- Det blir flere parkeringsplasser under bakken, men det må ikke gå på bekostning av plassene på gateplan, mener Marte Løvik, gruppeleder for Senterpartiet i Trondheim.

Adresseavisen har de siste dagene satt søkelyset på problematikken med tomme lokaler i Midtbyen, og tatt opp noen av årsakene til utviklingen.

- Jeg synes det er trist at flere lokaler står tomme. Men jeg legger også merke til nyetableringer, som Bakke Brygge, og utvidelser, som Jernia i Dronningens gate, det er en gledelig utvikling, sier Løvik.

Mangler parkering

Parkeringsmangel i Midtbyen har vært et omstridt tema den siste uka, og det har både Løvik og Andreassen merket seg.

- Det at Torvet ble stengt for trafikk, uten at det er noen plan for hva som skal skje der, er etter min mening et dårlig tiltak. Jeg ser ikke bort fra at det har hatt en påvirkning i utviklingen for Munkegata. Her har det tidligere vært mulig å kjøre gjennom, parkere, og det ble et naturlig sted å handle. Med stengingen av Torvet forsvant noe av dette, sier Andreassen.

- Kundene i Midtbyen må vite at her kan de parkere, ellers blir terskelen høyere for å komme hit, mener Løvik.

De to politikerne er likevel enige i at det blir spennende å se hvordan Munkegata vil bli etter oppussingen som nå foregår der.

Elbiler en utfordring

Løvik sier seg enig i at det er en mangel på parkeringsplasser i Midtbyen, og ser at elbilene bidrar til å øke utfordringene.

- Vi er ikke der helt enda at vi skal fjerne fordelene for elbileiere, men jeg synes det er dumt at de tar opp plass til sjåførene som er i byen for annet enn jobb. Jeg skulle gjerne sett at vi plasserte elbilene nede i parkeringshus, slik at det ble frigjort plass, sier Løvik.

- Det forslaget har ikke blitt utredet ennå, men det er en spennende mulighet som absolutt kan bli sett nærmere på, legger Andreassen til.

En balansegang

Løvik er klar på at det må opprettholdes en balanse mellom kollektivtilbud, parkeringsplasser for bil og for sykkel.

- Vi må legge vekt på kollektivtrafikken, men tilrettelegge den i større grad for dem som reiser på jobb, mens de som reiser inn til Midtbyen for andre formål heller bruker bil. De som er avhengig av å bruke bil inn til byen må også ha et alternativ, mener hun.

Vil være fleksible

Andreassen peker på utfordringen ved bruk av verneverdige bygg i sentrum når hun snakker om Midtbyens utvikling.

- Det er viktig å være fleksible på hva vi tillater i bruken av bakgårder og brygger som er vernet eller fredet. Den beste måten å ta vare på noe, er å bruke det, sier hun.

Begge peker også på viktigheten av at næringslivet er med og bidrar til videre utvikling av Midtbyen.

- Det er viktig å lytte til næringslivet. De må inn tidligere i prosessen når Midtbyens fremtid skal planlegges, sier Løvik.

Elin Marie Andreassen fra Fremskrittspartiet(til venstre) og Marte Løvik fra Senterpartiet mener at synlige parkeringsplasser er viktige for å lokke flere kunder til Midtbyen. Foto: Javad Montazeri