I år åpner fem nye landemerker langs norske veier

Utsiktspunkt, rasteplasser og amfitrapper. Dette er Norges nyeste landemerker.

TOALETT: Toalettet er bygget i glass og betong slik at lyset kan skinne gjennom og toalettet lyser opp på kvelden. Bygget, rasteplassen og monumentet er tegnet av Haugen/Zohar Arkitekter og Landskapsfabrikken og står på Ureddplassen på Helgelandskysten.   Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen

Saken oppdateres.

I løpet av det neste halve året åpner fem splitter nye attraksjoner langs norske veier. De er en del av Nasjonale turistveger – et storstilt prosjekt langs 18 veistrekninger landet rundt.

Håpet er at kombinasjonen spenstig design og kunst skal vekke interesse og begeistring for besøkende, ifølge Statens vegvesen.

OPPGRADERTE VEIER: Biltur langs fylkesvei 974 sør for Børvågen inngår i Nasjonal turistveg Andøya. Her med utsyn mot tindene i Vesterålen  Foto: Per Ritzler / Statens vegvesen

RASTEPLASS: Bukkekjerka ved Nasjonal turistveg på vestkysten av Andøya mellom Nordmela og Nøss får rasteplass. Fjellformasjonen Bohkegeargi er et fredet samisk kulturminne der naturen har bygd et naturlig alter og prekestol. De siste 50–60 årene er det blitt holdt årlige friluftsgudstjenester her.  Foto: Illustrasjon: Morfeus Arkitekter

Årets åpninger Nasjonale turistveger

Ostasteidn, Nasjonal turistveg Ryfylke: Toalett, rast, parkering. Åpner 7. mai.

Ureddplassen, Nasjonal turistveg Helgelandskysten: Toalett, rasteplass og parkering. Planlagt åpning 23.- 24. mai.

Bukkekjerka, Nasjonal turistveg Andøya: Toalett, rasteplass og parkering. Åpner 7. juni.

Skreda, Nasjonal turistveg Lofoten: Utsikt og rasteplass. Planlagt åpning 14.–15. juni

Vøringsfossen, Nasjonal turistveg Hardangervidda: Attraksjon, toalett. Planlagt åpning 4.–5. juli.

Kilde: Nasjonale turistveger

–Tror det bevisstgjør folk

Men hvilken betydning har denne typen arkitektur langs norske veier?

Arkitekturpsykolog Eirik Glambek Bøe synes det er fint at Norge utvikles som reisemål, og han tror folk blir mer bevisste på hvor de skal reise og at de kan se noe konkret underveis.

– Noe av det som gir og trigger positive følelser, er den type installasjoner som er laget i overenskomst med landskapets særpreg og topografi. Det er en estetisk grunntanke at menneskeskapte strukturer og inngrep i naturen er bygget i harmoni med det topografiske. De skal være en forlengelse av det som allerede er der. Broer er ett eksempel, de er ofte vakre og bygget der to nes møtes. Broen blir dermed noe harmonisk mellom kultur og natur, mellom mennesket og det naturlige.

RAST OG UTSIKT: KAP Artkitekter står bak den kommende raste- og utsiktsplassen på Ostasteidn ved Sandsfjordbrua. Den inngår i Nasjonal turistveg Ryfylke.   Foto: Illustrasjon KAP

UTSIKT: Rasteplassen vil få god utsikt mot Sandsfjordbrua.  Foto: Illustrasjon KAP

Glambek Bøe mener det er grunnen til at mange av de nasjonale turistvegene er gode, og har stedsspesifikk arkitektur. Men han blir også ambivalent.

– På den ene siden er det flott at unge arkitekter får et springbrett til å prøve seg, men jeg blir også litt betenkt på å bruke nasjonale midler for å fremme bilturisme. Vi ønsker jo ikke mer bilkjøring her i landet, men prosjektet stimulerer til nettopp mer bilturisme. Det henger ikke helt på greip, sier han.

NYTT: Toalettbygg ved Skreda rasteplass mellom Leknes og Nappstraumen. Inngår i Nasjonal turistveg Lofoten.  Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen

Arkitekturpsykolog Eirik Glambek Bøe.   Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

– Et skulpturelt inngrep bidrar til forbedring

I årenes løp har noen tatt til orde for at byggingen langs Nasjonale turistveger har vært inngrep i naturen. Arkitekturpsykologen er av en annen oppfatning.

– Veiene er ofte ikke spesielt vakre, inngrepet er jo allerede gjort. Så å gjøre et skulpturelt inngrep, bidrar til en forbedring av veien. Det er merkelig å tale for å la naturen være urørt, når det likevel er biltrafikk der. Denne typen monumenter og installasjoner gjør at en stopper opp og tar inn naturen, og det vil jeg si er fint. Bilkulturen reduserer opplevelsen, men her er det motsatt. For du stopper faktisk opp på veien for å se og det er positiv.

