Neste år kan Odd Reitans ene Rema-butikk på Bromstad fra 1979, ha blitt til 600 landet over.

Det hårete målet sønnen Ole Robert Reitan satte seg for 2015, var 20–25 nye butikker. Nå ligger det altså an til 30 og totalt rundt 575 Rema-butikker i Norge. Og veksten fortsetter neste år, ifølge Rema 1000-sjefen.

- Det er plass til betydelig flere Rema-butikker, så vi har store ambisjoner om å åpne omtrent samme antall butikker også neste år, sier Reitan.

Les også: 29-åring driver den femte mest lønnsomme Rema-butikken

Les også: Snart kan du betale med mobilen i Rema-butikker

Jobbet mens tilsynet tenkte

De fleste nyåpningene er tidligere Ica-butikker kapret rett foran nesen på Coop, særlig i perioden fra Coop offentliggjorde sitt kjøp av Ica Norge i oktober 2014 og inntil Konkurransetilsynet 4. mars i år endelig sa ja.

Reitan kritiserte i mars Konkurransetilsynets avgjørelse om å la Norgesgruppen få overta 50 av Icas butikker.

- Jeg er overrasket over at Konkurransetilsynet lar Norgesgruppen får vokse seg større. Konkurransen er på pris, og da er innkjøpsmakt og hvor stor markedsandel som gjelder, sa Reitan til Adresseavisen 4. mars.

Nå viser det seg at Rema har klart å vokse betraktelig opp på Ica-oppkjøpet de i fjor høst tapte til Coop.

Les også: Tar ut 363 millioner i utbytte

Snappet leiekontrakter

Som Adresseavisen tidligere har fortalt, sikret Rema seg leiekontrakter med huseiere som huset Ica-eide butikker allerede i vinter. Og da tilsynets godkjenning kom med forbehold om at 93 av butikkene ble solgt videre til Norgesgruppen og Bunnpris, var det allerede klart at Bunnpris ikke kom til å få én av butikkene på lista. På Skøyen i Oslo ville nemlig huseieren heller leie ut til Rema og nye Rema Skøyen er én av syv nye Oslo-butikker for Reitan.

Og Østlandet er viktig for å få opp markedsandelen for lavpriskjeden som trenger muskler opp mot leverandørene for å få de beste innkjøpsavtalene. Norgesgruppen har alene en markedsandel på 39,9 prosent (2014). Coop og Ica er blitt ett, og Rema og Bunnpris har felles innkjøpsforhandlinger. Nå er prosentfordelingen mellom de tre så godt som fullstendig dominerende grupperingene i norsk dagligvare, tilnærmet 40-30-30, ifølge Reitan.

Les også: Coop: - Vi lider under sammenslåingen med Ica

- Jeg er spent på denne høsten, fordi situasjonen nå er helt annerledes. Det er første gangen at de grupperingene som konkurrerer og skal forhandle med industrien, er så jevne som vi er nå. Så jeg har store forventninger til at industrien likebehandler de tre aktørene i mye større grad enn før, sier Reitan.

Les også: Maten er blitt enda dyrere

Les også: Overtok butikken - legger den ned

Syv nye Oslo-butikker

24 av de 30 nye butikkene Rema regner med å åpne i år, er det allerede spikrede avtaler på. Ifølge kommunikasjonssjef i Rema, Marianne Moen, har de stor tro på å åpne tilsammen 30 butikker uten at det er hundre prosent sikkert ennå.

Oversikten Adresseavisen har fått over de 24 nye butikkene, viser syv nye butikker bare i Oslo. To i Lillehammer, to i Tønsberg og én i Malvik, som er den eneste nye butikken i Trøndelag hvor Rema allerede står relativt sterkt, særlig i Sør-Trøndelag med en markedsandel på 28,8 prosent.

- Det er naturlig for oss å satse mest i det sentrale østlandsområdet. Det er det flest folk og vi våre markedsandeler flere steder her, er lavere enn landsgjennomsnittet vårt. Så hvis vi får like høy andel av markedet i Oslo som i Trondheim, betyr det mye for oss, sier Reitan.

Les også: Rema snapper opp de beste Rimi-butikkene foran nesen på Coop

Les også: Nå skjer dette med Ica-butikkene

- Løsnet i sommer

Han svarer slik på spørsmålet om hvordan det går med Rema i 2015.

- Det går veldig bra. Vi har hatt et bra år, men ikke kjempebra. Det har løsnet veldig i sommer og høsten. Men ulikt fra sted til sted. Noen steder i landet er det kjempevekst og fantastisk utvikling, og andre steder går det litt tråere. Men det er et marked som er i voldsom bevegelse med nye butikker som flytter og omprofileres. Vi har god og fornuftig vekst per butikk og god kontroll på kostnadssida.

- Er det en fordel for Rema at konkurrentene har mye annet å holde på med, at de bruker ressurser på omprofileringer?

- Litt begge deler. Ombygginger kan være en fordel mens de pågår, men en ny butikk kan være attraktiv og øke omsetningen etterpå. Men jeg bruker all tiden min på det vi selv kan gjøre noe med og bryr meg mindre om hva de andre gjør. Vi har så mye jeg vet vi kan bli bedre på, så da fokuserer vi på det.