Nærings- og fiskeridepartementet sendte fredag ut et høringsforslag om tildeling av utviklingskonsesjoner til oppdrettsbransjen, som kan åpne for at Frøya-selskapet Salmar får realisert sine planer om oppdrett til havs.

Konsernsjef Leif Inge Nordhammer i Salmar sier at de er veldig positive til forslaget fra regjeringen, og sier at de nå har grunn til å gå videre med prosjektet. Salmar har fått tildelt areal på Frohavet utenfor Fosen hvor anlegget kan bli realisert, men selve merden vil trolig bli bygd i Asia.

Reinertsen har tidligere vist interesse for å bygge stålkonstruksjonen, men Nordhammer sier at prisen avgjør. Investeringskostnadene vil bli på flere hundre millioner kroner, ifølge Salmar-sjefen.

– På et tidlig stadium viste det seg at norske verft ikke var konkurransedyktige, sier han.

Fikk nei fra faggruppe

Havmerden er en stålkonstruksjon som er åtte ganger større enn en vanlig oppdrettsmerd, måler 110 meter i diameter og skal tåle bølgehøyder på opptil ti meter.

Konseptet var et svar på luse- og rømningsproblemene i oppdrettsbransjen, men da en faggruppe fra Fiskeridirektoratet delte ut ti konsesjoner for utprøving av nye, bærekraftige oppdrettsanlegg i fjor sommer, var Salmar blant dem som fikk nei. I stedet fikk flere typer lukkede anlegg konsesjon.

Forslaget som nå sendes på høring innebærer utviklingskonsesjoner som tildeles for 15 år, med mulighet for å gjøre dem om til kommersielle tillatelser. Høyres stortingsrepresentant Frank Jenssen sier det er takket være Salmar at regelverket nå kan bli endret.

– Det sier sitt om hvor store nyvinningene til Salmar er, at det rett og slett ikke fantes regelverk som hadde tatt høyde for at de kunne komme. Men nå lager vi de reglene som trengs, sier Jenssen, som kaller det en syvmilssteg for norsk oppdrett.

Håper den realiseres

– Hvis dette blir vedtatt så håper jeg det ligger til rette for at Salmars havmerd blir en realitet. Det vil være viktig for både Salmar, Trøndelag og oppdrettsnæringen, sier Jenssen.

– Er dette også en politisk overkjøring av Fiskeridirektoratets faggruppe, som valgte å satse på lukkede anlegg?

– Jeg har ingen formening om dette er en overkjøring eller ikke, men det viser politisk gjennomføringskraft, sier Jenssen.

Nordhammer sier at det er først når de kjenner den endelige ordlyden i forskriften at selskapet kan fatte en investeringsbeslutning. Men han sier det nå er riktig for dem å jobbe videre med prosjektet. Ifølge Nordhammer vil de behøve flere konsesjoner både på grunn av størrelsen på merden og investeringskostnadene.

– Vi vil selvsagt søke på slike utviklingskonsesjoner, og det vil være opp til tildelingsmyndighetene hvor raskt prosjektet nå kan realisere, sier han.