Det har blitt en kjensgjerning at arbeidsgivere, headhuntere og potensielle kunder til din bedrift bruker sosiale medier til å finne den de leter etter.

– Veldig mange ledige stillinger blir aldri lyst ut, ansettelsene går blant annet via nettverk. Søker du jobb er det derfor viktig å være på Linkedin. Arbeidsgivere bruker Linkedin for å se om de finner gode kandidater når stillingen ikke annonseres, og gjør ofte et ekstrasøk når stillingen er lyst ut, sier Kathe Arnsesen, som blant annet holder kurs om strategisk bruk av Linkedin.

Intervju i pysjamas

Har du en Linkedin-profil og noen googler navnet ditt, kommer profil din opp på topp tre. Er profilen mangelfull eller full av feil, er det like så greit å slette den.

– En halvveis fullført eller dårlig profil blir det samme som å stille i et intervju i pysjamas. Du gir et dårlig og feil førsteinntrykk, mener Arnesen.

Arnesen trekker frem en god og fullstendig profil som avgjørende for suksess. Selfies, skrytebilder, festbilder, bilder i helfigur, hodeplagg og solbriller, hører ikke hjemme på Linkedin.

– Tenk passbildeformat, og vær profesjonelt kledd. Vil deltagere på en konferanse kjenne deg igjen basert på profilbildet ditt? Dette er ikke en arena for å vise at du har klatret Besseggen, sier Arnesen.

Vis frem spisskompetanse

Ifølge Arnesen bruker alle bransjer Linkedin. Spesielt i stillinger der man har behov for sjelden spisskompetanse, og en potensiell kandidat ikke er aktiv jobbsøker, brukes det svært mye. Linkedin er et av få steder med oppdatert CV-info om veldig mange, og dermed et svært nyttig verktøy for rekrutterere.

– Og sist men ikke minst: Kun business. Ikke skriv at katta har rømt, det kan du gjøre på Facebook, sier Arnesen.

Nettverk: Linkedin-ekspert Kathe Arnesen i Nordic Media Team. Foto: GRY MONICA HELLEVIK