Nordmenn handler mye på nett. Ifølge hovedorganisasjonen Virkes e-handelsbarometer la vi igjen nærmere syv milliarder kroner i varehandel på nett for 1. kvartal 2014.

Ifølge rapporten er det data, elektronikk og hvitevarer som topper statistikken, som utgjorde 30 prosent av varehandelen, tett etterfulgt av sko, klær og accessoirer med 22 prosent.

Adresseavisen har de siste dagene satt søkelys på Midtbyen. Den samlede omsetningen har gått ned de siste årene. Midtbyen Management rapporterer om en samlet omsetning på 3,2 milliarder for de første fire månedene i 2014, som er en tilbakegang på 0,8 prosentpoeng fra samme tid i fjor. Næringsforeningen i Trondheim har tidligere belyst utfordringene knyttet til å holde på kundene i butikken. Økt netthandel gir butikkene konkurranse om kundene, og flere uavhengige butikker har opprettet nettbutikk ved siden av.

Nettbutikk uaktuelt

Dette er ikke tilfelle for den historiske butikken Carl Stückrath AS, som har holdt til i Olav Tryggvasons Gate siden 1858. Butikken selger medisinske og ortopediske helseartikler, samt skotøy for hjem og arbeid. Foreløpig har de ingen planer om å tilby kundene sine netthandel.

– Det handler om at mye av det vi selger trenger individuell tilpasning. Vi er en spesialbutikk, der man får noen av produktene via resept, sier Anne Cathrine Stückrath Hay.

Sammen med søsteren Vibeke Stückrath Hay er hun deleier 50 prosent hver, og de er 5.generasjon som driver familiebedriften.

– I tillegg føler jeg at kundene ønsker å se på produktene, sier Stückrath Hay og viser til skoavdelingen i butikken.

– Men sko er jo blant de produktene folk handler mest av på nett?

– Vi sammenligner oss ikke med andre skobutikker, for vi har et spesialutvalg av sko for jobb og hjemme. Netthandel er skummelt for mange. Det krever at folk vet nøyaktig hva man vil ha, sier hun.

Stückrath sier de ikke har merket så mye til konkurransen av nettet, annet enn i juletider, hvor de opplevde færre besøkende i fjor.

– Må skjerpe servicen

Stückrath forteller at de har hatt episoder dere kundene har kommet inn i butikken for å sjekke prisene deres, for så å gå inn på telefonen og sammenligne det med andre nettbutikker.

– Jeg synes ikke det er noe hyggelig, men vi velger likevel å gi den samme servicen. Vi ønsker jo at de skal fortsette å komme hit, og hvis man ikke gjør det, har man jo forspilt sjansen sin, sier hun.

Stückrath mener utfordringene butikkene i dag har knyttet til økende netthandel, er noe butikkene selv må ta ansvar for. Hun har sett seg lei på at butikkene i Midtbyen fortviler over at økt netthandel truer varehandelen i butikkene.

– Økt konkurranse er aldri hyggelig, men det vil gi butikkene skjerpings i forhold til bedre service og engasjement. Jeg synes det er mer viktig å tenke mer over hvilke tiltak vi som butikker kan gjøre for å overleve, i stedet for å grave seg ned over at nettet gir oss konkurranse, sier Stückrath Hay.

–Vil øke salget

Den uavhengige sko- og klesbutikken Boutique Bello har butikk i både Midtbyen og på Sirkus Shopping. Daglig leder Merethe Gulliksen forteller at de startet opp med nettbutikk allerede for ti år siden, og nå er i gang å lage en ny etter en oppgradering av hjemmesidene i vinter.

– Jeg tror vi vil øke salget ytterligere med en god nettbutikk, men det handler selvsagt også om god kundeservice, for det skal fortsatt være hyggelig å komme inn og handle hos oss! sier Gulliksen.

Spesialsko: Anne Cathrine Stückrath sier de fremdeles opplever at mange av kundene deres ønsker å se og kjenne på produktene før kjøp. Foto: Javad Montazeri, ADRESSEAVISEN