– Det er kvaliteten. Melka fra Rørosmeieriet smaker bedre.

Kjøkkensjef Sigve Eliassen ved Scandic Nidelven hotell jobber for å sikre hotellet dets tiende kåring på rad for Norges beste frokost. Sentralt i frokostbuffeen er en nybygd, spesiallaget melkerampe for dispenserne formet som melkespann, kun med Rørosmeieriet-melk. Jo, melka fra Rørosmeieriet er litt dyrere, men verdt det, mener kjøkkensjefen.

– At det er økologisk er bra, men det må fortsatt være et godt produkt og ha en reell merverdi i smaken, sier Eliassen.

De økonomiske resultatene Rørosmeieriet kan vise frem, tyder på at stadig flere tenker som Scandic Nidelven.

Les også: Tjener millioner på bøker om kosthold

Firedoblet omsetning

– Det etterspørres mer kvalitet og flere økologiske varer. Når folk prøver produktene våre, merker de at det er verdt prisen, sier meieribestyrer Trond Vilhelm Lund ubeskjedent når vi spør om hvorfor Rørosmeieriet lykkes så godt.

Og på fem år har Rørosmeieriet nær firedoblet omsetningen og nesten femdoblet overskuddet. En sterk relativt jevn økning år for år er kronet med et realt bunnlinjebyks fra 2013 til 2014: En økning i omsetning med 57 prosent til 73 millioner kroner. Resultatet før skatt er forbedret med 76 prosent på ett år, til 8,2 millioner kroner i 2014.

Nå ligger det an til at et nytt anlegg i Tolga åpner før skjema, skriver Nationen.

Til Adresseavisen kan meieriet på Røros vise til omsetningsvekst fra 32 millioner første halvdel av 2014 til 43 millioner fra nyttår til og med juni i år. Meieribestyreren mener selskapets arbeid med merkevaren Rørosmeieriet er noe av det som bidrar til økningen.

Les også (PLUSS): Får du vondt i magen av brød?

Merkevarebygging

– Vi fikk halvannen million kroner i støtte fra Innovasjon Norge og har totalt brukt tre millioner på visuell profil, nye nettsider og ansettelse av markedssjef. Prosjektet ble avsluttet 10. juli med lansering av nettsida. Vi jobber også stadig med produktutvikling, og jeg må få skryte av de ansatte som utvikler alle produktene selv, står på stands for oss og tar mye ansvar, sier Lund på telefon fra ferie i Sverige.

Om lag halvparten av omsetningen er leieproduksjon av melk for Coops økologiske merke Änglamark, som i løpet av høsten flyttes til nytt anlegg i Tolga sørvest for Røros.

– Vi har produsert økologisk melk for Coop siden 2010 på Røros, men nå skiller vi ut leieproduksjonen siden kapasiteten på meieriet i Røros er sprengt. Samtidig øker produksjonsvolumet for våre egne merker. Det er viktig for oss å ha fokus på Rørosmeieriet-produktene og ikke gå i omsettingsfella basert på gode inntekter fra leieproduksjon for andre, sier Lund.

Les også/Se video: Svarte fingre 7 «Hippe grønnsaker»

Les også: - 80-90 prosent av maten i butikken kan gjøre deg syk

Lokalprodusert

Rørosmeieriets melk kommer fra lokale bønder i Røros-traktene og leveres til meieriet på Røros gjennom et godt samarbeid med storebror Tine og Tine Råvare.

Scandic Nidelven får leveranser fra Røros to ganger i uka. Så fersk som de kan få den, ifølge kjøkkensjef Eliassen, som sett bort fra laktosefrie produkter og soyamelk, nå bruker kun Rørosmeieriets melk og yoghurt på kjøkkenet. Hotelldirektør Kjetil Vassdal mener lokalproduserte råvarer er svært viktig når hotellet skal lage «Norges beste hotellfrokost» til nesten 120.000 gjester i året.

– Jeg sjekket regnskapet før dere kom og vi handler varer for mellom 450.000 og 500.000 fra Rørosmeieriet i året. Tilbakemeldingene fra gjestene, både på vår nye melkebuffé og frokosten generelt, er fantastisk, sier hotelldirektør Kjetil Vassdal.

Effekten av kvalitetsstempelet fra hotell- og restaurantnæring, som er blitt svært så opptatt av å markedsføre lokalproduserte råvarer, har gitt et noe uvanlig utslag for Rørosmeieriet i en annen næring, nemlig norsk dagligvare hvor det vanligste er at småprodusenter må kjempe hardt for å komme i hyllene.

