En tikroning her, en femtilapp der. Beløpene for hver enkelt er som regel ikke store, men når flere titalls tusen festivaldeltakere lar være å hente ut pengene sine, kan summen bli betydelig.

Festivaldeltakere må sette inn penger på et Cashless-kort for å få handle på 35 festivaler og konserter. Men mange lar være å be om å få tilbakebetalit restbeløp.

Etter festivalåret 2013 sto det igjen 10,5 millioner kroner på klientkontoen til Drammen-selskapet Espos Norge AS, selskapet bak betalingsløsningen Cashless. Året før var summen 11,3 millioner kroner, ifølge årsrapportene.

Les også: Dette må du vite om Cashless

TV-ADRESSA: Følg vår livesending fra Pstereo i ettermiddag

Ti kroner i måneden

Den gangen hadde man frist til nyttår samme år for tilbakebetaling fra Cashless. Men etter press fra Forbrukerombudet har Cashless endret praksis og gir nå fire års gyldighetstid for refusjon.

Men når nyttårsrakettene har stilnet og 2015 er blitt 2016, begynner pengene likevel å renne ut. Da tar nemlig Espos Norge AS ti kroner i gebyr hver måned fra kundene sine.

- Vi tar ti kroner i administrasjonsgebyr fra nyttår det året kortet er tatt i bruk. Vi avstemmer klientkontoen hver måned og sender inn til regispor hver måned, sier daglig leder Ronny Hanssen i Espos Norge AS.

Pstereo og Uka

I Trondheim bruker Pstereo og Uka Cashless. Hvor mye festivaldeltakere har til gode etter 2014 eller etter festivalsommeren 2015, vil ikke Ronny Hanssen fortelle. Årsrapport for 2014 får vi heller ikke før offentlige organ gjør det tilgjengelig senere i høst.

- Det er ikke noe poeng for oss å regne på hvor mye som er innestående, for det er kundens penger. Cirka fem prosent av dem som har Cashless-kort har penger igjen. De fleste bruker det opp eller får refundert, sier Hanssen.

Les også: Dette må du vite før Pstereo

Ombudet stilte krav

Cashless har tidligere vært i Forbrukerombudets søkelys og har endret praksis etter at ombudet i 2012 stilte krav om at det måtte bli lettere å få igjen tilgodebeløp og at gyldigheten på kortene måtte forlenges.

- De første årene Cashless var i bruk fikk vi en del klager fra forbrukere. Vi hadde møte med Espos og gikk gjennom hva som burde forbedres. Vi har inntrykk av at de har fulgt opp og endret praksis. Er det forbrukere som mener mer bør endres, vil vi gjerne at de tar kontakt, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet stilte krav om at det skulle være lett å få refundert tilgodebeløp, aller helst automatisk, at gyldighetstiden måtte forlenges og en ordning for mistede kort. Det har Cashless forbedret.

Les også: - Kjapp dere, politikere – det går for tregt

To refusjonsmuligheter

- For å få refundert gjenstående beløp, kan du enten hente en refunderingskvittering på festivalområdet før du drar derfra og få refusjon via nettsidene våre. Om du ikke har kvittering, kan du sende inn kortet til oss og få refundert beløpet. Dette kan du gjøre i inneværende år og enda tre år til. Vi er i ferd med å endre dette så det ikke vil være noen tidsfrist i det hele tatt, sier Hanssen og legger til:

- Mister du kortet på festivalområdet, må du oppsøke en av våre Cashless-punkter så vi kan sperre kortet ditt. Da spør vi om litt informasjon for å kunne spore kortet, som siste fem siffer av bankkortet du betalte med og hva du sist kjøpte. Da kan vi i de fleste tilfeller klare å spore det opp, sier Hanssen.

Les kommentaren (pluss): Fem kjøreregler for konsertgjengere

- Gebyr ikke ulovlig

Forbrukerombudet sier seg tilfreds med endringene. Gebyrene Espos trekker er greit, ifølge ombudet.

- Vi har ikke grepet inn mot at de har gebyr på at beløpet blir stående lenge inne. De fleste ønsker pengene tilbake så raskt som mulig og vi har sett på det som viktigst at kundene får god info om refusjonsmulighetene og at det skal være lett rent praktisk å få refusjon, sier Gjedrem.

- Hva med at kortet koster 50 kroner i året; at man må betale for å få handle. Er det problematisk?

- Vi ser at det ikke er gunstig, men det er ikke ulovlig å ta gebyr for kortet, sier Gjedrem i Forbrukerombudet.

Han kommer med følgende råd til festivaldeltakere med Cashless-kort:

- Krev god informasjon. Les vilkårene mens du ennå er i moderat festhumør og tenk over hvor mye du setter inn på kortet.

Alle som vil kjøpe mat, drikke eller artisteffekter på Pstereo, må ha et slikt kort. Annen betaling godtas ikke. Foto: Kristian Helgesen