Reklamefilmer, ny design, hundre prosent sertifisert kaffe, et mer ensrettet konsept og bedre plassering i butikkhyllene hos Rema. 159-åringen Kjeldsberg Kaffebrenneri preppes for vekst.

Innenfor porten på Nyhavna i Trondheim sildrer det i kaffebønner. 20 tonn ubrente bønner fra Guatemala som om dager eller noen uker vil kunne plukkes fra en kaffehyllen i en av landets over 560 Rema-butikker. Nå samarbeider Kjeldsberg og Rema for at flere kunder skal velge kaffen fra Trondheim.

Avgjørende for Reitan

Rema har siden 2012 eid halvparten av brenneriet, men den felles historien til de to selskapene strekker seg mye lengre tilbake. Tidlig på 80-tallet sørget nemlig én handelsfamilie fra Trondheim for at en annen lyktes, da Kjeldsberg ble grossistledd for Odd Reitans Rema.

Les også: Verdens første Rema-butikk på Bromstad blir boligblokk

Nå vil Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Rema 1000, gi tilbake:

– Vi har hatt et fantastisk godt samarbeid med Kjeldsberg siden jeg var liten gutt. Kjeldsberg var en veldig viktig årsak til at Rema eksiterer, sier Reitan til Adresseavisen.

Blodrødt 2013

Kjeldsberg har en markedsandel rundt 25 prosent hos Rema og Bunnpris (som også eier ti prosent av Kjeldsberg). Rema er største kunde, og ettersom de tre store dagligvareaktør i Norge har sine egne kaffemerker, er det bare hos de to trøndereide butikkjedene du får kjøpt Kjeldsberg-kaffe. Men både brenneriet og Rema mener potensialet er større.

Det blodrøde 2013-regnskapet, med 5,1 millioner i underskudd før skatt, viste at en del måtte skje for å sikre kaffehistorien og arbeidsplassene på Nyhavna. Et selgerkorps på fire ble kuttet og tre ansatte i brenneriet måtte gå. Og et for bredt sortimentet strammet opp og produksjonen effektivisert.

– Vi hadde 16 ulike kaffevarianter. Nå har vi åtte, i tillegg til egen merkevare for Rema 1000 og Kløver kaffe for Bunnpris. Færre varianter gir bedre effektivitet for oss på brenneriet, enklere for distribusjonen og, ikke minst, enklere for kundene når de står foran kaffehylla i butikk, sier administrerende direktør Jan Erik Glimsholt ved Kjeldsberg kaffebrenneri.

Les også: Norsk Kylling tjener penger igjen

Les også: 29-åring driver den femte mest lønnsomme Rema-butikken

100 prosent sertifisert

Italian Roast, Colombia blend og French roast var noen av variantene som gikk ut. Erstatningene er, i alle fall i navnet, en del enklere: Filtermalt, kokemalt, mørkbrent filtermalt, hele bønner, presskanne og Fair Trade/økologisk.

I 2014-regnskapet endte i overskudd før skatt på 720.000 kroner, selv med omsetningsnedgang på 3,6 millioner. Første halvår i år er omsetningen økt med over 13 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

Fra 1. juli er også Kjeldsberg eneste store norske kaffebrenneri med kun sertifisert kaffe: I tillegg til Fair Trade-merket, vil øvrig kaffe være UTZ-sertifisert som er verdens største sertifiseringsordning for bærekraftig dyrking av kaffe og kakao. Ifølge sertifiseringens hjemmeside, skal UTZ-programmet gi bøndene kunnskap for bedre avlinger, forbedre arbeidsvilkår og ta bedre vare på miljøet.

– Dette er en måte for oss å ta større ansvar, som også er en viktig del av Remas strategi, sier Glimsholt.

Les også: Rema kan passere 600 butikker neste år

- Uutnyttet potensial

Og Kjeldsberg og Rema har flere planer. Reklamefilmer, ny design i løpet av året og bedre plassering i butikkene løfte Kjeldsberg videre. Rema 1000 står for mye av dette og setter egne folk på Kjeldsberg-jobben.

– Vi og Kjeldsberg har en lang og god historie sammen, men vi har ikke klart å utnytte potensialet godt nok. Nå blir vi hakket mer aktiv eier og har bestemt oss for å prøve å selge mye mer Kjeldsberg kaffe i Rema. Vi trenger å bygge et sterke kaffemerke og øke konkurransen i kaffemarkedet her i landet. Og så er det for å ta vare på industriarbeidsplasser i Trondheim. Dem er det jo ikke altfor mange av, sier Ole Robert Reitan.

Les også: - Kommunen ser helst at alle med kjeledress forsvinner fra området for godt

Les også: Velger du feil koster det 25 000 ekstra i året

Filmet i en dag

Reklamefilmen har du kanskje allerede sett. En påkostede produksjon som viser enkeltmenneskers hverdagsliv hvor det drikkes kaffe. Og sentralt i filmen, teknisk leder Einar Sveen ved Kjeldsberg kaffebrenneri, som løfter en spade nybrente kaffebønner til nesen ved brenneriet på Nyhavna i Trondheim. Produksjonsmedarbeider Wiviann Werkland er i bakgrunnen i filmene og på plass ved pakkebåndet når Adresseavisen besøker brenneriet.

– De holdt på en hel dag her inne for å få de bildene til reklamefilmen. Det er veldig bra at Rema satser på oss, sier hun.

Les også: Vær så god, det er servert av lokale gründere

Ole Robert Reitan "gir tilbake" til Kjeldsberg som var avgjørende da pappa Odd Reitan skulle vokse med Rema på 80-tallet. I bakgrunnen, Magnus Reitan.