Har du flyskrekk? Les denne saken

Sannsynligheten for å oppleve en flyulykke er mikroskopiske, likevel er mange redde for å fly. Pilot Stig Patey forteller alt du trenger å vite om flysikkerhet.

Saken oppdateres.

Pilot og kaptein i Norwegian, Stig Patey, tror at ukjent miljø, spesielle lyder og at man selv ikke har kontroll over situasjonen, er blant grunnene til at mange er redde for å fly.

Mellom hver flytur sjekker pilotene flyet utvendig. Blant annet ser de etter ytre skader på skroget, forteller Stig Patey, pilot og kaptein i Norwegian.   Foto: Nicoline Haugsvær

— Flyulykker gjør inntrykk fordi det rammer mange mennesker samtidig. I trafikkulykker dør det nesten 1,5 millioner mennesker hvert år, mens i kommersiell flytransport dør det i gjennomsnitt 500 i året. Det rasjonelle argumentet mot flyskrekk er tallenes tale, sier han.I 2014 fløy 3 milliarder mennesker. Med tanke på hvor mange som flyr til en hver tid, er sjansene for å oppleve en flyulykke mikroskopiske. Det er ikke tilfeldig.

Er du redd for turbulens? Se videoen øverst i saken.

Kan fly og lande uten motorkraft

I luften er man til en hver tid omgitt av profesjonelle. Patey forteller at flybransjen har det man kaller et «supersikkert system». Et system som er basert på at mennesker kan gjøre feil, og derfor er fullt av ulike sikkerhetsnett.

Pilotene har prosedyrer og sjekklister. I tillegg har flyet har automatiserte sikkerhetssystemer, gjerne doble og triple på kritiske områder.

Patey sjekker hjul og bremser på flyet.  Foto: Nicoline Haugsvær

— Ingen enkeltstående feil kan sette flyet ut av spill, slår Patey fast.I alle faser er det sikkerhet. Ryker en av motorene klarer flyet seg med den andre. Det er også helt udramatisk å lande med bare en motor.

Hvis begge motorene svikter har flyet fortsatt full styring. Da fungerer flyet som et stort seilfly, og fra 10.000 meters høyde kan man gli i 200 km, og så lande på en flyplass.

Skal du reise?

Sjelden mer enn 15 min unna flyplass

Brann er det mest alvorlige man kan oppleve mens man flyr, men også her er det grundige rutiner. Hvis det oppstår brann blir pilotene varslet, og de har mulighet til å slukke brann både i motorene og i lasterommet.

Før og under alle flyvninger har pilotene prosedyrer og sjekklister de følger, forteller Patey og styrmann Rosanna Barber.  Foto: Nicoline Haugsvær

Kabinbesetningen er trent til å slukke branner i kabinen. Brannslukningsmiddelet har kapasitet til å slukke en brann og holde den slukket, selv om det skulle være over tre timer til nærmeste flyplass.— Men i de aller fleste tilfeller er det maks 15 minutter til nærmeste flyplass, forsikrer han.

Sikkerhetssystemet kan minne om en sveitserost der hullene er mulige feil. Det er først hvis en rekke feil inntreffer at det kan bli ett hull gjennom hele osten.

Stort sikkerhetsnett

For eksempel kan to fly i teorien kollidere i luften, men sjansen er minimal. Først blir forskjellige fly tildelt ulike marsjhøyder og geografiske områder, slik at flyene som er i samme område flyr i forskjellige lag i luften.

Patey sjekker flyet før utvendig før hver flytur.   Foto: Nicoline Haugsvær

Hvis flygeledere gjør en feil, og gir to fly samme høyde og område, går det en alarm i kontrollsentralen på bakken, slik at de får kontaktet pilotene og løst problemet så tidlig som mulig.Flyet har i tillegg antikollisjonssystem med radar der alle fly har hvite ikoner på en skjerm i cockpit. Hvis et fly ligger an til å komme nærmere enn lovlig vil ikonet skifte til gult, og en stemme vil gjøre pilotene oppmerksomme på flyet ved å si «traffic» i cockpiten.

— Hvis flyet kommer så nærme at det er en reell sjanse for å kollidere blir ikonet rødt. Da vil den automatiske stemmen i cockpit gi instruksjoner til pilotene om å klatre opp eller synke ned, mens det andre flyet får motsatt instruks, det hele koordinert mellom flyenes antikollisjonssystemer.

Følger sikkerhetsnivået tett

Systemet gjenspeiler sikkerhetsnettet.

— Det er først hvis alle disse feilene inntreffer samtidig at det kan bli en ulykke, sier Patey.

Patey kontrollerer at motorbladene går rundt.   Foto: Nicoline Haugsvær

Selv om kapteinen er flyets sjef, er flypersonalet trent opp til å samarbeide. Hvis en styrmann oppdager en feil skal han lett kunne gi beskjed til sin overordnede. Det er også tett kontakt mellom kabin og cockpit.Begge pilotene om bord kan fly flyet, og i praksis bytter de på å fly flyet annenhver tur.

I tillegg blir data fra hver eneste tur lagret og analysert. Slik kan man se om det er uheldige trender blant pilotene, og se hvordan sikkerhetsnivået er til en hver tid, forteller Patey.

Her kan du lese flere reisesaker:

På forsiden nå