Inn i Meny og Ultra

– Uten at vi har jobbet for det, har 70–80 Ultra og Meny-butikker på Østlandet tatt oss inn. Vi er lagerført hos Asko (Norgesgruppens grossist journ.anm.), så har butikkene selv oppdaget oss, forteller Lund som mener restauranter og hoteller har fungert som gode utstillingsvindu for Rørosmeieriet.

Rørosmeieriet-produkter er å finne hos Coop, Norgesgruppen og hos Rema i Trøndelag, særlig i Røros og Tynset. Når Coop nå har kjøpt Ica Norge, håper meieribestyreren det betyr hylleplass i enda flere butikker.

Les også: - Vi blir nedringt av folk som lurer på hvor yoghurten kan kjøpes

Øker mest på Østlandet

Økningen kommer først på Østlandet, ifølge Lund. Men ennå er det norske markedet for økologisk mat bitte lite sammenlignet med det svenske.

– I Sverige har butikkene hyller på hyller med økologiske meierivarer. Jeg får både sommerfugler og litt vondt i magen med tanke på hvilken vekst vi kan stå overfor i Norge. Jeg er veldig glad for at vi har tatt steget med produksjon i nye lokaler i Tolga slik at vi kan vokse videre, sier Lund.

Uoppnåelig mål for nasjonal øko-vekst

Men veksten for Rørosmeieriet er unntaket i norsk økologisk utvikling. For selv etter betydelig vekst i omsetningen i 2014, er Norge fortsatt milevis unna Stortingets mål om 15 prosent økologisk mat innen 2020.

En rapport fra Landbruksdirektoratet at den totale produksjonen av økologisk melk i Norge gikk ned med fem prosent i fjor. Andelen økologisk av totalproduksjonen av melk her i landet gikk ned fra 3,6 prosent til 3,4 prosent, ifølge rapporten.

Og det er en trend stikk i strid med Stortingets mål om at 15 prosent av all mat som produseres og selges i Norge skal være økologisk.

Les også: Økologiske produkter utgjør en tidel av målsettingen

– Fremskrivning til 2020, ut fra utviklingen vi ha hatt, viser at vi i beste fall vil havne på 7,7 prosent økologisk jordbruksareal innen 2020. Med tanke på utviklingen de siste årene virker det urealistisk å nå målet om 15 prosent, sier førstekonsulent Julie Mjelva i Landbruksdirektoratet.

Selger mer, lager mindre

Ifølge Landbruksdirektoratets rapport solgte norske dagligvarebutikker økologiske matvarer for 1,74 milliarder kroner i 2014. Det er en vekst på 30 prosent fra 2013.

Men andelen økologiske varer solgt er ennå langt unna Stortingets mål om at 15 prosent av all mat som selges skal være økologisk: Omsetningsveksten utgjør en økning fra beskjedne 1,2 prosent av total omsetning til en smule mindre beskjedne 1,45 prosent.

Utenfor dagligvarehandelen, blant annet til storkjøkken, Bondens marked, spesialbutikker og lignende, har det også vært god vekst i omsetningen av økologiske varer. Men volumet er ikke stort nok til å trekke totalen betydelig opp.

Totalt er det i 2014 registrert omsetning av økologiske matvarer i Norge på til sammen 2,1 milliarder kroner. Til sammenligning var totalmarkedet for norsk dagligvarehandel, som riktignok inkluderer andre husholdningsartikler, på totalt 160 milliarder kroner.

Les også: Rema og Kiwi vokser i Trøndelag

Mindre økologisk areal

Ifølge rapporten fra Landbruksdirektoratet var det i fjor mindre økologiske jordbruksarealer i Norge enn året før og antall økologiske husdyr gikk også ned. Størst reduksjon var det i storfebestanden. Antallet sauer var omtrent uendret, mens det var en økning i antall økologiske svin og verpehøns.

– Per 2014 var det økologisk produksjon på bare 5,1 prosent av jordbruksarealene i Norge. Det er en nedgang fra året før. Alt tyder på at vi har veldig langt igjen for å nå målene om 15 prosent økologisk produksjon og omsetning, sier Mjerva.

Årsregnskap
Rørosmeieriet
Millioner kroner20142013Endring i prosent
Driftsinntekter73,146,656,7
Driftsresultater8,14,675,6
Resultat før skatt8,24,676,7
Meieribestyrer Trond Vilhelm Lund ser stort potensial for fortsatt vekst for økologiske meieriprodukter. Foto: Foto: GEIR TØNSET, Adresseavisen
Kjøkkensjef Sigve Eliassen t.v. med Kokkelærling Kine Tokle som lagerdaglig smoothie med Rørosmeieriet-yoghurt. Kokk Guilherme Karlsen t.h. Foto: Morten Antonsen