Derfor bør du sjekke flytype før langturen

Skal du til New York i vår? Her får du tips om valg av fly.

TIL NEW YORK I VÅR? Med en rekke direkteruter fra Norge er New York blitt det nye London for mange, men det er drøye syv timer unna. Sjekker du flytype før du reiser? Her får du oversikten over noen utvalgte.  Foto: Stephen Finn/Fotlolia,NTB scanpix

Saken oppdateres.

Pris er ofte det viktigste når du bestiller flyreise – også på langturer, men sjekker du flytypen før du bestiller? Det kan være ganske stor forskjell på hvor komfortabelt du får det i kabinen.

En som alltid vurderer flytypen, er flyentusiast Christian Kamhaug. Han skal til USA i sommer med kone og to barn.

- Kort fortalt finnes det to flytyper, narrowbody og widebody, eller smale og brede kabiner om du vil. Smale har én midtgang, mens brede har to, sier Kamhaug med fartstid i SAS.

Han arbeider i dag som fagansvarlig for reiseliv og turisme i Gambit Hill og Knowlton.

Reise med barn = supert med to midtganger

Personlig synes han lange turer i en smal kabin er lite behagelig.

Han mener det er et poeng å velge fly med to midtganger, særlig når barna er med.

FLYENTUSIAST: Christian Kamhaug beskriver seg selv som flynerd og tenker alltid på flytypen når han velger reisen for seg og familien.  Foto: Bisqit.no

– På lange turer er det viktig å komme seg opp av setet og bevege seg litt, og det blir vanskelig med bare én midtgang. Er kabinbesetningen ute med trallene er det nærmest umulig å komme forbi. Det kan være en prøvelse med små barn som bare må på do – NÅ!

Fra Norge til New York kan du fly Icelandair, United Airlines, Norwegian og SAS – en reise på rundt syv timer.

Icelandair og United flyr Boeing 757 med én midtgang og seks seter i bredden (3 + 3).

SAS bruker Airbus A330 med åtte i bredden (2 + 4 + 2) og to midtganger.

Norwegian flyr Boeing 787 Dreamliner med ni i bredden (3 + 3 + 3). og to midtganger.

Komfort blir stadig viktigere på reisen. Det bekrefter kommunikasjonsrådgiver Hanne Anniken Wæhler i reisebyrået Berg-Hansen.

– Billettypen økonomi pluss er et godt eksempel. For en billig penge kan en kjøpe seg bedre benplass. Disse setene er populære, og blir ofte fort utsolgt, sier Wæhler.

Byrået har sett en økt tendens til at særlig voksne på tur benytter seg av den muligheten.

– Barnefamiliene velger i stor grad økonomiklasse, sier hun.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

De viktige centimeterne

Vi har sett på de tre flytypene, men har begrenset oversikten til å gjelder økonomiklasse og økonomi pluss.

Den med aller best benplass er Norwegians Premium-klasse, som skiller 20 centimeter fra SAS Plus-klassen.

Å lene setene tilbake er for mange viktig, og her skiller det kun centimeter på de ulike flytypene. 12,2 cm er standard på økonomiklasse, men Icelandair har 15,2 cm på både økonomi og økonomi pluss.

SAS plus har størst lenemuligheter med 18 centimeter mot 15,2, som de to andre tilbyr i lik klasse.

ICELANDAIR

Benytter Boeing 757–200 på sine transatlantiske ruter. Tre klasser: Saga class (business), economy comfort og economy.

Til New York må du beregne én mellomlande på Keflavik.

Economy Class:

Antall seter: 120 med 12,7 cm lenemulighet.

Setebredde: 43,6 cm.

Benplass: 81 cm.

Hva får du: Fritt setevalg. Gratis alkoholfri drikke. Mat kan kjøpes. Barn får gratis varmt måltid. WiFi kan kjøpes fra og med sommeren 2015. Tepper og puter i hvert sete.

Bagasje: Et stykk håndbagasje inntil ti kilo, pluss håndveske eller laptopveske. To kolli på 23 kilo på 158 cm er inkludert.

ICELANDAIR ØKONOMI: Icelandair flyr Boeing 757-200 med seks seter i bredden på economy class, egne TV-skjermer og fritt setevalg.  Foto: Icelandair

Economy Comfort:Antall seter: 41 med 15,2 cm lenemulighet.

Setebredde: 48 cm.

Benplass: 84 cm.

