Den mest konkrete nye langruteplanen er det SAS’ alliansepartner Ethiopian Airlines som står bak. Selskapet skal fly til Etiopias hovedstad Addis Abeba, skriver Aftenposten.no.

Dette blir den første ruten noe afrikansk flyselskap har startet fra Oslo, og en fjær i hatten for Oslo Lufthavn.

Det er nemlig ingen hemmelighet at Kastrup ved København har siklet etter denne eksotiske ruten lenge, men etiopierne har nå valgt Oslo i stedet.

Ruten var opprinnelig ment å starte i fjor. Den starter 26. mars og skal etter planen gå fem ukentlige avganger i uken.

Hit, til Addis Abeba, skal den nye ruten fra Oslo gå. Foto: Artalis / Shutterstock

Sjefen på Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas, sier at OSL er stolt over å få den nye interkontinentale ruten, og at flyplassen har jobbet lenge for å få ruten etablert.

Ethiopian skal bruke en Boeing 787 Dreamliner til denne operasjonen.

Les også: Kåring: Her er verdens beste flyselskap

Ethiopian er det største flyselskapet i Afrika, disponerer 70 fly og har et rutenett som er større enn noen av konkurrentene på det afrikanske kontinent.

Ethiopian Airlines’ landssjef for Norden og Baltikum, Nega Veldu, sier til Aftenposten at han har stor tro på ruten, og at han ikke er tvil om at den kommer til å bli populær, både for forretningsreisende og turister.

Norwegian arbeider med Singapore-rute

Det interkontinentale rutekartet fra Oslo Lufthavn vokser fra neste år av, med nye ruter til Addis Abeba og Singapore. Foto: Svein Eide

Norwegian utvider markedet sitt hele tiden, og arbeider nå med å legge til rette for oppstart av en direkterute fra Oslo til Singapore, etter det Aftenposten kjenner til.

Selskapet planlegger to avganger i uken fra etter sommerferien 2017.

Ruten skal flys i kombinasjon med en annen by i Europa.

Les også: Dette er verdens dyreste flyreiser

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier at hun ikke vil kommentere Aftenpostens opplysninger, men sier at selskapet jobber med flere konkrete ruteplaner.

– Vi får inn mange nye langdistansefly i månedene fremover, men et ruteopplegg er et møysommelig arbeid som ikke er klart før alt er klart. Derfor vil jeg ikke kommentere våre planer på annen måte enn å si at vi svært gjerne vil involvere ruter til Oslo Lufthavn i våre fremtidige planer, sier Skånvik.

Polske LOT vender tilbake

LOT la ned sin rute mellom Warszawa og Oslo for noen år siden. Fra neste år er selskapet tilbake på Gardermoen. Foto: Wikipedia

Ut over dette er det klart at det polske flyselskapet LOT vender tilbake til Oslo med direkterute til Warszawa, og har søkt og fått ønskede landings- og avgangstider.

Les også: Flyselskapene med best benplass i økonomiklasse

Dette er en rute selskapet la ned for noen år siden på grunn av sviktende lønnsomhet. Da LOT oppga ruten hadde SAS kastet kortene for flere år siden. Norwegian er derfor eneste operatør på denne ruten fra Gardermoen før LOT gjenopptar den fra slutten av mars.

Et nytt selskap for Oslos vedkommende blir Croatia Airlines som skal fly mellom OSL og selskapets hovedbase Zagreb to ganger i uken.

Turisttrafikken til Kroatia har skutt i været de seneste par årene, også fra Norge. Nå vil Kroatias nasjonale flyselskap ha en del av denne kaken.

Nye ruter fra Bergen og Stavanger

Swiss er et selskap eid av Lufthansa. Til nå har Oslo Lufthavn vært dets eneste destinasjon i Norge.

Nå har selskapet selv varslet at Bergen bli ny destinasjon fra Zürich. Det skal være snakk om to avganger i uken.

Det ligger an til mer ny Flesland-trafikk siden også det britiske flyselskapet Flybe planlegger en rute mellom Bergen og Glasgow.

Det er for lengst klart at Air Baltic vil åpne rute mellom Stavanger og Riga. I tillegg ser det ut til at britiske Flybe også melder seg inn med to nye ruter fra Sola – til Manchester og Edinburgh.

Trondheim ser ut til å få to ukentlige avganger med tsjekkiske Czech Airlines til Praha.

Les også: Trodde du første klasse på fly var mest luksuriøst? Ikke fra neste år