- Det ble kun et kort orienteringsmøte. Vi vet egentlig ikke mer vi heller, annet enn at vi har mottatt en kansellering. Hva som skjer videre vet vi ikke, nå trenger vi et par dager. Men det er klart at dette er en svært utfordrende situasjon, sier verftsdirektør Anders Straumsheim.

Straumsheim står sammen med klubbleder Øyvind Kimo utenfor hovedkontoret til verftet. Dokken nede ved sjøen er tom, og det kan den bli lengre enn de trodde.

- Alle i samme båt

- Vi er i samme båt alle sammen, både ledelse og ansatte. Ingen er sikret jobb fremover mer enn noen andre, sier Straumsheim. Alle er nå opptatt av å finne en løsning, slik at dokken igjen blir et arbeidssted, ikke bare et stort tomt hull i jorda.

- Boa Offshore har tatt initiativ til et møte, og vi forventer at det møtet finner sted en av de nærmeste dagene. Vi håper det der vil komme skisser til en løsning. Byggingen av skroget til skipet som er bestilt er allerede i gang. Vel 15 prosent av skroget er allerede ferdig i Tyrkia, sier Straumsheim. Planen har vært at når skroget er halvveis ferdig skal det komme til Rissa, og her skal resten gjøres klart.

- Det vil gi jobb til de 127 som allerede er oppsagt, de har fortrinnsrett på jobbene sine til skroget står her. I tillegg vil det trengs rundt hundre flere, sier klubbleder Kimo.

Kvart million arbeidstimer

- Mister vi jobben går vi glipp av en kvart million arbeidstimer, som er planlagt her i Rissa. Det er veldig mye, sier Straumsheim.

Mens verftet venter på hva som kan bli resultatet av møtet med Boa har de andre anbud ute, blant annet om å bygge cruiseskip.

- Det er ingenting som tilsier at offshoremarkedet er fremtiden. Jeg tror det vil bli enda verre før det blir bedre. Heldigvis har vi flere ben å stå på, og nå må vi raskt få et solid ben inn i et annet marked. Helst i løpet av kun få måneder. Vi er rigget for store prosjekter, sier Straumsheim.

Ble vekket av kollega

Klubbleder Kimo visste ikke at avtalen med en verdi til 700 millioner kroner var kansellert før han fredagsmorgen ble vekket av en kollega.

- Han ringte og sa han hadde hørt om kanselleringen av kona, og før jeg rakk å sjekke ringte de fra ledelsen. Siden har det gått i ett, sier Kimo. Men allmøtet tok kun den halvtimen som var planlagt.

- Det var ikke så mange spørsmål, og det er jo heller ikke så mange svar. Stemningen blir jo selvsagt ikke god etter en slik beskjed, men likevel sier de ansatte at nå vil de stå på og vise at vi fortjener de store oppdragene. Så mye mer kan vi uansett ikke gjøre, sier Kimo.

Har snudd før

Inne i et av verkstedene er det rolig. De har vært på allmøte og de har spist lunsj. Kun noen få er på jobb.

- På det meste har vi vært opp mot 700 på jobb her, i dag er det kun vel 70. Det er ganske stille ja, det er mange som er innom som kommenterer det, sier Kimo.

Børge Gjerde er hovedverneombud og har jobbet her i 14 år. Han har vært permittert flere ganger, og kjent på kroppen at verftsbransjen stadig går opp og ned.

- Vi får tro de får det til denne gangen også, at det blir jobber til oss igjen. Vi har klart det før, det har alltid snudd. Selv om vi ikke kan bygge offshoreskip, så er vi heldigvis flinke på både cruiseskip og ferjer, sier Gjerde.

Prosjekt: De ansatte ved Noryards Fosen jobber med ingeniøroppgaver, prosjektering og andre småoppdrag i påvente av nye skipsbyggingskontrakter. Foto: Christine Schefte
Krevende tider: Lærling Erlend Berglund (f.v.) jobber som industrirørlegger hos Noryards Fosen, som nå kan stå helt uten oppdrag. Øyvind Kimo og Børge Gjerde er henholdsvis klubbleder og hovedverneombud ved Rissa-verftet. Foto: Christine Schefte
Færre: Klubbleder Øyvind Kimo (t.v.) og hovedverneombud Børge Gjerde har satt mange kolleger miste jobben det siste året. Foto: Christine Schefte
Tomt: Det er tomt i tørrdokken hos Noryards Fosen. Det neste skroget som skulle komme, var til offshoreskipet som nå kan bli avbestilt. Foto: Christine Schefte