Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag er svært bekymret for flytilbudet både til Røros og Ørland.

Overfor Adresseavisen sier Sandvik at han først og fremst er bekymret for at de nye anbudsbetingelsene for perioden april 2016 til og med mars 2020 kan bety redusert setekapasitet på de flyene som skal brukes, slik det er kommet sterke signaler om fra Samferdselsdepartementet.

Redd for svekket tilbud

– Jeg forutsetter at lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Linda C. Hofstad Helleland, sørger for at man utlyser anbudet med minimum dagens tilbud som utgangspunkt, sier Sandvik.

Han minner om at blant andre Trond Giske bidro til at man lyktes med å få større fly, da en tilsvarende situasjon oppsto under den forrige regjeringen.

I et brev til stortingsrepresentantene fra Sør-Trøndelag skriver Tore O. Sandvik dessuten at det blir svært avgjørende å sikre at det ikke legges føringer som svekker dagens flytilbud i en ny anbudsrunde.

Avgjørende for utvikling

– Nedsatt kapasitet, regularitet og/eller punktlighet på strekningen Røros–Oslo, som følge av nye anbudsbestemmelser, vil ha svært uheldige konsekvenser for hele fjellregionen, skriver han bl.a. i brevet.

Sandvik fremholder at et godt og relevant flyrutetilbud er av avgjørende betydning for videre vekst og utvikling både i Fjellregionen og i Kystregionen.

Samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag har også gitt uttrykk for de samme synspunktene i sin høringsuttalelse til departementet foran den nye anbudsrunden.

Ørland må på rutenettet

Det ber man også om at Ørland lufthavn med flyruten til Gardermoen blir tatt inn i rutenettet for statlig kjøp av flyruter fra og med 1. april neste år, med minimum 19-seters fly og to daglig rotasjoner morgen og kveld fem dager i uken.

– Behovet for en slik ordning er større enn noensinne i Ørland kommune, hvor vi nå står i startgropen for en gigantisk utbygging av den nye kampflybasen, sier ordfører Hallgeir Grøntvedt (Sp) i Ørland, til Adresseavisen.

30-seters fly et minimum

Han legger til at fly med 30 passasjerseter må være et absolutt minimum for å dekke behovet, og viser til at kommunen nettopp har hatt et møte med Forsvarsbygg, som også er klar på behovet for en kraftig opptrapping av flyruteforbindelsen mellom Ørland og Oslo.

Kapasiteten sprengt

– Aktiviteten rundt basen kommer til å vokse voldsomt fremover. Allerede før arbeidene er kommet ordentlig i gang er f.eks. kapasiteten både på hurtigbåt- og ferjeforbindelsen med Trondheim så sprengt at folk ofte blir stående igjen på kaia. Det viser at det er nå er på høy tid at Ørland også kommer med i det faste flyrutenettet, sir Hallgeir Grøntvedt.

– Fryktelig kort anbudsperiode

– En anbudsperiode på fire år for de viktige flyrutene ute i distriktene er fryktelig kort tid. Det skaper uforutsigbarhet og masse uro.

Det sier Torhild Aarbergbotten, som er Høyres fylkesordførerkandidat ved høstens fylkestingsvalg og sittende nestleder i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Kortsiktig og utrygt

Aarbergsbotten mener at de korte anbudsperiodene ikke står i forhold til f.eks. tilsvarende perioder for drift av ferjesamband og bussruter, der man stort sett opererer med ti år.

– I tillegg til at så korte anbudsperioder i seg selv er en kraftig fordyrende ordning, bidrar det også til en kortsiktighet og utrygghet som virker hemmende både for næringslivsutvikling og samfunnsplanlegging, sier hun.

Aarbergsbotten mener det må være i alles interesse at de viktige flyrutene både på Røros og i Ørland legges til rette slik at de utgjør den forskjellen de er ment å representere; nemlig et kommunikasjonstilbud som både næringslivet og befolkningen er tjent med.

Må være hensiktsmessig

– Jeg vil arbeide for at anbudsperiodene blir forlenget, og for at flyrutetilbudet legges opp slik at folk faktisk benytter det. Det er jo hele hensikten med at staten skal bruke penger på innkjøp av flyrutetjenester, sier Torhild Aarbergsbotten.

Det har foreløpig ikke lyktes Adresseavisen å komme i kontakt med lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Linda C. Hofstad Helleland (H), for kommentarer. Heller ikke statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementer har vært tilgjengelig.