«Det er bare ett sete igjen til denne prisen»

Har du sett dette når du bestiller reise? Lureri, mener kunde.

SISTE SJANSE: Kjenner du igjen frasen? «Det er bare ett sete igjen til denne prisen» er en vanlig prisstrategi hos flyselskapene. Skjermbildet er et tilfeldig eksempel.  Foto: Skjermdump Ryanair/vvoe/Shutterstock,NTB scanpix

Saken oppdateres.

Du skal bestille flybilletter og hotell til en storbyhelg eller til sommerferien. På skjermen foran deg blinker det med rød skrift at det kun er to seter igjen til den prisen eller det kun er ett hotellrom igjen i det tidsrommet du søker på.

Bendik Taarneby Gotteberg (31) fra Nøtterøy opplevde det og sier han følte seg lurt da han bestilte en reise med flyselskapet Ryanair i høst. Første gangen han sjekket nettsiden for flybilletter fikk han opp én pris, dagen etter hadde prisen gått opp med 40 euro og frasen «det er kun to seter igjen til denne prisen» lyste mot ham. Dermed bestilte han flybillettene.

Noen dager senere skulle resten av reisefølge bestille tur, samme tidspunkt til samme sted, men da hadde prisen på samme reisen gått ned med 70 euro.

— Jeg forstår at teknisk sett kan en pris både gå opp og ned når de skriver «this price» eller «denne prisen», men jeg mener det er åpenbart gjort i et forsøk på at forbrukeren skal tenke at prisen kommer snart til å gå opp, sier Gotteberg.

Han er oppgitt over det han mener er lureri overfor kunden.

FRUSTERT: Gotteberg mener frasen om at det kun er to seter igjen til denne prisen, for så å oppdage billigere billetter på et senere tidspunkt, er lueri. Skjermbildet er et tilfeldig priseksempel.   Foto: Skjermdump Ryanair

— Selskapet står jo fritt til å regulere prisene etter tilbud og etterspørsel, men det er «two seats left»-kommentaren jeg reagerte på. Jeg oppdaget det bare fordi et par andre kompiser bestilte turen senere, sier Gotteberg.

- En komplisert prisstrategi

Ifølge eksperter er dette en velkjent prisstrategi for flyselskapene, som på fagspråket kalles yield management.

— Prisene varierer daglig for å reflektere endringer i etterspørsel, setekapasitet, tilgjengeligheten mellom to byer, samt endring i trafikkmønster. Formålet er å fylle opp setene med høyest mulig fortjeneste, sier professor Ragnhild Silkoset for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

— En slik prisstrategi er temmelig komplisert, da det er stor miks av tilgjengelig priser mellom ulike flyselskaper, antall selskaper som betjener ulike distanser til ulike tider, samt at etterspørselen varierer over tid. Derfor segmenterer man kundene i grupper for bestemte reiser, og utvikler prisvariasjoner deretter, sier hun.

Dette er en morsom liste! Har du tatt noen av dem?

RIMELIG: Ryanair er kjent for sine lave priser. De har, på lik linje med SAS, Norwegian og nettsteder som Hotels.com og Booking.com, systemer som gjør at de kan flashe med siste sjanse for å kjøpe disse billettene eller dette hotellrommet til den prisen.   Foto: Knut-Erik Mikalsen

Kan oppstå flere utfordringer — Hva sier det om kundevennlighet?

— Utfordringene med en slik differensiert prisstrategi, oppstår når kundene ikke føler at prisvariasjonene er rettferdige, sier Silkoset.

Hun trekker frem forskning som viser at oppfattelse om rettferdig pris avhenger av flere forhold.

— Kundene ønsker å stole på en aktør de mener vil dem vel og dermed kan de godta noe variasjon, men at de forventer rettferdighet i det lange løp. Kundene vet hvordan markedskreftene fungerer og forstår hvordan bedriftene må operere innenfor disse spillereglene og at prisvariasjonen er utenfor bedriftens kontroll. Derfor bruker eksempelvis fly og bank ofte eksterne avgifter og renteendringer som forklaringsmekanisme på prisøkning, sier Silkoset.

