Hvorfor har flyselskapene ulike regler for størrelse og vekt på håndbagasjen?

Fra fem til 23 kilo – det er flyselskapene selv som setter grensene.

HÅNDBAGASJE: Bagasjereglene varierer mye hos de ulike flyselskapene - og ekstra mye mellom rutefly og charterfly.  Foto: Patrick Thomas / Shutterstock, NTB scanpix

Saken oppdateres.

Flere flyselskap opererer med de samme flytypene eller har tilnærmet like fly – fra hovedsakelig Boeing eller Airbus.

Den siste tiden har både SAS og Norwegian begynt med stikkprøver ved gaten for å sikre at folk ikke tar med seg for mye inn i kabinen. Det har skapt hodebry for en del passasjerer – som må ut med flere hundre kroner hvis vekten viser litt for mye.

Vekt på håndbagasje varierer enormt mellom flere flyselskap, med 15 til 18 kilo på økonomiklasse. Mellom charterfly og rutefly er forskjellene størst. Standardmålene er 55 cm x 40 cm x 23 cm, men dette kan variere noe også.

Luftfartsekspert og førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI sier at flyselskapene står fritt til å sette egne regler.

– Og det gjør de jo. Kanskje er det en måte å differensiere sine tjenester på, men de fleste passasjerer finleser vel ikke reglene om håndbagasje før de kjøper billett. Endel selskaper bruker mindre fly fra Bombardier eller Embraer, og der er ofte det mindre plass til kabinbagasje enn Airbus og Boeing, sier Andersen.

Nå kjemper flyselskapene mot for tung håndbagasje:

SAS og Widerøe opererer med åtte kilos grense, mens Norwegian har ti kilos grense på håndbagasje.

– Hvorfor varierer det så mye?

– Det eksisterer fysiske begrensninger på de ulike flytypene som er førende for hvor stor og tung håndbagasjen kan være. Bransjeorganisasjonen IATA, som består av 270 flyselskaper, har satt standarder som er retningsgivende for flyselskapene som skal gjøre reisene forutsigbare for dem som flyr, forklarer informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

VARIERER: Hvor mye du kan ha med deg inn i kabinen varierer veldig hos flyselskapene. Dimensjonen er besluttet ut fra hva det er plass til i hattehyller og under setet foran.  Foto: CandyBox Images / Shutterstock, NTB scanpix

Men det kan oppstå kluss på veien:

– Bytte av flyselskaper på en fortløpende reise, kan bli litt problematisk om det er store forskjeller i hva som aksepteres av håndbagasje. Ved vekt- og balanseberegning på flyene så benyttes det standardvekter på passasjerene, inklusive også vekten på håndbagasjen, sier Johansen.

Stiller du deg alltid først opp i køen? Det handler om psykologi: Hvorfor stiller folk seg så tidlig i boardingkøen?

KOSTER: Hvis du har overvekt kan det koste deg dyrt - du må ut med gebyret for innsjekket bagasje.  Foto: lesapi images / Shutterstock, NTB scanpix

Charterselskapene har minst

Hos landets største reiseselskap Ving har vekten på håndbagasje ligget på rundt fem kilo. Det samme gjelder Apollo og Tui.

Ving bruker Thomas Cook Airlines.

– I takt med at først lavprisselskapene og siden de klassiske ruteflyselskapene, utenom Thomas Cook, har innført store gebyrer på innsjekket bagasje, så har også maksvekten på håndbagasje økt. I dag er den åtte til ti kilo hos mange selskap. Dette sparer selskapene for handling av innsjekket bagasje, men skaper til gjengjeld kaos i kabinen, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving.

Reiseselskapet har økt fra fem til seks kilo for å tilpasse oss de øvrige flyselskapene i Thomas Cook-gruppen.

– Det har ingen innflytelse på totalvekten, siden håndbagasjen er inkludert i totalvekten. Hos noen selskap er disse kiloene inkludert i totalen du har lov til å ha med, hos andre ikke. Det avhenger blant annet av om det er vektbegrensninger på gjeldende ruter eller flytyper og kan også avhenge av historikk, sier Larsen-Vonstett.

Dette irriterer folk: – Det er blitt et race for å sikre seg plass til håndbagasjen

Hvorfor det er så store forskjeller på charter og rutefly ønsker ikke Johansen å være bastant på, men sier:

– Det er nok et faktum at taxfreeposer med tunge flasker gjerne kommer i tillegg til den ordinære håndbagasjen, og utgjør en ikke uvesentlig del av totalen man tar med seg om bord, sier han.

Han råder alle passasjerer til benytte seg av rommet under setet foran.

– Det vil frigjøre mye plass fra hyllene over setene hvis flere satte håndbagasjen sin foran bena.

  • Hvor skal vi reise til neste år?

Britisk er best i klassen

Bransjens mest sjenerøse på kilosiden er British Airways.

Her kan du ha med deg to kolli håndbagasje som hver kan veie 23 kilo inn i kabinen.

– Med et verdensomspennende rutenettverk med over 500 destinasjoner, vil vi gjøre det vi kan for å legge til rette for at reiseopplevelsen skal være enklest mulig, enten om det er en businesstur eller en storbyferie. Derfor har vi valgt å ha sjenerøse håndbagasjeregler og med maksimumsmål på størrelsen, sier Nord-Europa-sjef Peter Rasmussen, i British Airways.

Maksmålene er på 56cm x 45cm x 25cm og 40cm x 30cm x 15cm.

Se vår store oversiktsguide: Så stor kan håndbagasjen din være

Fikk du med deg denne fine saken? Uværet stoppet Hurtigruten. Da seilte kapteinen like godt hjem til familien sin.

På forsiden nå