Lanserte ny rute med dødsulykke-rutenummer

SAS måtte rydde opp etter makaber glipp.

RASK ENDRING: SAS endret raskt rutenummer til SK939 og SK940 da glippen ble oppdaget.  Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix

Saken oppdateres.

SAS lanserte sine nye USA-ruter mellom Stockholm og Los Angeles i forrige uke.

Ruten ble introdusert med rutenumrene SK933 og SK934. Det var en aldri så liten tabbe – rutenumrene viste seg å være tidligere brukt av et fly involvert i en dødsulykke.

SAS’ rute mellom København og Los Angeles via Seattle hadde de samme rutenumrene. I 1969 forulykket DC8-flyet i Santa Monica Bay utenfor LA. 15 passasjerer omkom, mens 30 overlevde, skriver Bonusfeber.no.

— Nå er det veldig lenge siden den flyulykken, så jeg ser ikke helt den store sammenhengen i endringen. Men jeg er sikkert på at SAS gjør det for å være helt sikre på å ikke støte noen, sier Flemming Poulsen i Bonusfeber.no til oss.

- En uheldig glipp

SAS sier at rutenummeret ble lagt på flighten ved en ren glipp.

— Vi ønsket ikke at rutenummeret skulle forbindes med en ulykke, og selv om det er veldig lenge siden det skjedde, så skal vi ha respekt for det. Det var viktig for oss å endre det, så da gjorde vi det. Det var en uheldig glipp, sier informasjonssjef Malin Selander i SAS Sverige.

Selander ønsker ikke å si hvordan de oppdaget glippen. SAS endret raskt rutenummer til SK939 og SK940. Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Veldig vanlig praksis

I luftfartens verden er det flere uskrevne regler – og en av dem er at rutenumre involvert i dødsulykker ikke benyttes. Et av de seneste eksemplene var etter Germanwings-styrten, hvor rutenummeret ble endret fra 9525 til 9441. — Å pensjonere rutenummer på grunn av ulykker er helt vanlig. Det skjer nesten hver gang det inntreffer en dødsulykke, av respekt for de etterlatte og ofrene, sier Poulsen.

Han forteller at SAS endret rutenummer til New York etter 11. september. Tidligere het ruten SK911, det ble endret til SK909. Poulsen forteller at det finnes eksempler på at noen rutenummer stadig vekk er i bruk, selv etter fatale ulykker.

— Så det varierer hva flyselskapene gjør. Men de aller fleste vil nok pensjonere et slikt rutenummer, sier han.

Overtro og flyskrekk

Også på grunn av passasjerer med flyskrekk kan det være lurt å endre rutenummer man kan forbinde med store flyulykker.

Men det tas også andre grep for å passe på de ekstra skvetne i luften.

— Noen kunder, kanskje særlig dem som lider av flyskrekk, kan være overtroiske. Derfor er det også vanlig at noen flyselskap har fjernet rad 13 i flyene sine, forteller Poulsen.

Les mer om luftfart:

På forsiden nå