Ruter legges ned i vinter:

Førstemann-til-mølla

Vi sendte en e-post til Ryanair med spørsmål om deres salgsstrategi, om det er kundevennlig og om de forstår kundens frustrasjon i det gitte eksemplet.

Ryanairs talsperson i Norge, Arune Jaraite, har sett på Bendik Taarneby Gottebergs tips og skriver følgende i en e-post:

— Ryanair tilbyr Europas laveste flybilletter, som selges på en førstmann-til-mølla-prinsipp, og prisen øker bare når den laveste prisklassen er solgt.

Dette risikerer du ved å bo uspesifisert:

— Vanlig praksis

Både Norwegian og SAS benytter frasen om at det bare er så og så mange seter igjen til den prisen. Men de må følge ett regelsett i markedsføringen.

— Det er klare bestemmelser rundt hvor mange billetter du må kunne tilby i en prisklasse før du kan markedsføre disse. For SAS' del ligger vi godt over i antall når vi annonserer de laveste prisene. Men så er det jo slik at billettene selges ut løpende, og på et tidspunkt vil det kun være to billetter igjen i den laveste prisklassen, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

— Da praktiserer noen å informere om at det er kun to billetter igjen. Reiser du i en familie på fire, så hopper bestillingen din automatisk opp til neste prisklasse hvor det er minst fire ledige. Dette skjer fordi samtlige i gruppen skal ha like vilkår i billettene. Men man kan jo velge å kjøpe de to billigste billettene i en bestilling, og de to neste i en annen prisklasse om pris er det viktigste motivet.

Johansen minner om at flyselskapene kan komme med kampanjer når som helst, og at ikke av den grunn har krav på pengene tilbake.

— En skal huske på at prisene på flyseter er dynamiske og at også klær kan komme på salg dagen etter at du har kjøpt noe til full pris. Det gode forbrukerrådet er som følger hvis prisen er det viktigste: Kjøp billetter under kampanjer, og reis når færre ønsker å fly, gjerne

, sier han.

Ikke mange klager, men kan være ulovlig

Hos Forbrukerombudet får de ikke mange klager på denne type problemstilling, men sier at opplysningene flyselskapene gir overfor kunden må være korrekte.

— Hvis disse utsagnene, som at det er ett eller to seter igjen til den prisen, er villedende, så er det forbudt. Det å si at det er få billetter igjen, hvis det viser seg å være mange billetter igjen til den prisen vil være ulovlig, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Drømmer du om sol og varme?

Men utsagnet kan også være lov – fordi prisen de opererer med akkurat den dagen faktisk bare har to billetter igjen til den prisen. Prisen kan gå opp eller ned senere, avhengig av etterspørsel.

— Vi vet at flyselskapenes datasystemer regulerer prisen etter etterspørsel. Hovedprinsippet er at hvis mange bestiller, går prisen opp og hvis det er få, går prisen ned. De fleste forbrukere har opplevd at de sjekker prisen en dag og den neste er det plutselig dyrere. Det kan være grader av villeding her – hvis det faktisk er to seter igjen og så synker etterspørselen, så legges det ut flere, sier han.

Gjedrem mener det kan lønne seg å se på for eksempel søkehistorikk når en skal bestille turen. Søkemotorene er raske til å fange opp om du har søkt på flybilletter til en storby, hoteller eller leiligheter på et reisemål.

— Rådet til forbrukeren er å følge med litt over en periode. Hvis man har mistanke om at søkehistorikken benyttes, kan en bruke forskjellige pc-er eller venner kan sjekke. Kjøp når det er en pris du er fornøyd med. Men det så kan det være at prisen stiger, men det kan også hende at den går ned, sier Gjedrem.

Har du fått med deg disse?

Interessert i forbrukerrettigheter på reisen? Sjekk disse sakene:

På forsiden nå