- Min erfaring etter å ha mottatt tilbudene, er at det er mye useriøst i denne bransjen. I tillegg til tilbudene om svart arbeid, ble flere avtaler brutt og flere hadde problemer med å gi en pris i det hele tatt.

Det sier Jan Rune Brovold. Han jobber til daglig som leder i Malernes forening i Trondheim og er med i Håndverkerforeningens uropatrulje. På forespørsel fra Adresseavisen la han før sommeren oppdraget med å skifte tak og bygge en ny etasje på garasjen ut på nettstedet Mittanbud.no. Målet var å dokumentere svart arbeid.

To av fem ville jobbe svart

I løpet av relativt kort tid varslet syv firmaer at de var interesserte i oppdraget. Det ble gjort avtaler med alle om tidspunkter for befaring, og i ettertid bedt om et prisoverslag. Av de syv firmaene som møtte opp på befaring, var det kun fem som leverte et tilbud. Av disse ønsket to firmaer å få betalingen svart, uten faktura.

Et tredje firma oppga i sitt første tilbud kun pris uten merverdiavgift. Da firmaet ble spurt en gang til om hva den endelige prisen på jobben ble, ble det tilbudet gjentatt, men med tilføyelsen «+ mva». På bakgrunn av dette har Adresseavisen ikke tatt med dette firmaet under kategorien som tilbød svart arbeid.

Av firmaene som leverte tilbud, var tre av dem eid og drevet av personer fra Øst-Europa, mens to hadde norske eiere og ledere. De to firmaene som tilbød svart arbeid hadde utenlandske eiere. Det hadde også firmaet som først oppga pris uten merverdiavgift. De to norske firmaene leverte tilbud med merverdiavgift.

- Av firmaene som ikke leverte tilbud, gikk ett konkurs like etter befaringen. Det andre hørte jeg aldri mer fra, til tross for purring, opplyser Brovold.

- Må forhandle om momsen

Adresseavisen har vært i kontakt med alle de fem tilbyderne i etterkant av anbudsprosessen. Eieren av firmaet som på eget initiativ forhandlet om hvorvidt det skulle betales moms eller ikke, hevder at han ikke ønsker å arbeide svart.

- Når det er sommer og høysesong velger jeg bare oppdragene hvor jeg kan levere ut faktura og legge på moms. Men utenfor høysesongen er det færre oppdrag, og konkurransen er knallhard. Da føler jeg at jeg må forhandle, for jeg vet at det er mange andre som ikke betaler moms, sier han.

Han mener det er mange kunder som er vant til å droppe momsen.

- Ofte har kunden hatt fire-fem tilbydere på besøk før jeg kommer på befaring. Når jeg legger frem en pris med moms, er han ikke interessert i det hele tatt, og spør om jeg kan kutte prisen. Men jeg har bolig her i Norge, og jeg skal betale mine arbeidere. Da er valget enten å tilby svart arbeid, eller ikke å ha noe arbeid, sier han.

- Men skjønner du at dette er ødeleggende for bransjen?

- Ja, og jeg skulle ønske jeg ikke trengte å jobbe svart noen gang. Men med bare ett og et halvt år på markedet og uten kundekrets er det vanskelig. Målet er å bli underleverandør for et større selskap, og komme inn i proffmarkedet. Der er det helt annerledes, sier han.

- Kundene forventer halv pris

Eieren av det andre firmaet som tilbød seg å jobbe svart mener at prisen er det eneste utenlandske håndverkere kan konkurrere på i Norge.

- Kundene våre forventer at vi skal være nesten halvparten så billig som de norske firmaene. Tilbyr vi samme pris som dem, får vi ingen oppdrag. Jeg hadde en kunde som forlangte at jeg skulle jobbe for en fastpris på 10 000 kroner i måneden. Da regnet han med ti-timers arbeidsdager hver dag. Det gir en timespris på mellom 50 og 70 kroner timen. Jeg sa nei, men likevel fikk kunden inn en person til å gjøre jobben, sier han.

