermed gjenstår fortsatt kjernespørsmålet: vei i dagen eller i lang eller kort tunnel? Kommunalråd Jon Gunnes (Venstre) holder en knapp på kort tunnel og vil sterkt gå inn for dette av hensyn til en fremtidig campus på Elgeseter.

Les også: Det kan gå mot midtstilt kollektivfelt i Elgeseter gate

Pakkekameratene avgjør

– Men dette er avhengig av enighet blant partiene bak Miljøpakken. Jeg ser derfor ikke bort fra at saken kan bli utsatt i dag slik at vi får drøftet saken nøyere.

Kort tunnel er anslått å koste ca. 350 millioner ekstra og bringer de samlede prosjektkostnadene opp i ca. 1145 millioner. Lang tunnel vil koste ytterligere ca. 400 millioner kroner.

Gunnes sier det er flere grunner til å velge bort lang tunnel. I tillegg til kostnadene, vil kryssløsninger i den nordlige delen berøre Høyskoleparken i for stor grad.

Geirmund Lykke (KrF) sier han ikke vil gå videre med en bruløsning i Elgeseter gate ved Professor Brochs gate. Foto: Kjell A.Olsen, Adresseavisen
Professor Brochs gate er her vist i bru over Elgeseter gate for å sikre god kontakt mellom øst- og vestsiden med tanke på en fremtidig campus i dette området. Men brua gir betydelige negative konsekvenser for lokaltrafikken på begge sider av Elgeseter gate, viser en utredning. Foto: asplan viak