Dette er verdens dyreste flyreiser

Du må ut med drøye 540.000 kroner for den dyreste.

SOVEROM: Dobbeltsengen på verdens dyreste suite – The Residence hos Ethiad Airways.   Foto: Jamie MacFadyen_Milk P.L.

Saken oppdateres.

Tidligere i år ble det som i øyeblikket er verdens dyreste flyreise lansert. Og denslår vingene av fjorårets liste.

For over en halv million kan du reise tur/retur mellom New York og Abu Dhabi med Etihad Airways i den mest luksuriøse suiten i luftfarten pr. dags dato, ifølge den britiske avisen Daily Mail.

I en klasse for seg

Suiten, som er den eneste sitt slag, har navnet «The Residence» og er en klasse over 1. klasse.

Et av tilbudene inkludert er at du og bagasjen din blir hentet i separate biler. Om bord består suiten av tre rom, og du har egen butler hele veien.

— Det er det aller beste produktet i verden nå. I klassen under, suitene ved navn «The Apartments», er også vanvittig luksuriøse, sier daglig leder Flemming Poulsen i Insideflyer.no (tidligere Bonusfeber.no).

I denne klassen trengs kanskje ikke disse tipsene:

TRE ROM: Du får eget bad, eget soverom og egen lounge i luksussuiten det kun finnes én av om bord på Etihad Airways A380. Prislapp? Ca. 550.000 kroner ...  Foto: Etihad Airways

Luksussuitene finnes på den ca. 14 timer lange turen mellom New York og Abu Dhabi, og mellom London og Abu Dhabi.Og på sistnevnte rute kan faktisk bonuspoengene kaste skikkelig av seg.

— Etihad har samarbeid med SAS på den ruten. Og fra nylig har det vært mulig å booke den reisen med bonuspoeng, det er altså mulig å oppleve eksepsjonell luksus i luften uten å betale så mye for det, sier Poulsen.

SUPERLUKSUS: Loungen om bord på The Residence i Airbus A380. Den første turen ble mellom New York og Abu Dhabi var i november i år.   Foto: Jamie MacFadyen_Milk P.L.

Det skal heller ikke stå på servicen på luksusklassen.

— Jeg hørte om en kunde som skulle fly på Thanksgiving i år, og ønsket seg så veldig kalkun underveis. Så da fikset de kalkunmiddag om bord, ler han.

Det beskrives som et prestisjeprodukt mer enn noe annet av Poulsen, og er et ledd i å overgå hverandre den tunge konkurransen Etihad ligger i med de to andre store flyselskapene, Emirates og Qatar, om å fremstå som mest luksuriøs.

Egen suite og gourmetmat

På annenplass over verdens dyreste flyreiser ligger Emirates.

De ble dyttet ned en plass fra fjorårets liste. Ruten mellom Los Angeles og Dubai er deres dyreste, og koster ca. 35.000 dollar, eller ca. 302.000 kroner, da Daily Mail sjekket priser i vår. Du kan få den til 29.000 dollar på gode dager.

En privat suite med sete som forvandles til flat seng, gourmetmåltid og minibar er inkludert i prisen på 16-timersturen.

Rutene mellom San Francisco-Dubai og Houston-Dubai går for samme svimlende summer.

Vi som aldri får råd til den luksusen kan trøste oss med dette:

— Vil ikke ha luksus i luften

Emirates åpnet i Norge i fjor høst, og lanserte da 1. klasse som det første flyselskapet ved Oslo Lufthavn. Fra Norge koster luksusruten til Dubai ca. 30.000 kroner, mens den dyreste går til Sydney og koster ca. 49.000 kroner.

LUKSUS: Det er mange flyselskap som har gode luksus-produkt, men de mellom-østlige selskapene tar lukusen til nye høyder, sier daglig leder Flemming Poulsen i bransjenettstedet Insideflyer.dk.  Foto: Privat

I I København har det aldri vært en luksusrute. Den nye maskinen A380 (ofte beskrevet som «superjumboen») ble bygget om da den ble introdusert på markedet i år. I Emirates' flåte på 71 A380 finnes det fire ombygde fly, tre av dem har ikke First Class. De benyttes blant annet i København. — Betalingsviljen er større i Norge enn i Sverige og Danmark. Men 1. klasse er ikke aktuell fra København, så da bygget de om flytypen, forteller Poulsen.

Det resulterte i verdens største passasjerfly målt i antall seter. Luksussetene ble kastet ut, og det ble satt i 120 økonomiseter.

— Det betyr 615 seter totalt, og dermed er det flyet med flest seter i verden.

Emirates opplyser til oss at First Class går bra og at Business Class er stort sett fullbooket her i lande.

Mange tilbyr førsteklasse

De aller fleste har ikke sjanse til å bruke flere hundre tusen på en flybillett, men Poulsen sier at den enkleste måten å få litt ekstra luksus på reisen er å kjøpe seg en business-billett og oppgradere ved å bruke bonuspoeng.

FØRSTE KLASSE: Kabinansatte utenfor Singapore Airlines-suitene.  Foto: Vivek Prakash/Reuters,NTB scanpix

Både Lufthansa og Singapore Airlines har svært gode produkter i sin luksusklasse, ifølge Poulsen.— De fleste flyselskapene som tilbyr 1. klasse slipper ikke opp for bonusbestilling før et par dager før reisen. De ønsker selvsagt mest mulig penger, men vil også fylle setene. Så en kan være heldig. En annen måte er å kjøpe businessbillett og deretter oppgradere til 1. klasse, sier flyeksperten.

Daily Mail har listet opp flere kostbare ruter – her er noen av dem:

  • Cathay Pacific, New York–Hongkong = ca. 27.000 dollar eller ca. 233.000 kroner.
  • Ethiad Airways, Los Angeles–Abu Dhabi = ca. 27.000 dollar eller ca. 233.000 kroner.
  • Japan Airlines, Tokyo–London = ca. 20.000 dollar eller ca. 171.000 kroner.
  • Qantas, Melbourne–Los Angeles = ca. 19.500 dollar eller 168.000 kroner.
  • Korean Air, New York–Seoul = ca. 18.000 dollar eller ca. 155.000 kroner.
  • Singapore Airlines, New York–Singapore = ca. 17.300 dollar eller ca. 150.000 kroner.

NB: Prisene varierer etter sesong og etterspørsel. Tur/retur-billetter er gjerne rimeligere enn enveis-billetter. Valutautregningen er foretatt i begynnelsen av desember.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Les mer om luftfart:

På forsiden nå