– Veksten er rett og slett formidabel, sier daglig leder Tobias Johan Karlsen.

Se interaktiv grafikk med oversikt over tomme butikklokaler i Midtbyen

Da de startet butikken i januar i fjor hadde de et lite lokale i Bakkegata. De så raskt at det ikke holdt.

– Vi flyttet hit i desember i fjor. Det var så mange innom butikken at vi måtte flytte, fortsetter han.

Årsaken til den voldsomme veksten tror han er at de driver med et nisjeprodukt.

Nisjebutikker til Midtbyen

– Det er egentlig ingen naturlige konkurrenter her i trondheimsregionen, så vi var ikke redde for at folk ikke skulle orke å ta turen til byen for å handle hos oss.

Han mener at det spesielt er i forbindelse slike små og uavhengige butikker at midtbyen har sin styrke.

– Vi har troen på Midtbyen. Spesielt med tanke på å kunne samle nisjebutikkene synes vi at dette er et strålende sted.

Også i Næringsforeningen i trondheimsregionen ser at nisjebutikkene trekker mot Midtbyen.

– Det er et bra tilfang av nisjebutikker som en ikke finner andre steder, sier næringspolitisk leder for foreningen, Børge Beisvåg.

– De velger å etablere seg i Midtbyen, mens mange av kjedene ønsker seg større salgslokaler og velger derfor å etablere seg utenfor midtbyområdet.

Lade og Tiller uaktuelt

Å etablere seg andre steder var aldri aktuelt for Karlsen.

– Vi kunne etablert oss på Tiller eller Lade, men det var rimelig uaktuelt.

Når de først skulle flytte til større lokaler var det tilfeldighetene som gjorde at de havnet i Fjordgata, men lokalet har gitt dem gode muligheter til å ekspandere bedriften.

– Lokalet gjorde det mulig å utvide med større lager, kursvirksomhet og andre ting, sier han stolt.

Det at det i tillegg er muligheter for gateparkering utenfor lokalet er også en stor fordel når du selger bryggeutstyr.

– Vi har endel store og tunge ting til salgs, så det er mange som er relativt avhengige av bil for å handle her.

Vil legge til rette

Nettopp det med parkering er også nor Næringsforeningen er opptatte av. De har, sammen med kommunen og Midtbyen Management, et mål om en omsetningsvekst på 25 prosent de neste fem årene. Skal de klare dette ser Karlsen at de må jobbe med tilgjengeligheten, også for de som er avhengige av bil.

– Vi jobber konkret med å for eksempel få realisert nye parkeringsplasser, og også få på plass bedre skilting slik at folk opplever det som enkelt å ta seg til midtbyen, sier han.

I tillegg forteller han at det jobbes med å få på plass felles åpningstider for butikker, samt å legge til rette for at det skal være enkelt for nye bedrifter å etablere seg i Midtbyen.

Tilbake i Bakke brygg sine lokaler ser Tobias Johan Karlsen positivt på fremtiden.

– Det er er såpass mange spesielle butikker som ligger i midtbyen at folk kommer hit uansett, slår han fast.

– Du har jo Lade og City Syd og slike ting, men det... Har man gode nok konsepter og tørr å stå på og satse, så har jeg god tro på at man fint kan klare seg i Midtbyen.

Satser på ølbrygging: Tobias Johan Karlsen, daglig leder i Bakke Brygg, mener at det er fullt mulig å klare seg i midtbyen så lenge en har gode konsepter og tørr å satse. Foto: Javad Montazeri, ADRESSEAVISEN
Foto: Javad Montazeri, ADRESSEAVISEN