Han sammenligner opplevelsen litt med å ta ferge. Da går du ut av bilen og ser på fjorden og landskapet – det blir en positiv del av reisen.

– Det er litt i samme ånd.

– Hvordan tror du det bidrar til turistenes reiseopplevelse?

– Det gir en wow-opplevelse og er skreddersydd for den typen opplevelsesturisme vi ser i vår tid. En får noe Instagram-vennlig, tar det ene bildet og viser at en har hatt en veldig kul ferie. Selv om en kan ha kjørt i pøsregn, spist hotdog i en uke, så kommer det sol og en stiller seg på et utsiktspunkt, og vips så fremstår reisen som om den har vært helt fantastisk, sier Glambek Bøe.

RASTEPLASS: Benker av polert kalkspatmarmor fra Fauske, på utsikts- og rasteplassen Ureddplassen ved fylkesvei 17 i Gildeskål. Rasteplassen er en del av Nasjonal turistveg Helgelandskysten. Rasteplassen er tegnet Haugen/Zohar Arkitekter og Landskapsfabrikken.  Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen

Minnesmerke fra krigen og rasteplass

Langs riksvei 17 på Helgelandskysten åpnes det et nyoppusset minnesmerke, rasteplass og toalettfasiliteter i slutten av mai. Ureddplassen midt i havgapet har en sterk historie: Her traff den norske ubåten Uredd en mine i 1943 og alle de 42 om bord omkom.

Ubåten ble først funnet 44 år senere og kong Olav avduket et minnesmerke over de falne i 1987. Nå er minnesmerket pusset opp og hele plassen er oppgradert til et moderne landemerke med amfi, utsiktsterrasse og marmorbenker.

TRAPPER: Amfitrapper på Ureddplassen.  Foto: Lars Grimsby / Statens vegvesen

MINNESMERKE: Krigsminnesmerke ble reist i 1987, og står til minne om de omkomne etter ubåten Uredd ble sprengt av en mine i Fugløyfjorden under 2. verdenskrig.   Foto: Steinar Skaar / Statens vegvesen

Nasjonale turistveger
  • Fra 1994 til 2029 skal det satses 4,4 milliarder kroner på turistattraksjonen Nasjonale turistveger (omregnet til dagens priser).
  • 3,9 milliarder kroner skal dekkes over Samferdselsdepartementets budsjett.
  • Resten av beløpet skal komme fra andre aktører, med fylkeskommunene og kommunene som de viktigste.
  • Det meste av midlene fra andre går inn i spleiselag for å utvikle 10 store attraksjoner, med reiselivsikonene Trollstigen og Vøringsfossen som de største.
  • Attraksjonen Nasjonale turistveger er 18 kjøreturer gjennom norsk natur der opplevelsen forsterkes med nyskapende arkitektur og tankevekkende kunst på tilrettelagte utsiktspunkter og rasteplasser.
  • Vegfarende turister skal få opplevelser som frister til lengre opphold og flere besøk.

Kilde: Nasjonale turistveger

FLAGGSKIPET VØRINGSFOSSEN: Den nye broen over Vøringsfossen åpner først i 2020, men til sommeren åpner toalettfasilitetene ved fossen. Når hele attraksjonene står klar blir et av de største ikonene i turistvegsatsningen.   Foto: Carl-Viggo Hølmebakk/AS Arkitektkontor

Ny bro over fossen

Arbeidet med den spektakulære bro- og utsiktsprosjektet over Vøringsfossen startet for fire år siden og har vært gjenstand for mye debatt i årenes løp. Til våren er det offisiell åpning av første fase av oppgraderingen rundt fossen. Nytt toalettbygg, utvidet parkeringsplass og tilpasset adkomstrampe til hovedplattformen åpnes.

Ordfører Anved Johan Tveit i Eidfjord sier oppgraderingen har vært positiv mottatt så langt, og han håper lokalt næringsliv vil nyte godt av attraksjonen.

– Drømmen er at denne attraksjonen er så bra at folk vil stoppe så lenge og har lyst på en ekstra overnatting, sier Tveit.

Arbeidet rundt områdets viktigste turistattraksjonen, Vøringsfossen, har vært kjærkomment. Sist høst åpnet nye, sikre utsiktspunkt.

– Dessverre har vi hatt noen ulykker her, så denne sikringen er viktig. Den flotte utsiktsplattformen gjør det tryggere å ferdes helt på kanten og få bilder av fossen, sier han.

UTSIKTSPUNKT: Kanten av Måbødalen ved Fossli ved Vøringsfossen, fikk ny og sikker gangsti på kanten av juvet høsten 2016.   Foto: Kjersti Wold

46 installasjoner gjenstår

Innen 2023 skal resten av attraksjonene stå klare, og i løpet av de neste seks årene skal 46 installasjoner bygges.

Da blir det drøye 200 rasteplasser og utsiktspunkt langs den 2000 kilometer lange veien. 50 prosjekt inngår i videreutviklingen av attraksjonen fremover mot 2029.

På forsiden nå