«Enabling unlimeted possibilities» (Gjør ubegrensede muligheter mulig). Teknologibedriften Atmels slagord er ikke av det beskjedne slaget. Men det er det heller ingen grunn til.

Teknologiselskapet på Rosten i Trondheim leder an i den knallharde innovasjonskampen innen berøringsteknologi. Nå har de også for alvor inntatt et av verdens største markeder: Kina.

De har også utviklet en ny teknologi som kalles hover and proximity (sveve og nærhet) der man ikke lenger trenger å røre skjermen, men utløser ulike funksjoner ved å holde fingeren like over berøringsskjermen.

Les også: Nyskaping som livsstil

Les også: Disse tjener mest i Midt-Norge

Feiret på Solsiden

Torsdag kveld samlet selskapet sine ansatte på Blæst på Solsiden for å feire. For klokken 20.02, passerte Atmel Norge en litt spesiell milepæl, nemlig 7 338 088 583 databrikker som var det offisielle anslaget for verdens befolkning på samme tidspunkt. Men med 30 nye brikker i sekundet, drar nå Atmel ifra.

– Det er vanvittig! smiler administrerende direktør Vegard Wollan i Atmel Norge.

– Vi har stadig evnen til å toppe det vi har gjort tidligere. Vi har holdt på i 20 år og vi har aldri hatt så høy produksjon som nå. I 1999 syntes vi det var gigantstort å passere ti millioner. Nå har vi produsert 7,3 milliarder og lager om lag en milliard enheter i året, sier en tydelig stolt Wollan da vi treffer ham dagen før festen.

En sterk kundeliste

Tallet er nesten like imponerende som kundelisten til «lille» Atmel Norge med 190 ansatte i beskjedne lokaler på Vestre Rosten. Wollan viser oss en kundeoversikt med 50 logoer. 50 av verdens største og/eller mest kjente merker. Her står Google, Microsoft, Bosch, Sony, Samsung, LG, General Motors, Ford, Jaguar og Tesla, for å nevne et par håndfuller.

- Og dette er bare et utdrag. Da vi startet selskapet i 1995, drømte vi om å få noen store kunder som LG eller Sony eller Mercedes eller noen slike. Og nå har vi denne lista! Så det er egentlig dette vi feirer og vi er vanvittig stolte av, sier Wollan.

Nå har Atmel for alvor også inntatt Kina. Det store kinesiske mobilselskapet ZTE og enda større Xiaomi er ikke er kjente merker i vår del av verden, er hjemmemarkedet i Kina stort nok til at selskapene er blitt en av Atmels største kunder. Sistnevnte produserte om lag 60 millioner mobiltelefoner i fjor og Atmel leverte til om lag tre firedeler av deres modeller.

Nylanseringer

- Våre kunder i Kina har nå lansering av nye telefoner med ny teknologi fra oss. Vi har utviklet et helt nytt kantfritt design for smarttelefoner, så man får større skjerm uten at telefonen blir større. Skjermen går absolutt helt ut til kanten med virtuelle kantknapper uten at det er knapper der. Du holder for eksempel telefonen som et kamera, og telefonen slår på kameraet. Og du trykker med pekefingeren i øverste høyre hjøre, og du tar bilde, forteller Wollan.

I tillegg lanserer Atmel en ny familie generelle mikrokontrollere som bruker halvparten så mye strøm som nærmeste konkurrent.

- Da tar vi tilbake lederplassen på strømforbruk med svært god margin, sier Wollan.

Les også: Prestisjefylt bransjepris til Årets trønder

Startet i 1995

Vegard Wollan har brukt å figurere i media med medgründer av Atmel Norge, Alf-Egil Bogen. De to reiste i 1995 til det internasjonale teknologikonsernet Atmel i Silicon Valley i California og overbeviste sjefene om at deres mikrobrikke, eller mikrokontroller, var fremtiden.

Duoen ble i kåret til Årets Trønder 2012 av Adresseavisen og NRK Trøndelag for sine formidable suksess. For tre år siden gikk Alf-Egil Bogen fra Atmel til energy Micro og er nå konserndirektør Novelda, samt styreleder i Atlas Invest og Trondheim Makers.