Hva får du: Fritt setevalg. Tre seter i bredden, men det midterste setet er ledig for plass til mat og drikke. Tepper og puter i hvert sete. Gratis mat og drikke. Prioritert innsjekk, tilgang til lounge og eget underholdningssystem. WiFi kan kjøpes.

Bagasje: To stykk håndbagasje inntil ti kilo, pluss en personlig gjenstand som håndveske eller laptop. To kolli på 23 kilo på maks 158 cm er inkludert.

(NB: Det amerikanske flyselskapet United Airlines flyr direkte fra Oslo til New York med samme flytype som Icelandair benytter).

NORWEGIAN

Boeing 787–8 Dreamliner har fire ukentlige direkteavganger fra Oslo til New York. Du kan også fly fra Torp med mellomlanding i London. Fra Bergen, Trondheim, Kristiansand og Stavanger beregn én mellomlanding. Til sommeren starter dirketeflyvninger fra Bergen til New York igjen.

Klassene er Premium Economy og Economy. Dreamlineren er utstyrt med led-belysning og store vinduer som kan dimmes, noe som skal gjøre reisen mer behagelig og redusere jetlag.

Economy:

Antall seter: 259 med 15,2 cm lenemulighet.

Setebredde: 43,6 cm.

Benplass: 78,7 cm.

Hva får du: Touch-screen TV. Du kan velge en plusspakke som inkluderer setevalg, én innsjekket bagasje på 20 kilo, mat og drikke om bord for et tillegg på 399 kroner. Pute og pledd.

Bagasje: Det er tre priser – lowfare, lowfare pluss og flex. Én håndbagasje på inntil ti kilo, pluss en liten veske er inkludert. De to siste inkluderer henholdsvis en og to kolli på 20 kilo.

NORWEGIAN BEST PÅ BENPLASS: Økonomi pluss-klassen til Norwegian tilbyr hele 116 cm benplass, det er 20 centimeter mer enn SAS i samme klasse.  Foto: Norwegian

Premium Economy:Antall seter: 32 med 15,2 cm lenemulighet.

Setebredde: 48 cm.

Benplass: 116,8 cm.

Hva får du: Tilgang til lounge, matservering og fast track. To eller tre seter i bredden.

Bagasje: Én håndbagasje på ti kilo, pluss håndveske eller pc-veske. Og inntil to bagasjer på 20 kilo.

SAS

Airbus A330 har daglige direkteavganger fra Oslo til New York. Fra andre norske byer må du beregne en mellomlanding.

Klassene er SAS Go, SAS Plus og SAS Business.

SAS Go

Antall seter: 195 med 12,7 cm lenemulighet.

Setebredde: 44 cm.

Benplass: 78,7 cm.

Hva får du: Fritt setevalg. Alkoholfri drikke inkludert, samt måltid inkludert. Pledd og pute. TV med 30 ulike kanaler.

Bagasje: En håndbagasje på åtte kilo, samt en liten håndveske eller laptopveske. Én bagasje på 23 kilo på maks 115 cm er inkludert.

SAS Plus

Antall seter: 35 med 18 cm lenemulighet.

Setebredde: 46,4 cm.

Benplass: 96 cm.

Hva får du: Fritt setevalg. Mat og drikke inkludert. Pledd og pute i hvert sete. TV hvor du kan velge i et utvalg av film og serier o.l.

Bagasje: En håndbagasje på åtte kilo, samt en liten håndveske eller laptopveske. To bagasje på 23 kilo på maks 115 cm er inkludert.

SAS' nye langdistansekabin tar opp kampen med Dreamlineren

Syv Airbus A330 blir oppgradert i år, og skal brukes mellom Stockholm, København og Oslo til New York.

NYE KABINER: SAS ruster opp Airbus A330 innvendig, og fra og med mars skal de fly fra Oslo til New York. Den oppgraderte økonomi-klassen har åtte seter i bredden.  Foto: Karl Nordlund/SAS

Tips til flyvalget

Lurer du på hva nummerene bak flytypene betyr? De er nemlig ikke logiske.

Tallene er modellbetegnelser, men de tildeles fortløpende, så det sier ikke noe om størrelsen.

I størrelse er Boeing-modellene rangert slik: 737, 757, 767, 787, 777, 747.

Forskjellen på Airbus A330 og A340 er at A330 har to motorer og A340 har fire.

