Internett og mobilapper gir oss sjansen, men tør vi å ta den? Vi delte bilturen til Melhus med en helt fremmed vi møtte på internett.

– Hei, er det dere som skal sitte på til Melhus?

Øystein Haug (27) går ut av en grå Toyota Verso utenfor det nye Adressabygget ved Bakke bru.

Vi har kommet i kontakt med han via nettstedet og mobilappen Gomore, en tjeneste som spleiser passasjerer og sjåfører som skal samme veg.

Gomore og andre lignende «deletjenester» skal utnytte eksisterende ressurser bedre, være billig og sosialt. Man skal dele og utnytte bilseter og hus som likevel står tomme. Tjenestene er en del av den såkalte delingsøkonomien.

Én fjerdedel av alle briter er forbrukere i denne økonomien, ifølge en rapport gjort av gründerorganisasjonen Nesta. Selskapene som eier tjenestene gjør det også stort. De amerikanske selskapene Airbnb (leie av rom) og Uber (taxi) kan være gode for henholdsvis 25,5 milliarder dollar og 50 milliarder dollar, ifølge CNN.

Så hvordan fungerer det i Trondheim?

Fra Bakke bru til AC/DC

– Jeg la ut en forespørsel på Gomore fordi jeg synes det er kjedelig å kjøre alene, sier Øystein idet vi setter oss inn i bilen.

Vi har ikke for vane å sette oss i fremmede menns biler. På forhånd vet vi at Øystein studerer på NTNU, og at han har én felles facebookvenn med journalisten. Mer trenger man kanskje ikke å vite for å dele en tjeneste?

Selv om vi må hoppe av på Melhus, skal Øystein egentlig helt til Oslo for å se AC/DC på Valle Hovin med kompisgjengen. For noe uker siden la han for første gang ut en forespørsel på Gomore. Han krysset av for at han kunne ta med tre passasjerer, at han ville snakke og at han ville høre på musikk.

Sjåføren bestemmer også hvor mye hver plass skal koste. Gomore oppfordrer til at prisen skal være slik at drivstoff og andre utgifter deles. De som skal samme veg, kan da «booke» plass.

– Bortsett fra dere i Adresseavisen var det bare én som tok kontakt, og han lurte på om jeg kunne frakte en papegøye til Oslo. Jeg takket høflig nei, sier Øystein og smiler når vi kjører ut av sentrum.

Idealisme under Buran

Radio Norge spiller «Girls just wanna have fun» på veg gjennom Strindheimtunnelen. Vi skal kjøre via omkjøringsvegen. Bilen piper illevarslende.

– Hva er den lyden, har dere tatt på dere beltene, spør Øystein.

Etter litt romstering ser vi at det er håndbrekket som fortsatt er på. Øystein unnskylder seg med at dette egentlig ikke er hans egen bil. Både passasjerene og bilen er ny i dag. Men hvorfor lar han oss sitte på?

– Jeg har sansen for tjenester der jeg kan dele i stedet for å kjøpe. Det viktigste for meg er jo ikke å spare penger, men å dele på vegen. Det er jo både miljøvennlig og sosialt, sier han.

Dag Slettemeås, forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, mener at mange forbrukere har samme idealistiske holdning til deletjenestene som Øystein har. Likevel mener han at selskapene som tilbyr slike tjenester ofte er styrt av det samme som andre selskaper: utbytte og overskudd. Slettemås forsker på nye medier og IKT, og skal forske på delingsøkonomi til høsten.

– Det er jo litt paradoksalt, dette med «delingen». Mange markedsfører seg nok med en idealistisk profil, men det kan jo sees på som ekstremkapitalisme. De prøver jo å utnytte hver eneste ledige ressurs maksimalt, sier han.

Selskaper som Airbnb og Uber tjener mye penger, og dette uten å eie en eneste bil eller leilighet. De har store investorer, og tar en prosentandel av transaksjonen mellom brukerne. Gomore tar ti prosent av inntekten Øystein får inn fra denne turen. Gomore har foreløpig ikke nådd den finansielle høyden til Airbnb og Uber, og gikk i underskudd med 1,6 millioner danske kroner i 2014.

Eiekultur i Okstadbakken

Vi har begynt krabbingen opp mot Tiller og får hjelp av «Jenter som kommer og jenter som går». Vi slapper av og tenker at vi like gjerne kunne ha sittet på helt til Oslo. Vi begynner å prate om andre deletjenester. Hva med en app som spleiser de som vil ha noen å dele et måltid med?

– Det høres jo helt herlig ut. Jeg har tro på det å dele, for jo mer vi eier selv, jo mer blir vi knyttet til tingene med tanke på vedlikehold, sier Øystein engasjert.

Ikke alle er like entusiastiske som Øystein. Deletilbudet i Trondheim er ikke stort. Vi prøvde appen «Haxi» og flere facebookgrupper for samkjøring, men uten hell. Uber har enda ikke kommet til Trondheim. På Gomore var det også få som skulle kjøre fra Trondheim, og ikke så mange som svarte på beskjedene vi sendte.

