Det nye fagrådet i Næringsforeningen har fått navnet Fagråd kommersialisering av teknologi, og skal sørge for at Trondheimsregionen i løpet av 2025 øker dagens 560 teknologibedrifter til over 1000 bedrifter.

I samme periode har man også satt som mål at antall ansatte innen disse bedriftene skal øke fra 10 000 til 20 000. Det betyr antallet bedrifter må øke med 50 årlig, og antallet ansatte med 1000 hvert år.

- Vi har brukt det siste halvåret til å utforme strategien for å nå dette målet. Jeg er sikker på at vi får til å doble antallet bedrifter, og så er det en større utfordring å doble antallet ansatte, sier leder for fagrådet, Herbjørn Skjervold til Adresseavisen.

Fem steder hvor det skal vokse

Skjervold, som tidligere blant annet har vært leder for bedriftsavdelingen i det som er Danske Bank i Trondheim, og nå er leder for såkornfondet Proventure Seed, får med seg flere andre sentrale aktører i næringslivet i Trondheim. Blant annet sitter Siva-sjef Espen Susegg, tidligere Det norske-gründer, og nå Okea-gründer Erik Haugane, prorektor for nyskaping ved NTNU, Johan Hustad, og DIGS-leder Arnstein Syltern i fagrådet.

Rådet har funnet fire hovedretninger hvor innsatsen skal settes inn.

  • Forbedre infrastrukturen for nyskaping, det vil si å skape flere møteplasser og lokaler hvor forskere, gründere, næringsliv og investorer kan møtes

  • Styrke Trondheims rykte som innovasjons- og kommersialiseringsby

  • Bedre kompetansen de ulike institusjonene har på å skape kommersielle bedrifter

  • Å få mer risikokapital som kan investere i nye bedriftsideer på ulike stadier

KRONIKK: Er Trøndelag skodd for framtiden?

SIGNERT: #Æ ælske skaperkraften i Trondheim

Frykter ikke oljeprisen

Selv om tall fra analyseselskapet Impello viser at veksten blant teknologibedrifter de siste to årene ligger på omkring nivået Skjervold og Næringsforeningen sikter seg inn på, har nedturen i oljeprisen ført til betydelig større usikkerhet. Skjervold er imidlertid ikke nervøs for at dette skal ødelegge for veksten.

- Oljenedturen gjør nok ting litt mer komplisert. Men vi må ha et langsiktig blikk, vi kan ikke basere veksten på oljeprisen. Jeg tror oljeprisfallet blant annet vil føre til en omstilling som skaper grunnlag for ny vekst, sier Skjervold.

Mener NTNU må bli bedre

Et av de viktigste feltene å lykkes på, er ifølge Skjervold å få omsatt mer av forskningen som skjer ved NTNU og Sintef til å bli kommersielle forretningsideer som settes ut i livet.

- NTNU og Sintef er dyktige i dag, men kan bli bedre. I dag blir forskere vurdert på bakgrunn av forskningen de publiserer og undervisningen de gjennomfører. Jeg mener de også må få poeng for å bidra til nyskaping. Alle leddene i organisasjonene må preges av at kommersialisering av det som det forskes på og undervises i er målet, sier Skjervold.

KRONIKK: Godt rustet for oljenedtur

- Mangler tidlige penger

Gjennom engasjementet i såkornfondet Proventure er Skjervold selv med på å investere i en rekke lovende oppstartsbedrifter. Selskapet går inn på eiersiden og er med på å utvikle selskapet frem til det kan stå utelukkende på egne bein, eller kjøpes opp av større investorer og firmaer. Han mener imidlertid det er behov for mer innsats på risikokapitalsiden.

- Når det kommer til prototypeutvikling og oppstart av selve bedriften, i tillegg til utvikling av produktet, er det en kapitalmangel. Regjeringen har en pre seed-ordning som vi applauderer, og håper utvides, sier Skjervold.

Flere kulturtilbud

Når det gjelder å få infrastrukturen på plass, mener Skjervold en stor del av nøkkelen ligger i NTNUs planer om samlokalisering på Gløshaugen.

- NTNU er det viktigste som har skjedd for Trondheim. En samlokalisering så nært byen vil bety enormt for nyskapingen, sammen med planene om et innovasjonssenter, Ocean Space Center, flere arbeidskollektiver som DIGS og flere prototyp-laboratorier for gründere, forskere og business angels, sier Skjervold.

For å komplettere bildet, mener han også at kulturtilbudet i Trondheim må følge etter.

- Musikkfestivaler, teknologifestivaler, nye restauranter og andre kulturtilbud er avgjørende for at gründerne skal trives i byen, og bli her, sier Skjervold.