Det var på nettstedet Finn.no at Gudrun A. Vollan fra Svorkmo i Orkdal i Sør-Trøndelag fant det hun trodde var den perfekte leiligheten for å feire mannens fødselsdag i Spania.

Hun er én av flere som har betalt penger for en leilighet som sannsynligvis aldri har vært tilgjengelig for utleie. Nå ber Forbruker Europa nordmenn om å være ytterst varsomme med å leie feriebolig fra via populære nettsteder som Finn, Owners Direct og Home Away.

- Avtaleparten er en privatperson du ikke vet noe om. Selv ville jeg aldri gjort det, sier Trine Grønlund, juridisk rådgiver i Forbruker Europa.

Profesjonelt

Vollan trodde hun hadde gjort et kupp da hun i februar fikk tilslaget på en luksusleilighet på nesten 200 kvadratmeter bare 20 meter fra stranda i Marbella. Leiligheten hadde hun funnet på Finn.no.

Planen var å ta hele storfamilien med til Sør-Spania for å feire ektemannens 60-årsdag.

- Den var litt billigere enn andre leiligheter vi hadde sett på, og lå akkurat i det området vi ønsket å være, sier hun.

Vollan bet seg særlig merke i at utleieren brukte navnet Novasol Apartments. Novasol er en stor og velkjent aktør på utleiemarkedet i Europa og har i skrivende stund over 29 000 ferieboligannonser på Finn.no.

- Vi hadde ingen grunn til å tro at dette var svindel, sier hun.

Familien avtalte å leie leiligheten i fem uker for drøyt 30 000 kroner, betalte 12-13 000 i forskudd, og kjøpte flybilletter. Først fem dager før førstemann skulle sette seg på flyet, ante Vollan ugler i mosen.

- Vi fikk en e-post fra «huseieren» der han beklaget og skrev at en utleiemegler hadde dobbeltbooket de aktuelle ukene uten å gi ham beskjed, men at vi skulle få pengene tilbake. De pengene har jeg ikke sett noe til, forteller hun.

- Rappet fra boligannonse

Av naboer i det samme boligkomplekset fikk Vollan opplyst at leiligheten hun trodde hun hadde leid, aldri hadde vært utleid. Den var derimot lagt ut for salg for 14 millioner kroner hos en lokal eiendomsmegler.

- Bildene de hadde vist oss, var nøyaktig de samme som i salgsannonsen på nettet. «Utleieren» må ha rappet dem derfra, sier Vollan.

Hun satte himmel og jord i bevegelse for å finne et annet bosted i Marbella, men alt var fullt. Flybillettene til over 30 000 kroner fikk de aldri brukt.

Hun rakk å fryse de siste 5000 kronene i forskuddsleie via betalingstjenesten Paypal. Samtidig holdt «huseieren» henne varm med snakk og løfter om at han skulle finne en erstatningsleilighet. Da det ikke gikk, skyldte han på sin travle forretningspartner, og at han selv lå på sykehus i Thailand.

- De siste par ukene har han ikke svart på e-post, og ingen svarer på telefonnummeret han har oppgitt, forteller Vollan.

Bruker advokat mot britisk firma

Sjefen for Novasol i Norge, Pia Buen, sier at de har gått til rettslige skritt mot personene som har benyttet seg av Novasol-navnet i boligannonsen som man nå antar var et svindelforsøk.

- Vi har blitt kontaktet av seks personer som sier at de har betalt penger til disse personene, men ikke fått noen leilighet. Vi har funnet ut at annonsen er knyttet til et britiskregistrert firma som heter Novasol Apartments. Vi har brukt advokat for å få selskapet til å skifte navn, opplyser Buen.

Det britiske selskapet er registrert i London, med norske eiere. Adresseavisen har prøvd å få kontakt både med den påståtte eieren av leiligheten, personen som mottok pengene og utleiemegleren på både telefon og e-post. Ingen av avisens henvendelser har blitt besvart.

Advarer mot nettbankbetaling

Grønlund i Forbruker Europa sier stadig flere nordmenn leier feriebolig i utlandet etter å ha sett annonser på nettet. Mange tror formidlingssidene Finn, Novasol og andre sitter med det juridiske ansvaret om noe går galt. Det stemmer ikke, ifølge Grønlund.

- Går man disse nettsidene nærmere etter i sømmene, fraskriver de seg alt ansvar i sånne situasjoner. Det de gjør, er kun å formidle en avtale mellom en norsk forbruker og en privatperson i utlandet, sier hun.

Hos mange av annonsørene er det kun mulig å betale via nettbanken. Da bør du være ekstra på vakt, advarer Grønlund.