Forsker Dag Slettemeås mener at delingsøkonomien ikke har slått an helt enda.

– Det kan være flere årsaker til det, men man er jo avhengig av at folk bor ganske tett for at det skal fungere, sier han.

Han forteller at fenomenet er mye større i byer som Amsterdam, som har en visjon om å tenke «delingsøkonomi i alt de gjør». Der bor folk tett og det blir derfor lettere å dele. Han mener god økonomi også er en årsak til at det ikke har tatt av helt enda i Norge.

– Nordmenn har jo bedre råd enn de fleste, så det er ikke sikkert mange tyr til slike tjenester, og eiekulturen står sterkt i Norge, sier han.

Han viser til eksempelet om at alle eier hver sin drill, selv om man bare bruker den noen minutter i året.

Skepsis på Tiller

Selv er Øystein usikker på om han vil ta i bruk Gomore i fremtiden.

– Jeg synes ikke verifiseringen er god nok. I denne tjenesten var det ingen skikkelig identifikasjonssjekk, slik det for eksempel er på Airbnb. Du spurte jo heller ikke om å få se førerkortet mitt, så for alt du vet, kan jeg ikke kjøre bil og er en annen enn den jeg sier jeg er, sier han.

Vi føler oss litt dumme som har gjort så dårlig research. Gomore sjekker deg opp mot facebookkonto og mobilnummer, men ikke noe annen identifikasjon.

– Søkte du oss opp på Facebook?

– Selvfølgelig, men det hjalp nok at jeg visste at dere jobbet i Adresseavisen, for da skjønte jeg jo hva dere var ute etter. Og vi hadde en felles facebookvenn, så det var jo betryggende, sier han.

– Bør man kunne stole på fremmede mennesker?

– I utgangspunktet ja, men det er jo ikke helt slik i virkeligheten. Jeg føler meg generelt ganske trygg i Norge, men man må jo ta noen forholdsregler, sier Øystein og legger seg i femte gir nedover mot Klett.

Åsmund Hogstad, kommunikasjonsansvarlig i Gomore, sier at de tar tilbakemeldingen til Øystein på alvor. Likevel har de stor tro på tilbakemeldingssystemet, som gjør at brukerne rangerer hverandre. Hvis noen har en dårlig opplevelse med en sjåfør, vil de andre brukerne se dette på sjåførens profil. Dette er også en funksjon Airbnb tilbyr.

– Jeg skjønner at det kan bli en utfordring når sjåføren og passasjeren prøver Gomore for første gang, men jeg oppfordrer brukerne til å spørre om identifikasjonsbevis når de møtes, sier Hogstad.

Uenig på Klett

Det er mange som ikke er særlig fornøyd med deletjenestenes inntog. Uber og Haxi er spesielt lite ønsket av taxinæringen. Åtte Haxi-sjåfører i Rogaland ble anmeldt og stilt for retten for å drive piratvirksomhet. De ble frifunnet, men påtalemyndigheten anket dommen. Uber er blitt forbudt i Tyskland og anmeldt av Oslo kommune for å drive piratvirksomhet.

Åsmund Hogstad i Gomore sier at de foreløpig ikke har støtt på noen problemer i Norge.

– Vi skiller oss ut fra for eksempel Uber ved at alt skjer på sjåførens premisser, og vi erstatter ikke taxi-næringen, men ønsker å fylle opp tomme bilseter, sier han.

Bente Sollid Storehaug, serie-gründer og administrerende direktør i ESV Dinamo, mener det ikke er myndighetenes oppgave å forby slike tjenester, men å få selskapene til å tilpasse seg vertslandet ved å betale skatt og følge lovverket.

– Tradisjonelle aktører har ingen evig beskyttelse. Innovasjonens viktigste oppgave er å utfordre og skape nytt, og historisk har det vært den viktigste drivkraften til at eksisterende aktører også blir bedre, sier hun.

Melhus Skysstasjon

Sletten mellom Klett og Melhus er ikke så lang. Snart er vi fremme. Øystein har sagt at vi i utgangspunktet kan få sitte på gratis. Men Gomore vil det annerledes. For å få registrert turen og skrive vurdering av hverandre, må man betale en viss sum. Vi betaler derfor 20 kroner. Billigere enn bussen.

Øystein girer ned og svinger inn på Melhus skysstasjon. Han har en dagstur med kjøring igjen før han når Oslo. Da vi går ut av bilen, sier han:

– Neste gang kanskje jeg kan få sitte på til deg.

Øystein Haug liker konseptet med å dele på tjenester, men er litt skepsis med tanke på å stole på alle og enhver. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Reporter Guro Flaarønning og sjåfør Øystein Haug skal anmelde hverandre på appen. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Adresseavisen brukte appen Gomore for å finne en sjåfør. Foto: Leikny Havik Skjærseth
Bente Sollid Storehaug ønsker deleapplikasjoner som Gomore velkommen til markedet. Foto: Pressefoto Storhaug