Dyrker samarbeid

Atmel Corporation hadde i 2014 en omsetning på 1,413 milliarder dollar (rundt elleve milliarder norske kroner). Om lag 70 prosent av dette omsetningen er mikrokontrollere og berøringsbrikker utviklet eller ledet fra Atmel Norge i Trondheim.

Wollan forklarer selskapets Norges-suksess med et velfungerende utviklingsmiljø. og en slags norsk modell i hvordan å samarbeide.

- Denne kundelista, denne suksessen har vi ikke fått til bare med god markedsføring og gode selgere. Vi får det til fordi vi har produkter som er bedre enn det konkurrentene våre har. Vi fokuserer enormt på innovasjon, og innovasjonskultur er vi gode på, sier Wollan.

Norske kvaliteter

– Innovasjon og teamwork har vi et unikt fingeravtrykk på her i Norge. Det å få innovasjonen til å bli teamwork: Istedenfor at enkeltpersoner hegner om sine ideer, med ønske om personlig anerkjennelse og suksess, så deler man ideene for å sammen gjøre dem best mulig. Når én kommer med en idé jobber vi mye med å forbedre den ideen, sier Wollan.

– Hva får man igjen for å ikke holde på de beste ideene selv, som man kanskje kunne starte egen business av?

– Det er fordi vi premierer det. Vi er nøye med å gi ris, ros og økonomisk og karrieremessig belønning til de beste teamarbeiderne og innovatørene våre. Det er helt essensielt å få til innovativt teamwork, og det skiller seg fra hvordan man jobber i mange andre land, sier Wollan.

Skapte Coldplays publikumsshow

Da det britiske storbandet Coldplay ville inkludere publikum i sine show, kom de til Atmel Norge.

–Det er jo litt artig at en av våre ingeniører har vært på øvingsrommet med Coldplay for å teste ut vår teknologi, ler Vegard Wollan.

Blinkende armbånd til alle

En relativt enkel innretning, for Atmel i alle fall, gjør at Coldplays publikum blir en del av bandets arenashow på en unik måte. På vei inn til konsert får publikum utdelt blinkende armbånd som blir fjernstyrt fra pc og av rytmen i musikken.

I en Youtube-video fra en av bandets storkonsert i Paris beskrives og vises interaksjonen.

–Hele stedet lyste opp i blinkende multifargede armbånd og da vi så det fra scenen, kunne vi nesten ikke tro at vi hadde klart å få til dette. Det handler om alle, ikke bare om bandet og de fanatiske folkene ved scenekanten. Men alle blir del av showet ved å ha et lite lysarmbånd, sier bandet selv om opplevelsen fra Paris.

Vegard Wollan forteller at Atmel fortsetter samarbeidet med Coldplay for å videreutvikle armbåndet, men mye mer kan han ennå ikke si.

–Blir dette stort på arenashow for flere artister nå?

–Coldplay har etablert et datterselskap for å administrere armbåndene. De tar det stort, men så er det litt sånn i den bransjen at artistene og bandene ikke vil kopiere hverandre. Så de fårsikkert ha det ganske mye for seg selv, sier Wollan.

Under feiringen på Brukbar/Blæst i går, fikk imidlertid Atmel-ansatte selv lage et lite publikumsshow med de blinkende armbåndene.

Teamarbeid: Fra beskjedne kontorer på Rosten utvikler ingeniørene Remus Barbatei (sittende) og Egil Rotevatn (bak) og deres kollegaer ny teknologi som når ut til store deler av verdens befolkning. Her sammen med Atmel-gründer Vegard Wollan. Foto: jens petter søraa
Atmel har utviklet ny berøringsskjerm-teknologi som både tar ibruk kantene på telefonen og der du ikke lenger trenger å ta borti skjermen for å få opp en funksjon. Til høyre: Coldplay-armbåndet (i dagslys). Foto: jens petter søraa
7,3 milliarder databrikker, eller mikrokontroller, er produsert av Atmel siden 1995. Foto: jens petter søraa
Sånn ser det ut i dagslys, armbåndet som Coldplays publikum får på konsertene. Utviklet av Atmel. Foto: jens petter søraa