Også alle andre sponsoravtaler står i fare hos en av de største sponsorene for både topp og bredde i trøndersk idrett og kultur. Heller ikke Rosenborg skjermes.

– Vi vurderer alle avtaler. Vi har ikke råd til å bruke så mye midler på noe som ikke kan forsvares økonomisk, sier Trønderenergi-toppen Ståle Gjersvold.

LES PÅ PLUSS: - Kritisk om Trønderenergi trekker seg ut

– Gjennom det siste året har vi gitt beskjed til Byåsen, Ranheim, Trondheims-Ørn og Kolstad om at vi trekker oss ut. Avtalen med de tre første går ut i år, Kolstad har vi avtale med i ett år til.

– Sjansen for at vi reduserer flere steder er stor, varsler konsernsjefen.

Etter det Adresseavisen erfarer har Trønderenergi vært inne med 900 000 kroner årlig i Byåsen elitelag. Ranheims 1. divisjonslag i fotball er i samme sjikt. Kolstad mottok en halv million i opprykkssesongen, mens det i Ørn også handler om flere hundre tusen, i tillegg til verdifull hjelp med klubbutvikling. For alle klubbene er dette avgjørende beløp.

Må tenke innsparinger

I løpet av oktober skal Trønder-energi bestemme seg for utfallet av også alle de øvrige engasjementene.

Gjersvold peker på at også Trønderenergi må tenke innsparinger som en av årsakene til at de velger å skjære i sponsorbudsjettet.

– Kraftbransjen er ikke så lønnsom som før. Vi er like utsatt for kommersielle krefter som Rema 1000. Vi må også spisse mot der vi ser det er viktig for oss, sier Gjersvold.

LES PÅ PLUSS: Sponsorexit gjør det vanskeligere for Byåsen

I tillegg er Trønderenergi ferdig med en prosess hvor de er de i ferd med vri sin profil mot framtidens utfordringer i energibransjen.

– De siste årene har det vært et topptungt konsept, sier sponsorsjef Eli Flakne om samarbeidspartnerne de har hatt.

Bekymret for toppklubbene

Trønderenergi vil i tiden frem-over satse tyngre på å støtte innovasjon og nyskapning.

Sponsorkutten går hardest utover toppklubbene i byen. Også Olavsfestdagene og Pstereo må belage seg på å måtte klare seg uten Trønderenergi framover. At klubbene bak Rosenborg beveger seg i et vanskelig sponsormarked er velkjent. Også Gjersvold vet godt at Byåsen, Ranheim, Trondheims-Ørn og Kolstad nå kan få slite.

– Jeg er nok mer bekymret for hvordan toppserieklubbene skal klare seg enn Olavsfestdagene og Pstereo, det er arrangementer som kommer til å tiltrekke seg nye, sier han ærlig.

– Hvordan har klubbene reagert på å få denne beskjeden?

– Det er ingen tvil om at de synes dette er krevende. Men de er også glad for det samarbeidet vi har hatt. Vi føler også at vi har bidratt til at disse klubbene framstår slik de gjør. For oss har det ligger en samfunnsrolle i det å være en stor sponsor og sånn sett har vi ikke regnet rent kommersielt på hva vi har fått for det.

– Hva tror du tilbakemeldingene fra andre hold vil bli på at dere kutter slik?

– Det vil nok være todelt. Men vi ønsker nå å bruke vårt samfunnsengasjement spesielt innenfor innovasjon og nyskapning.

– Hvordan har det vært for dere å ta denne avgjørelsen?

– Spesielt for Eli som har hatt mest personlig kontakt har dette vært en utrolig vanskelig prosess. Vi vet jo at dette er klubber hvor det er noen som jobber hardt hele tida og leverer stor dugnadsinnsats for å overleve, sier Gjersvold.

Beholder Bjørgen

Trønderenergi har gjennom flere år gått inn med store summer, og er usikre på om de har fått tilbake nok.

– Jeg vet ikke om vi har vært flinke nok til å få fram engasjementet vårt godt nok. Jeg føler ikke den rollen vi har hatt har gjenspeilet seg nok. Her har vi kanskje ikke vært flinke nok selv, sier Gjersvold.

Noen profiler av toppklasse skal de fremdeles støtte. Marit Bjørgen har de en avtale med i enda tre år og de er strålende fornøyd med utbyttet av å ha henne i «stallen». Fortsatt vil Trønderenergi også støtte lokale talenter og bredde.

– De «små» vil nok ikke merke dette i like stor grad. Men også her vil vi vurdere alt.

– Hva skal til for å bli attraktiv på sponsormarkedet?

– Man må ha en kombinasjon av et godt produkt og finne en aktør som ønsker å bygge byen og fylket, en trondheimspatriot, sier Gjersvold.