- Vi vil ikke lenger gå på kjederestauranter som finnes overalt

Matreiser med fokus på lokal øl, vin og råvarer blir bare viktigere for turistene.

OPPTATT AV GOD MAT: Mat og lokal drikke blir stadig viktigere når vi reiser på ferie.   Foto: Deborah Kolb, Shutterstock/NTB scanpix

Saken oppdateres.

Matturisme er ifølge Verdens turismeorganisasjon (UNWTO) en av de mest voksende markedene globalt.

Mat og drikke er ikke nødvendigvis hovedårsaken til reisen, men det er blitt en stadig større del av det. I en rapport konkluderer UNWTO med at maten på reisemålet spiller en stor for kvaliteten på den totale ferieopplevelsen.

— Vi vil ikke lenger gå på standard kjederestauranter som finnes overalt ellers, sier Espen Smith.

ØLHUND: Espen Smith er opptatt av øl og mat – gjerne i kombinasjon, og tar med seg reiselystne på storbyturer i Europa for å smake lokale herligheter. Her fra juleøltest for Aftenposten for noen år siden.   Foto: Indrelid Trygve

Han er foredragsholder på mandagens Reiselivsmesse i regi av Aftenposten, og har arbeidet med øl— og matreiser i flere år. Smith mener det har skjedd mye de siste fem årene, og at nordmenn har fått øynene opp for at reiseopplevelsen kan bli forsterket ved å smake på lokalt brygget øl, vin og tradisjonell mat.13 prosent av nordmenn oppgir at de ønsker seg gode mat- og vinopplevelser på ferien, ifølge en reiseundersøkelse foretatt av Hovedorganisasjonen Virke. Matopplevelser ligger på topp fire etter fotturer, musikkopplevelser og kunst og kultur.

— Kombinasjonen av en aktiv reise med stabilt godt vær og også gode matopplevelser er noe vi nordmenn setter høyere enn noen gang, uttalte direktør Sverre McSeveny-Årli i Virke Reise Utland som trenden tidligere i år.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Oppdaget gleden av mat i eget land

En matbølge går altså over landet vårt. Trøndelags-regionen har sterkt vekst i mat- og kulturturisme, og er trekkes frem som den fremste matregionene i landet.

— Jeg tror mange nordmenn oppdaget gleden av å spise kortreist og lokalt i eget land, og har overført den bølgen på utenlandsreisen, sier Smith.

— På besøk i Roma hørte jeg norske stemmer på en gaterestaurant. De spiste hamburger og drakk Carlsberg. Jeg stusset veldig. Noen uker senere i Brussel så jeg akkurat det samme – nordmenn som spiste burger og drakk Carlsberg. Da tenkte jeg at dette må jeg skrive om. «When in Rome, eat like the Romans», sier han som blant annet har skrevet boken om ølsafari.

Dermed begynte han å skrive om og arrangere reiser rundt omkring i Europa – med øl og mat som hovedtema for reisene.

Trenden med å spise kortreist og lokalt er ikke bare hipt i Norge og Norden, mattrenden er ses i hele Europa. Mat er kultur. Identitet. Tradisjon.

— Mitt tips er å gå på den lokale kneipen, da får du kontakt med lokalbefolkningen. Spør om den lokale maten og drikken, gi noen komplimenter, og plutselig er du «innafor». Da får du en rikere reiseopplevelse, mener Smith.

Mange gode ølbyer

Han deler villig et knippe gode øl-by-tips:

1. Brussel, Belgia

Spennende by som mange kanskje forbinder først og fremst med politikk og business, men den har fantastiske restauranter, gode markeder og brukthandler. Kombiner markedsbesøk med små ølkneiper og belgisk mat tilberedt med øl, og servert sammen med øl.

3. Edinburgh, Skottland

— En utrolig bra og flott ølby. Mitt tips er å smake på real ale (også kalt cask conditioned ale), som er upasteurisert og ufiltrert øl av overgjæret type. Edinburgh har størst utvalg av puber med den øltypen.

4. Antwerpen, Belgia

— Her ligger Kulminator, en av de største ølkjellere i Europa. Et eldre ektepar som har samlet øl i hele sitt liv, og har noe av det eldste ølet i verden. Jeg fikk smake på et øl fra 1981 for noen år siden, forteller Smith.

5. Berlin, Tyskland

— En virkelig spennende by med mye godt øl. Stikk innom Markthalle Neun i Kreüzberg, der har de øl- og pølsedag på torsdager, det er eget bryggeri der og lekeplass for barna. Verdt et besøk!

Vil du ha noen ekstra innsidetips?

6. München, Tyskland

— Det er en opplevelse å gå i de gamle ølhallene. Og selvsagt smake på øltypene på Augustiner, Paulaner, og så videre, sier Smith.

Her får du oversikten:

Er du i Oslo? Aftenposten arrangerer reiselivsmesse i Folketeateret mandag 16. november fra klokken 14.

Les mer om matreiser:

Dette vil vi gjøre på utenlandsferien

Opinion gjennomførte undersøkelsen om nordmenns reisevaner for Virke i desember 2014. Det ble gjennomført intervjuer med 1904 personer.

Følgende spørsmål ble stilt: Planlegger du å ha fri/gjennomføre en reise én eller flere dager neste år for å forfølge personlige interesser innen noe av det følgende?

Fottur, vandringstur eller andre naturopplevelser: 26 prosent.

Musikk-, konsertopplevelse eller festival: 17 prosent.

Kunst og kultur: 16 prosent.

Mat- og vinopplevelser: 13 prosent.

Trening- eller idrettsaktivitet: 11 prosent.

Spa/velvære: 10 prosent.

Sportsarrangement: 9 prosent.

Jakt og fiske: 8 prosent.

Personlig utvikling: 5 prosent.

Bil/båt/motor: 5 prosent.

Språk: 3 prosent.

Religion: 3 prosent.

Annet: 4 prosent.

Nei: 38 prosent.

Kilde: Hovedorganisasjonen Virke

På forsiden nå