I snart en måned har Meny på Solsiden testet systemet der kundene selv kan sjekke ut varene sine, uten hjelp fra en medarbeider bak kassen – forutsatt at de betaler med kort.

Der det tidligere var plass til to kasser med rullebånd er det nå seks mindre, selvbetjente handlepunkter.

– Vi ønsker å følge trendene. Selvskanning er allerede stort i utlandet, og vil bli enda større i Norge fremover, sier butikksjef Monica Ervig Kjendalen.

Kundene får opplæring

En undersøkelse utført av BI i 2010 viste at 6 av 10 nordmenn er skeptisk til å ta i selvbetjeningsteknologi, en skepsis som gjerne gjør seg mer gjeldende med alderen.

Ifølge butikksjefen på Meny har de fleste kundene vært positive til å gjøre jobben selv, og tilbakemeldingene har vært gode.

– Betjeningen hjelper kunder som er nye med ordningen, og det er alltid en eller to ansatte i nærheten av kassene. Så langt har det vært veldig populært, sier Kjendalen.

Avdelingsleder for kasse, Janne Johnsen, sier at de fleste nybegynnere bare trenger det ene forsøket på å lære seg å bruke kassene, men med noen unntak.

– Eldre kan for eksempel ha litt vanskeligere for å lære noe nytt, men det varierer. Veldig få er skeptiske til å gi det et forsøk, sier hun.

Vil effektivisere handelen

Kassene er riktignok ikke helt automatisert. Varer der selvbetjening er ulovlig eller aldersbestemt, som røyk eller alkohol, må godkjennes manuelt av en ansatt.

– Hensikten er å avlaste køene og øke kapasiteten ved å la kunder som handler lite gå fort gjennom. Hvis kunden handler stort, er det ikke særlig effektivt. I så fall fungerer den gamle måten bedre, sier Kjendalen.

Fraværet av en ansatt bak kassen kan kanskje gjøre nasking og tyveri ekstra forlokkende. Dette skal hindres ved at alle varene i systemet også er registrert med en vekt. Når varene veies, skal dette samsvare med den vekten som er oppført i kassen. Om ikke, blir ikke salget sluttført. Av og til vil personalet også gjennomføre stikkprøver.

Fremtidsrettet

Selvbetjente kasser er langt ifra noe helt nytt, verken i dagligvarebransjen eller på andre områder. Mange av kundene vi snakket med på Meny er blant annet kjent med konseptet fra Ikea. Tidligere har også Coop og Bunnpris forsøkt alternativer til dagens ordning, blant annet med 100 prosent helautomatisering i sistnevnte tilfelle. Likevel har vi til gode å se fenomenet eksplodere her til lands. Ifølge pressekontakt i Meny Ultra Trine Erichsen har det vært en gradvis innføring, i første omgang for å teste.

– I dag er det 10 butikker i hele Norge som tester eller har testet dette, sier Erichsen.

På Meny frykter de foreløpig ikke at automatiseringen skal ta over kassejobben fullstendig med tiden.

Kassen vil bestå

– Hensikten med selvskanning er ikke å få fjernet ansatte eller ha færre på jobb, men å gjøre handelen raskere og mer effektiv for kundene. Det gamle alternativet vil ikke forsvinne, sier Kjendalen.

– Jeg håper ikke de gamle kassene forsvinner helt i fremtiden. Mange kunder setter fortsatt pris på en person som prater bak disken, sier Johnsen.

- For dyrt og for dårlig til å slå an

BI-fagsjef tror ikke behovet er til stede for en selvbetjeningseksplosjon.

Odd Gisholt, fagsjef for varehandel ved Handelshøyskolen BI, har fulgt nøye med på bruken av teknologi i dagligvarebransjen. Han tror ikke selvskanning vil bli særlig mye større enn det er i dag.

–Teknologien er blitt bedre siden fenomenet først dukket opp for 20 år siden, men den er fortsatt for dårlig. Bare én av fem er interessert i å bruke dette. Unge, teknologinteresserte, studenter og så videre, sier han.

- Køer ikke problem

Gisholt mener at teknologien virker spennende i starten, når det er nytt. Men han mener behovet for en automatisering er liten i norsk dagligvarehandel, og Gisholt tror teknologien vil koste mer enn den smaker.

– De store bedriftene er forpliktet til å investere i dette først og fremst fordi konkurrentene gjør det. Men teknologien er dyr, og for dårlig. Det vil ta lang tid å tjene inn dette, og det er lite å tjene på det. Lange køer er rett og slett ikke et stort problem i Norge, sier han.

Skanningtunneler

Butikkene som har mest å tjene på dette, er ifølge Gisholt mindre butikker med fokus på småhandel. Han spår at teknologien vil falle igjennom i de større butikkene der kundene handler mye.

Men enda mer avansert teknologi står på trappene, teknologi som muligens kan forandre måten vi handler på.

– Såkalte skanningstunneler, som leser av alle varene i en handlevogn samtidig, har vært under utvikling en stund. Hvis bedre og mer nyskapende teknologi fungerer bra nok, kan det bli stort.

I så fall kan det potensielt resultere i at behovet for kassemedarbeidere i fremtiden blir mindre, ifølge Gisholt.