Har du mottatt dette kravet fra Norwegian?

Flyselskapets kunder raser i sosiale medier over flypassasjeravgiften.

KREVER AVGIFTEN TILBAKE: Bjørn Kjos og Norwegian sender i disse dager ut e-poster til svært mange kunder og ber om at de betaler passasjeravgiften for juni. Det får mange til å reagere kraftig i sosiale medier.   Foto: MORTEN UGLUM/SKJERMDUMP

Saken oppdateres.

Denne uken er det svært mange kunder som har mottatt en e-post fra Norwegian med varsel om å betale flypassasjeravgift.

Summen varierer fra 80 til 88 kroner avhengig av om det er innlands— eller utenlandsflyvninger.

Norwegians Facebook-side koker det av kunder som har mottatt krav det siste døgnet.

Christian Leonard Quale (27) er en av dem som fikk e-post denne uken – men fakturakrav på en reise han hadde gjennomført til USA.

IKKE FORNØYD: Christian Leonard Quale (27) mener det er arrogant av Norwegian å sende ut etterfaktureringer flypassasjeravgiften på reiser som allerede er bestilt og betalt, men gjennomført i juni.  Foto: Privat

Han mener e-posten er arrogant og truende.

– Jeg synes de ber om penger på falske premisser. Kombinasjonen av at de skriver at pengene skal gå rett til den norske statskassen og at det er staten som har pålagt dem avgiften er arrogant. Norwegian har selv fakturert for å dekke sitt eget tap og tape mindre på billettene, sier Quale.

Har du fått med deg denne? Husk at du må ha med pass i Norden og Schengen i sommer:

Folk reagerer kraftig på e-postene med fakturakrav. De mener Norwegian ikke kan be dem om penger på reiser som er bestilt og betalt før 1. juni, men gjennomført etter denne datoen.

– Dette er jo en allerede betalt og booket reise – hvorfor ber dere da kunden ta den regningen?

– Den norske regjeringen og Stortinget har vedtatt en passasjeravgift – en avgift på passasjerer eller på deres billetter om du vil – gjeldende for alle reiser som foretas etter 1. juni, sier presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian.

Kirchhoff avviser at Norwegian får sin del av pengene og sier de har slåss mot avgiften hele tiden.

– Dette er ikke penger Norwegian skal ha fem øre av, vi krever inn disse pengene på vegne av staten og skulle svært gjerne vært foruten oppgaven som «innkrevingssentral» for staten. Vi i bransjen har bedt om å få slippe at avgiften ble innført med tilbakevirkende kraft, det ble det ikke tatt hensyn til. Det mest horrible er utspill fra politisk hold der vi kritiseres for å gjøre det politikerne faktisk har bestemt. Vi har slåss mot avgiften hele veien.

Fått med deg vår store sikkerhetskontrollsjekk?

E-POST: Norwegian har sendt ut denne e-posten til sine kunder som har bestilt reise før 1. juni, men først reist denne måneden.   Foto: skjermdump

Passasjeravgift til besvær på sosiale medier

Norwegians kunder raser på Facebook – her er et knippe reaksjoner:

«Jeg har fått krav om å betale seteavgiften på Norwegians nettsider. Jeg har vært inne der, også på mine bestillinger, men jeg finner ikke noe kravbeløp, heller ingen plass å betale. Hva skjer?»

«Tilbake til passasjeravgiften dere nå ønsker å fakturere meg for. Billettene som ble bestilt og betalt 18 september 2015. Holder på å bestille tur til Los Angeles i mars for 4 stk, skulle tatt seg ut om vi velger å fly med SAS istedenfor nå. Dere tapte dere ca 24 000 kr i omsetning, håper det var verdt det.»

«Vil Norwegian gå til inkasso mot dem som har gjort unna sine flygninger og ikke betalt avgiften dere kommer dyttende med nå? Eller slipper de «unna» slik at det bare er oss som fortsatt har utestående reiser som risikerer at dere bare fjerne oss fra listene om vi ikke betaler.»

«Passasjeravgiften har dere allerede finansiert ved å øke prisene med 90 kroner fra 1. april. Hvorfor får jeg nå en e-post om å betale mer?»

Norwegian er ikke glade for reaksjonene på sosiale medier fra kunder som nå opplever å få dyrere reiser. Flere sier de vil klage inn fakturaene og ikke vil betale beløpet.

