Egon er en av over 20 restauranter på det nye kjøpesenteret Mall of Scandinavia i Stockholm, som åpner dørene 12. november. Det blir første fase av kjedens etablering utenfor Norge.

- Samtalene våre med svenske gårdeiere har økt, og i løpet av 2016 eller 2017 vil vi nok åpne flere restauranter i Sverige, sier Dan Robert Halshamn, daglig leder for driften i Norrein Gruppen, Egon-kjedens morselskap.

Adresseavisen møter Halshamn og faren, medgründer og Norrein-sjef Roger Halshamn, i syvende etasje i Bøndernes Hus ved Prinsenkrysset. Herfra styres en virksomhet som i fjor hadde en bruttoomsetning (inkludert moms) på 1,3 milliarder kroner, der Egon-kjedens andel var på 1224 millioner kroner.

- Fra år 2000 og ut 2014 så har Egon omsatt for ti milliarder kroner, sier Dan Robert Halshamn, mens prognosene for i år er at restaurantene vil selge mat og drikke for 1350 millioner kroner.

- 95 prosent av nordmenn elsker oss, sier Roger Halshamn, mens sønnen påpeker at de aldri har solgt flere hamburgere, på tross av at det dukker opp stadig flere nye, trendy burgersteder.

- Men vi er langt mer enn en pizza- og burgerrestaurant, sier senior, og peker frem diagrammet som viser at det utgjør bare en mindre del av omsetningen. Størstedelen er hovedretter, der «Black and white» (oksefilet og svinefilet), pepperstek og spareribs er bestselgerne.

Pusset opp

I fjor hadde restaurantene en forholdsvis beskjeden omsetningsøkning på to prosent, men duoen peker på at åtte Egon-restauranter var stengt store deler av året på grunn av oppussing. Så langt i år har utviklingen vært en helt annen. Dan Robert Halshamn sier at veksten har vært på 14 prosent, inkludert nye spisesteder.

- 2015 har startet veldig bra, og bare i juli var det åtte Egon som hadde rekordomsetning. Egon Byporten i Oslo omsatte alene for 12,5 millioner, og der får vi trolig en årsomsetning på 112 millioner. Vår påstand er at den er størst i Skandinavia, sier han.

De deler heller ikke bekymringen for Midtbyen i Trondheim som enkelte gir uttrykk for.

- Vi har økning på alle vår restauranter i Trondheim, og vi forstår ikke det negative snakket om Midtbyen. Men jeg vet også hvorfor folk kommer til oss. Vi har åpent syv dager i uka, og folk er trygge på at de kan gå til oss, sier Roger Halshamn.

Nyåpninger

Norrein Gruppen fikk i fjor et resultat før skatt på 212 millioner kroner, hvor 210 millioner kommer fra Egon-kjeden. Resultatet økte med fire prosent sammenlignet med året før, men Roger Halshamn påpeker at de også brukte «mye penger i fjor».

106 millioner kroner gikk med til oppussing av eksisterende restauranter, nyåpninger og styrking av organisasjonen. De åpnet nye restauranter i Asker, Åsane i Bergen og på Bekkestua i Bærum, mens de i høst åpner i Sarpsborg i tillegg til Stockholm. Ved utgangen av året vil det dermed være 38 Egon til sammen.

De forteller at de også er ønsket på Aker Brygge i Oslo, men at de ikke har blitt enige om lengden på leiekontrakten.

Feiret jubileum

I fjor ble også kjedens 30-årsjubileum feiret med flere samlinger, blant annet i spanske Marbella. Roger Halshamn anslår at feiringen kostet dem rundt seks millioner kroner, men sier at det var noe de fortjente.

- I restaurantbransjen i Norge i dag så er ledere ansatt i halvannet år i snitt. Hos oss har lederne vært ansatt i 8,5 år i snitt, sier han.

Hovedeierne av Norrein Gruppen er de tre gründerne Roger Halshamn, Gerhard Nordberg og Olav Fallan og deres familier, som eier rundt 90 prosent av aksjene. Halshamn røper at hver av hovedeierne vil stå oppført med en formue på 770 millioner på tidsskriftet Kapitals neste liste over Norges rikeste, noe som vil verdsette hele Norrein til rundt 2,3 milliarder kroner.

Resten av Norrein-aksjene eies av ansatte i administrasjonen, og til sammen får eierne utbetalt 116 millioner kroner i utbytte etter fjoråret.