Flybilletten blir dyrere og ruter kan forsvinne

Økt moms vil gjøre store utslag for norsk luftfart, mener bransjen.

DYRERE FLYBILLETTER: Innelandsflyvninger vil bli dyreer med økt moms, mener NHO. 

Saken oppdateres.

Regjeringen øker momssatsen fra åtte til ti prosent for en del områder som har hatt redusert momssats til nå.

Luftfarten har til nå nytt godt av 8-prosentmomsen. Men nå blir den høyere, ifølgeregjeringens forslag til statsbudsjettfor neste år. Derforeslår den å øke momssatsen for innenriks luftfart med to prosentpoeng.

Flyreisende svært prisfølsomme

Bransjetopp Torbjørn Lothe frykter at et prisfølsomt marked vil reagerer negativt på avgiftshoppet:

— Dette vil bety økte utgifter på 250 millioner kroner for norsk luftfart. Dette var det siste en økonomisk hardt presset bransje trengte. Dette vil ventelig bety både økte billettpriser for folk flest, og at ruter med marginal lønnsomhet i dag kan forsvinne, sier Lothe, som er administrerende direktør i NHO Luftfart, til Aftenposten.

Kan du dette reisetriket?

Rimelig er ikke alltid bra, mener branjsen:

NHO: Alt går feil vei

Han sier at han på vegne av næringen er oppgitt over at momsen kommer på toppen av en lang rekke forhold som har slått negativt inn for luftfarten de senere årene: Passasjeravgiftene er blitt økt, CO2-avgiften har gått opp i tillegg til at arbeidsgiveravgiften er blitt endret.

— Dette er feil medisin i en situasjon der norsk næringsliv skal omstille seg til en ny virkelighet. Den samlede avgiftsøkningen for luftfarten nærmer seg 800 millioner kroner på to år, sier Lothe.

Norwegian satster på lavpris i USA:

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne e-post!

Kan få færre passasjerer

Lothe sier at selv om flyselskapene skulle klare å kompensere for økte avgiftsbelastninger, er det til sist kunden som får regningen:

— Vi vet at mange flyruter lever et utsatt liv allerede i dag, spesielt gjelder dette «smale ruter» til distriktene der det ikke er så mange passasjerer. Økt moms vil kunne føre til færre reisende og da lever de utsatte rutene et enda farligere liv, sier Lothe.

Han ønsker ikke å treffe frem konkrete flyruter, men sier:

– Generelt gjelder dette flere distriktsruter og ruter til Nord-Norge.

Les mer om luftfart:

På forsiden nå