Har du prøvd disse noen gang?

Det er det ikke mange andre nordmenn som har heller.

TRYGT: Passet fotograferes, og det foretas et dypdykk ned i politiets datasbase hvor det kontrolleres. Det gjør det tryggere.   Foto: Camilla Flaatten

Saken oppdateres.

For to år siden ble to selvbetjente elektroniske passkontroller, også kalt EasyPass eller e-gates, oppført på utenlandsterminalen på Oslo Lufthavn.

I år er ytterligere to satt opp.

Pilotprosjekt har foregått i samme periode, og gatene ble innført fordi det skal gi sikrere og raskere kontroll av de reisende. Det betyr også mindre kø.

Prislapp på prosjektet er 15 millioner kroner, men fortsatt er det få som har prøvd de elektroniske gatene.

Tall for 2014 viser at omkring 9000 personer har passert via dem ved ankomst til Norge. Til nå i år har drøye 990.000 ankommet flyplassen viser ferske tall fra OSL. Det betyr at under en prosent har passert de nye gatene.

— Sammenlignet med manuelle kontroll er e-gatene sikrere. Moderne reisedokumenter inneholder veldig gode optiske og elektroniske sikkerhetselementer samt informasjon som gjør det mulig å automatisere kontrollen for noen grupper reisende. Det skal også være vanskeligere å forfalske den type pass, forklarer prosjektleder Håvard Steinbakk Nordbø i Politidirektoratet.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

- Beklagelig at det ikke fungerer som det skal

I dag må det være en til to personer på gulvet for å vise passasjerene hvordan man bruker dem. En grensekontrollør overvåker hele tiden automatene og kan overstyre dem hvis det er nødvendig.

FORNØYD: kontraktansvarlig Hilde Vang Mathisen ved Oslo Lufthavn Gardermoen sier at både de og politiet er fornøyde med e-gatene, og håper på økt bruk fremover.   Foto: Camilla Flaatten

— Det er bemanningskrevende med tanke på hvor kort tid norske borgere bruker i den manuelle kontrollen. Politiet har nok ikke brukt dem så mye som er ønskelig, men de ser at de for øyeblikket behandler folk raskere manuelt, sier kontraktansvarlig Hilde Vang Mathisen ved Oslo Lufthavn Gardermoen.- Når vi får et par e-gater til, og lander på åtte passeringspunkter vil det begynne å smake litt og vi får se en større effektivitet. Men da kreves det også mer plass, legger hun til.

I løpet av to år har relativt lite skjedd - selv om e-gatene har blitt dobbelt så mange.

- Hvorfor tar pilotprosjektet så lang tid?

- Vi må gjøre ting fra bunnen av selv om dette er gjort i mange andre land. Det har også skjedd mye i politiet de siste årene, og operative oppgaver kommer først og vi blir ikke prioritert på lik linje. Det er greit, men det er likevel skapt en forventing ved flyplassene og hos de reisende om dette tilbudet, og det er beklagelig at det ikke fungert slik det skal, sier Nordbø i Politidirektoratet.

TRYGT: Passet fotograferes, og det foretas et dypdykk ned i politiets datasbase hvor det kontrolleres. Det gjør det tryggere.   Foto: Camilla Flaatten

AnsiktsgjenkjennelseE-gatene fungerer ved at automatene fotograferer passet, deretter foretas det et dykk ned i politiets ulike databaser for å verifisere passholderens identitet. Ansiktet sammenlignes med det som fotograferes foran maskinens kamera.

Kun norske statsborgere over 18 år, med optisk pass, kan bruke e-gatene. Optisk pass har vært standard i Norge siden 2005. I sommer og i høst jobbes det med å legge inn sertifikater til utenlandske pass, og som følge av det har det vært mye nedetid på e-gatene.

Sverige, Storbritannia, Finland og Danmark er de neste landene som kan benytte disse.

— De enkelte passutstederland må gi oss leserrettigheter til deres dokumenter, det er ikke vi som bestemmer hvem vi har lyst til å åpne for. Det er en pågående prosess å samle inn fra samtlige Schengenland, og vi vurderer samtidig hvilke non-Schengenland som på sikt kan benytte tilbudet, sier Nordbø.

Flyplassene Heathrow og Schiphol er blant flere europeiske flyplasser som har dette tilbudet.

— Vi har ikke lov til å gjøre ting mindre sikkert enn det er ved en manuell kontroll, dermed må vi skynde oss litt langsomt. Vi kan ikke basere oss på at fungerer i utlandet, det må virke her også i henhold i norske regler.

LIKE RASKT: De elektroniske gatene skal være sikrere enn den manuelle. Men i dag går det raskere og er mer kostnadsbesparende å benytte manuell kontroll.  Foto: Camilla Flaatten

LavrisikopassasjererI første omgang retter e-gatene seg mot personer som reiser mye.

— Hvis vi kan få unna de ukompliserte passasjerene på denne måten, folk i dress som reiser flere ganger ukentlig, så vil det få en god effekt. Barnefamilier som ikke kan benytte seg av tilbudet på grunn av aldersgrensen vil dermed også få en raskere passkontroll da køen blir mindre ved manuell passering, sier Nordbø.

Han håper at julepassasjerene kan nyte godt av å passere raskt og enkelt.

— Det skal ikke ta mer enn cirka 15 til 20 sekunder å gå igjennom en slik gate, sier han.

FLERE SERTIFIKATER REGISTRERES: Da vi var på besøk i sommer var e-gatene nede fordi utenlandske pass var i ferd med å bli registrert.   Foto: Camilla Flaatten

Les også:Satser på at nordmenn vil ha luksus i lufta — til over 31.000 kroner

Reiser på ferie med kun én overnatting

Strand og storby på samme helg

På forsiden nå