– Vi er akkurat like oppgitt over denne helt urimelige avgiften som det kundene er, og vi misliker sterkt rollen som innkrever av avgifter som skal rett til den norske stat.

Har du tips om denne saken? Send oss en epost

Redd for å fly? Se denne listen:

FÅR PÅ PUKKELEN: Norwegian får mye kritikk for e-postene de har sendt ut til sine kunder i juni. De ber om etterbetaling av flypassasjeravgiften som ble innført 1. juni.  Foto: Halvor Solhjem Njerve

Gikk fra trekk til faktura

Christian Leonard Quale har fulgt nøye med på skriveriene rundt passasjeravgiften de siste månedene og reagerte også da han for en måneds tid siden fikk beskjed av flyselskapet om at de ville trekke avgiften direkte av kredittkortet.

Da tok Forbrukerombudet grep og ba om en redegjørelse fra selskapet om at de måtte ha samtykke for å kreve avgiften. Norwegian snudde.

– Det foreløpige svaret vi fikk fra Norwegian var at de vurderte andre løsninger. Nå har de altså landet på å be om konkrete betalinger. Kunder som er uenige kan få prøvet saken i Transportklagenemnda, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Se hva som står i det spesielle passet:

Norwegian svarer at løsningen med kredittkorttrekket var ment for enkelthetens skyld, men at de nå tilbyr faktura.

– Vi har – blant annet etter oppfordring fra Forbrukerombudet – utarbeidet en fakturaløsning i tilfelle noen kunder ønsker det. Over 99 prosent av våre reiser betales med kort, men vi ville i tillegg gi dette som et tilbud. Det enkleste for alle parter er å bruke kort, sier Kirchhoff i Norwegian.

– Kan folk få avbestilt uten kostnad hvis de ikke vil reise likevel?

– Vi kan dessverre ikke tilby refusjon av hele reisen hvis passasjerer er misfornøyd med den ekstra flypassasjeravgiften som er blitt lagt tilreservasjonen.Dette er en avgift som er pålagt av norske myndigheter.

– Hva skjer hvis kundene velger å ikke betale fakturaen - vil den gå til inkasso?

– De vil følge de normale prosedyrer hvis de ikke betaler en giro, sier Kirchhoff.

– Og hvordan skal dere håndtere avgiften i fremtiden?

– Da regjeringens endelige beslutning var klar ble avgiften lagt på alle billetter fra og med 1. juni, sier Kirchhoff.

Slik blir flyavgiften

Den nye flypassasjeravgiften ble vedtatt av Stortinget i desember.

Avgiften er på 88 kroner pr. reise innenlands (inkludert moms), og 80 kroner utenlands (ikke moms).

Skal bare betales én gang på en sammenhengende reise.

For tur/retur-reise innenlands skal avgiften betales hver vei.

Hvis en reise har stopp på mer enn 24 timer, skal avgiften betales på nytt.

Avgiften er unntatt for transferpassasjerer hvis det er en gjennomgående billett.

Oljeselskapene må betale avgift for transport av arbeidere til og fra oljeplattformene.

Avgiften skal bare betales ut av landet, ikke for reiser til Norge.

SAS vil ikke etterfakturerte

SAS er blant selskapene som har valgt å legge avgiften oppå billettprisen.

— SAS har hatt et fokus på at skatten kun skal gjelde billetter med kjøpsdato etter 1. juni. Dette har vi, sammen med NHO Luftfart, hatt møter med Skattedirektoratet og Finansdepartementet om. Disse billettene har skatten på 80 eller 88 kroner inkludert, hvilket ville ha fjernet ett av flere urimelige og kritikkverdige element som går på hvordan skatten skal inndrives, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Johansen sier de forholder seg til beslutningen og har valgt å ikke etterfakturerte en særskatt på flypassasjeravgiften.

— Når det gjelder å etterfakturerte den enkelte kunde for beløp så lave som 88 kroner, så gir dette også noen transaksjonskostnader som gjør at vinningen nærmest går opp i spinningen. Vi har ikke tatt noen endret beslutning på dette, selv om totalkostnadene er store.

Følg oss på Twitter @reisecamilla og på Instagram @reiseredaksjonen

Interessert i luftfart? Sjekk disse sakene:

- Det er blitt et race for å sikre seg plass til håndbagasjen

På forsiden nå