Og vil du vite mer om flytyper? Sjekk hjemmesidene til det enkelte flyselskap, eller nettstedet seatguru.com, som tilbyr oversikt over en hel rekke av flyselskapenes flytyper.

– I slutten av mars starter vi flyvninger til og fra Oslo. Nytt design, nye stoler og nytt underholdningssystem, samt trådløst internett er en del av fornyelsen, sier kommunikasjonssjef Henrik Edström i SAS.Christian Kamhaug har prøvd alle flytypene i oversikten.

– Dreamlineren har fresh cabin med belysning som skifter underveis, større vinduer og nyere friskluftanleggg. Det er høyt under taket og bagasjehyllene er store. Det gjør at du ikke trenger å ha håndbagasjen under setet foran og du kan strekke deg noe mer ut, sier han.

Han mener at SAS' nye kabiner skiller seg lite fra Dreamlineren.

– SAS har en familievennlig inndeling med to seter på radene langs vinduene og fire i midten. Toseterne er perfekt for par, og familier kan for eksempel sitte bak hverandre om de ikke vil sitte på fireseteren i midten, sier han.

Om både Icelandair og United mener han følgende:

– Boeing 757 har omtrent samme kabin som Boeing 737, som vi er vant med på innenriks, bare lenger. Med tre seter i bredden på hver side, må en familie på fire dele seg slik at én i beste fall blir sittende på andre siden av midtgangen. Jeg har opplevd å bli plassert alene langt bak mens de tre andre satt på en rad lenger foran.I tillegg er bagasjehyllene relativt trange.

Han mener det kan være lurt å være seg bevisst flytype før turen.

– Med to midtganger blir det lettere å bevege seg rundt i kabinen, gå på do eller bare få rumpa ut av setet litt, mener Kamhaug.

Trenger du gode tips til New York?

10 restauranter du bør besøke i New York

Bli med på helikoptertur og opplev New York fra luften

Ti steder du må stoppe på Manhattan

Følg oss på Twitter @reisecamilla og på Instagram @reiseredaksjonen

ICELANDAIR ØKONOMI: Icelandair flyr Boeing 757-200 med seks seter i bredden på economy class, egne TV-skjermer og fritt setevalg. 
        
            (Foto: Icelandair)

ICELANDAIR ØKONOMI: Icelandair flyr Boeing 757-200 med seks seter i bredden på economy class, egne TV-skjermer og fritt setevalg.  Foto: Icelandair

NORWEGIAN BEST PÅ BENPLASS: Økonomi pluss-klassen til Norwegian tilbyr hele 116 cm benplass, det er 20 centimeter mer enn SAS i samme klasse. 
        
            (Foto: Norwegian)

NORWEGIAN BEST PÅ BENPLASS: Økonomi pluss-klassen til Norwegian tilbyr hele 116 cm benplass, det er 20 centimeter mer enn SAS i samme klasse.  Foto: Norwegian

ROMSLIG ØKONOMIKLASSE: Dreamlineren til Norwegian har romslige og lyse kabiner med ni seterader i bredden på økonomiklasse. Ledlyset og store vinduer skal hjelpe på jetlaget.  
        
            (Foto: Norwegian)

ROMSLIG ØKONOMIKLASSE: Dreamlineren til Norwegian har romslige og lyse kabiner med ni seterader i bredden på økonomiklasse. Ledlyset og store vinduer skal hjelpe på jetlaget.   Foto: Norwegian

ICELANDAIR COMFORT: Økonomi pluss har blitt svært populært de siste årene, forteller reisebyrået Berg-Hansen. Hos Icelandairs economy comfort er setene bredere, og det er tre i rekken der setet i midten er til bruk for mat, nettbrettet eller boken.  
        
            (Foto: Icelandair)

ICELANDAIR COMFORT: Økonomi pluss har blitt svært populært de siste årene, forteller reisebyrået Berg-Hansen. Hos Icelandairs economy comfort er setene bredere, og det er tre i rekken der setet i midten er til bruk for mat, nettbrettet eller boken.   Foto: Icelandair

SAS PLUS: Klassen over økonomi, SAS Plus, er pusset opp med nye seter og nye TV-skjermer. 
        
            (Foto: Karl Nordlund/SAS)

SAS PLUS: Klassen over økonomi, SAS Plus, er pusset opp med nye seter og nye TV-skjermer.  Foto: Karl Nordlund/SAS

På forsiden nå