Her er Norges nyeste landemerke

Utkikksplattformen balanserer 700 meter over havet.

BALANSE: Utkikksplattformen Utsikten balanserer på kanten på Gaularfjellet i Sogn og Fjordane. Det blir det nyeste landemerke i Norge når det står klar i sommer.  Foto: code arkitektur

Saken oppdateres.

Den beskrives av Nasjonale turistveger som et stort trekantet betongflak med oppbrettede hjørner.

Plattformen «Utsikten» er det nyeste tilskuddet av landemerker i norsk natur – og skal bidra gi skuelystne utsikt mot 1500 meter høye fjell og fjord på Gaularfjellet.

Skal du på Norgesferie? Her får du tips:

— Et gigantisk piknikteppe

Det er arkitektfirmaet Code som vant arkitektkonkurransen i 2008, og til sommeren står plattformen klar. Den er en del av de 18 nasjonale turistvegene som strekker seg fra Jæren i sør til Varanger i nord.

— Betongflaket på Utsikten er tenkt som et piknikteppe i kjempeformat. Det ligger oppå landskapet og er nøyaktig dandert for å få maksimalt ut av situasjonen. Alle deler av rasteseansen foregår innenfor denne klare, geometriske avgrensningen, sier arkitekt Eivind Nygaard i Code AS.

— Biler og busser parkerer på midten, mens de tre snippene danner utsiktsplasser henvendt mot ulike situasjoner i det spektakulære landskapet. Dette har vi studert inngående i modeller og gjennom flere runder med prøvebygging i full størrelse på plassen før det nå endelig utføres i betong, forklarer han.

UTSIKT: Den nye rasteplassen ligger i det lille fjellområdet Gaularfjellet i Sogn og Fjordane.  Foto: code arkitektur

Gir turistene mulighet til å bevege seg rundt

De nasjonale turistvegene består av 18 ulike strekninger rundt i landet. Flere steder er det bygget utkikkspunkt og spektakulære utedoer (ja, du leste riktig) på rasteplasser.

Det er ønskelig at arkitekturen skal være dristig og nyskapende, samtidig som den skal formidle stedets stemning og gi lave drifts— og vedlikeholdskostnader.

— Satsingen på Nasjonale turistveger er imponerende og meget solid gjennomført, sier professor og instituttleder for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset. Hun påpeker at miksen mellom å være rent og pent på den ene siden, og moderne, modig og nytenkende på den andre siden er en god kombinasjon for Norge.

Norge + natur = sant:

MEKTIG: - Satsingen på Nasjonale turistveger er imponerende og viktig for Norge, mener ekspert i markedsføring. Utsikten ligger på vei mot det høyeste punktet på Gaularfjellet.  Foto: code arkitektur

Fordi landemerkene er geografisk spredt, gir de turistene et incentiv for å bevege seg rundt i landet, mener hun.

— Dette innebærer bevisst planlegging i forkant, og gjennom den ekstra kognitive innsatsen blir turistene enda sterkere knyttet til Norge som destinasjon, sier hun og legger til:

— Det som imponerer meg med denne satsingen, er at disse assosiasjonene som bygges for Norge ikke kun er toneangivende for Norge som turistnasjon – men like mye Norge som industrinasjon. At man både tør og våger – og slipper nye og unge til! sier Silkoset.

Har du en reise-bucketliste? Bli inspirert av denne:

— Turistvegene er væruavhengige

De Nasjonale turistvegene er gjerne gamle hovedveier som går i over fjell og daler, det er bratt og voldsomt – men vakkert og spennende å kjøre dem. Byggingen av «Utsikten» foregår i utfordrende terreng med ustabile værforhold i høyden, lite telefondekning og ingen nettilgang.

Men for turistene betyr akkurat vær lite når de begir seg ut på nasjonalvegene.

— Disse nye landemerkene er væruavhengige – de gir en stor opplevelse uansett om sola skinner eller det høljregner. På den måten kan de levere uansett forhold. Forventningene oppfylles, mener Silkoset.

Hvordan får fjellet for seg selv?

UTFORDRENDE: Arbeidet med den nye utkikksplattformen har tidvis vært utfordrende med ustabile værforhold.   Foto: Harald Christian Eiken

TØFT: Arkitektfirmaet Code står bak Utsikten på Gaularfjellet. Det nyeste landemerket i Norge står klart i slutten av juni.   Foto: Harald Christian Eiken

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Innovasjon Norge og Visit Norway satser sammen med regjeringen på å markedsføre turistvegene internasjonalt.

Tradisjonelt har de norske veiene tiltrukket seg bobilturister fra Tyskland og Nederland, og våre nordiske naboer. Men Silkoset tror de 18 veiene har langt bredere appell enn som så.

— Det vil forundre meg om dette kun tiltrekker norske og nordiske turister, da dette er satsing som burde ha høy internasjonal appell. Imidlertid vil det nok helt sikkert også få mange nordiske til å prioritere reisen innenlands, i bytte mot en utenlandsreise.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Få mer inspirasjon til reiser i Norge:

På forsiden nå