Store prisforskjeller

Det laveste tilbudet som garasjeeier Brovold fikk, lød på 158 000 kroner inkludert materialer. Dette kom fra ett av firmaene som tilbød arbeid uten moms. Det høyeste tilbudet lå på 249 000 kroner. Dette kom fra et norsk firma og inkluderer moms. Brovold stiller seg imidlertid tvilende til beregningene bak enkelte av tilbudene.

- Noen av dem som kom hit tok verken notater eller mål og ville helst ha timebetaling fremfor fastpris. Jeg har litt erfaring fra bransjen selv, og er veldig tvilende til at sluttprisen ville blitt så lav som det de billigste tilbød, selv uten moms. Tidsplanen var for optimistisk i forhold til arbeidsmengden, mener han.

- Vanskelig å konkurrere

Selv om ett av firmaene som tilbød arbeid uten moms faktisk ga ett av de dyreste tilbudene, er trenden i anbudsrunden at de norske firmaene jevnt over var dyrere enn de med utenlandske eiere (se tabellen). Daglig leder for en av de norske tilbyderne, DH-bygg, sier at privatmarkedet er et vanskelig marked å være i.

- Det er mange aktører, spesielt utenlandske, som tilbyr svart arbeid. Det samme gjelder oppdrag gjennom Finn.no og anbudstorget.no. Det er nesten alltid en aktør som er billigere. Ofte er dette på grunn av at denne ikke betaler moms. Samtidig presser kundene oss. De sier at de har fått et tilbud som er 50 prosent billigere, og lurer på hva vi kan gjøre. Men vi må gjøre det riktig, sier Tommy Andree Ulriksen i DH-bygg.

Selv om han mener aktører som tilbyr svart arbeid ødelegger for resten, mener han at også kundene må ta bevisste valg.

- Jeg tror mange forventer at utenlandske arbeidstakere skal være så billig, og at de har vanskelig for å få oppdrag om de ikke er det. Men selv om de er utenlandske, skal de leve på lik måte som oss. Da må folk skjønne at ett sted må pengene tas fra. Da tror jeg ofte det er moms eller kvaliteten det går utover, sier Ulriksen.

For Brovold ville det vært utenkelig å velge det billigste tilbudet.

- Jeg ville aldri betalt svart. Det er ikke bare fordi det er ulovlig og ødelegger for andre, men også fordi du står uten rettigheter om noe blir feil. Dessuten er jeg veldig opptatt av at de som gjør jobben skal ha fagbrev. Firmaet som skal gjøre jobben er ikke det billigste, men betaler både moms og har ansatte med fagbrev, sier Brovold.

Kaster ut bedrifter

Daglig leder for Mittanbud.no, Håvard Bungum, sier at nettstedet kontinuerlig jobber for å redusere problemet med at svart arbeid formidles gjennom dem.

- Får vi tilbakemeldinger om at en bedrift tilbyr svart arbeid, kaster vi den ut. Det samme gjelder enkeltpersoner som etterspør svart arbeid. Vi stiller også krav om at bedriftene må være registrert i Brønnøysundregistrene, noe som luker ut løsarbeiderne. Om en bedrift ikke er registrert i momsregisteret, gir vi kunden beskjed om å være oppmerksom, sier Bungum.

Han mener imidlertid det er en større andel av det totale svarte arbeidet som går utenfor formidlingsnettstedene, noe også Skatteetatens undersøkelse viser.

- Det kanskje viktigste verktøyet vi har for å luke ut useriøse aktører, er tilbakemeldingene fra kundene. I mai passerte vi over 40 000 tilbakemeldinger, og disse bidrar til at dårlig fremferd ikke gjentar seg, sier han.

Foto: Grafikk: grafikk@adresseavisen.no
Jan Rune Brovold synes det var dårlig Foto: VEGARD EGGEN