- Går det galt, har du begrensede rettigheter. Med moderne teknologi er det mange som ser sitt snitt til å utnytte godtroende nordmenn, sier hun.

- Betaler du derimot med kredittkort, Visa-kort eller bruker betalingstjenester som Paypal og Payex, har du langt større muligheter til å kreve pengene tilbake. Blir du svindlet eller ikke får dine rettigheter oppfylt kan du søke pengene dine refundert fra banken, framholder Grønlund.

Men kredittkortselskapene kan ikke redde ferien din dersom du plutselig står der uten et sted å bo. Hos reiseforsikringsselskapet er det heller ingen ting å hente.

- Det verste ved dette er ikke pengene. Det er tida vi hadde planlagt å tilbringe sammen med familien. Den får vi aldri tilbake, sier Gudrun A. Vollan.

Over 100 ville ha samme leilighet

Finn.no opplyser om at Vollan langt fra var den eneste som tok kontakt med annonsøren av ferieleiligheten. 7. mars i år sendte Finn.nos sikkerhetsavdeling en advarsel til Gudrun A. Vollan og andre som hadde vært i kontakt med den aktuelle annonsøren. Kort tid etter valgte Finn å slette anonsen.

- Det var 108 som hadde tatt kontakt med annonsøren på e-post på denne annonsen. Når vi oppdager svindel eller har mistanke om svindel, slik vi gjorde i dette tilfellet, bruker vi å sende ut mail med advarsel til alle de som har vært i kontakt med annonsøren på den aktuelle annonsen, sier sikkerhetsansvarlig Geir Petter Gjefsen.

- Bør ta advarsler på alvor

Slike advarsler bør folk ta på ramme alvor, sier han.

- Vi ønsker å bevisstgjøre folk, slik at de gjør egne, grundige undersøkelser, påpeker han.

Vollan fortalte «huseieren» i Spania om e-posten hun hadde fått, men ble beroliget da han forklarte at advarselen skyldtes en misfornøyd leietaker som hadde klaget til Finn.

Gjefsen forteller at det er flere som har tatt kontakt med Finn om annonsen etter at de sendte ut den første advarselen. Disse får nå oppdateringer i saken, om det dukker opp noe nytt.

- Vi konkluderte med sterk mistanke om svindel da annonsøren leide ut leiligheten til flere, og ikke ville svare på våre henvendelser. I tillegg hadde ikke Novasol hatt noe med denne leiligheten å gjøre, selv om de refererte til Novasol, sier Gjefsen.

Får ikke erstatning fra Finn.no

Han forteller imidlertid at Finn ikke utbetaler noen erstatning til folk som er blitt svindlet.

- Likevel oppfordrer vi alle som opplever noe mistenkelig hos oss til å ta kontakt. Vi har et eget team som jobber med forbrukertrygghet. Vi ønsker ikke at det skal foregå noe ulovlig på vår markedsplass, sier han.

I en større svindlersak omtalt i den britiske avisa The Guardian har flere tusen fått ferien spolert etter at svindlere hacket e-postkontoen til et stort antall huseiere som hadde annonsert på nettstedene Owners Direct og Home Away. Adresseavisen kjenner til at også nordmenn er lurt på denne måten.

Til tross for at noen opplever problemer, ville ikke Gjefsen i Finn nølt med å leie feriebolig via nettet, også hos huseiere som ikke tilbyr sikre betalingsløsninger.

- Jeg har selv gjort det flere ganger. Det er en ytterst liten andel av annonsene det er noe galt med, men unngå forskuddsbetaling dersom det er mulig, sier han.

- Kan ikke redde ferien

Trine Grønlund i Forbruker Europa ville valgt å leie via Airbnb, som hun mener gir større trygghet enn de aller fleste konkurrentene.

- Der kan du betale med kredittkort, og utleieren får ikke pengene før du har bodd der et par dager, sier hun.

- Falske bilder : På nettsiden hvor Vollan bestilte ferieleiligheten var det grundig dokumentasjon av leiligheten i form av bilder. Etter å ha snakket med naboer som bor i boligkomplekset hvor leiligheten angivelig skulle ligge, har hun funnet ut at bildene egentlig stammer fra en leilighet som ikke skulle leies ut, men selges. Foto: VEGARD EGGEN
Vollan hadde kontakt med megleren via e-post. Kommunikasjonen foregikk på norsk. Når hun prøver å ta kontakt nå, får hun imidlertid verken svar på e-post eller telefon. Foto: VEGARD EGGEN
Det var gjennom denne nettsiden, med adresse www.novasol.website, at Vollan bestilte ferieleiligheten.