Med toget som skiheis

Ytterst få av de 750.000 passasjerene som årlig reiser med Flåmsbanen, har med seg ski. Til tross for at det kanskje er verdens vakreste skiheis. I et helt unikt skiterreng.

TURISTATTRAKSJON: Flåmsbanen hadde i 2015 nærmere 750 000 passasjerer. Ikke så mange av dem med ski på skulderen. Noe som nesten gjør skikjørere til en attraksjon i seg selv når de bruker banen som h  Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen

Saken oppdateres.

En fargesprakende skidress skvetter plutselig til oppe i fjellsiden.

Ulet fra den rungende togfløyten skjærer gjennom snøværet og opp Flåmsdalen, før det forsvinner videre inn i Skarveheimen.

Så kommer den mørkegrønne togkroppen til syne. Som en arbeidsom larve krabber den seg sakte opp de bratte bakkene og gjennom det vintertunge landskapet.

Tindevegleder Sigurd Felde stopper skiene og snur seg.

— Skvatt dere? Det tar litt tid å bli vant med den lyden. Det er jo så stille her ellers, sier han.

Skal du har Norgesferie i år?

BILFRITT: For å komme deg til Vatnahalsen Hotell må du enten kjøre tog eller ta deg opp fra Myrland stasjon med ski og feller på beina.  Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen

Det har han rett i. Fjellene rundt Flåmsdalen har ikke sett så mange skikjørere de siste 30 årene. Til tross for at toppturer forlengst er blitt hverdagskost i de fleste av Norges mest kjente fjellområder.

Det hender skigåere bruker Rallarvegen som kommer ned her vinterstid, men den kalde årstiden er på langt nær like populær som sommermånedene. Sommerstid er Flåmsbanen en av Norges desidert største turistmagneter.

— Det er her, helt vest i Skarveheimen, de vestlige og østlige værsystemene møtes. Noe som gjør det til et snøsikkert område gjennom hele vinteren. Det er egentlig rart at ingen har utnyttet området bedre for toppturer og skikjøring i nyere tid. Her har vi fjellet Tarven 1702 meter over havet rett foran oss og perfekt skogkjøring under oss, sier Felde og peker.

Ikke bli stemplet som en reiseamatør:

HEISEN: Konduktøren på Flåmsbanen hjelper skifolk inn på toget. Det er en stund siden dette skjedde i stor skala, men etter at Flåmsbanen ble knyttet sammen med Bergensbanen i 1940, ble Vatnahalsen og Myrdal en stor skidestinasjon i flere tiår.  Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen

Han har en lang karrière bak seg som tindevegleder i Norge og utlandet.

— Når værforholdene og føret tillater det, kan vi gå 600 høydemeter fra hotellet for så å kjøre 1000 høydemeter ned til Flåmsdalen igjen. Der nede er det bare å sette seg på Flåmsbanen og nyte utsikten tilbake til Vatnahalsen langs en av verdens bratteste toglinjer. Står vi på, så rekker vi to turer helt ned til Flåmsdalen i dag, sier Felde.

Hotellet han referer til er Vatnahalsen Hotell. Som nest siste stopp på Flåmsbanen, drøye 800 meter over havet, er ikke stedet fremmed for skiturister. Selv om det er en stund siden.

Her får du flere gode skiturtips:

SKOGEN: Den kan se tett og bratt ut nede fra Flåmsbanen, men det finnes en rekke flatere partier og ruter ned i Flåmsdalen for deg som ikke er av det ekstreme slaget.  Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen

TURISTATTRAKSJON: Flåmsbanen hadde i 2015 nærmere 750.000 passasjerer. Ikke så mange av dem med ski på skulderen. Noe som nesten gjør skikjørere til en attraksjon i seg selv når de bruker banen som heis.  Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen

Glad i tog?

Nordens St. Moritz

— Går man tilbake til 30-tallet, var Vatnahalsen kjent som Nordens svar på St. Moritz. Hit kom blant annet mange engelskmenn i tweed og fruer med fine hatter for å lære seg å stå på ski. De kom opp med hest og slede fra Myrdal stasjon på Bergensbanen og holdt på i bakkene rundt hotellet her. På den tiden arrangerte de også Norgescup i slalåm rett her borte på Urdshovd, sier daglig leder på Vatnahalsen Hotell, Janet Aksnes.

Hun sitter foran peisen i en stue som oser av lokalhistorie. Det er et enkelt, men koselig hotell.

Et sted der service og atmosfære veier opp for eventuelle mangler. Det er kun Flåmsbanen som tar deg hit, ingen bilvei til døren. Innenfor hotellets røde vegger har lukten av varme vafler satt seg permanent.

RETT PÅ SAK: Vatnahalsen Høyfjellshotell ligger ideelt til for toppturer rundt Flåmsbanen. Man kan spenne på seg skiene på dørstokken.  Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen

Selv om vaffeljernet ikke hadde stått på konstant, noe det gjør for de få vintergjestene, så hadde lukten hengt igjen fra i sommer.

— Når cruiseturistene kommer med Flåmsbanen, kjøper mange av dem en pakke hvor de går av her og får servert vafler og kaffe. Vi serverer 45.000 vafler i løpet av tre måneder. Mor får det vi kaller «vaffelmuskler» i høyrearmen av å lage vaffelrøre, smiler sjefen for det familieeide hotellet.

Hun gløtter bort på en gruppe svensker som kler av seg plasstøvler, hjelmer og skredsekker i resepsjonen, før de går løs på vaffelpressen.

— Det er uvant å se skifolk her igjen. Frem til 80-tallet var det en liten skiheis og bakke bak hotellet. Det fungerte som et trekkplaster for vinterturistene. Men heisen ble for dyr å drive, og konkurransen fra de store skianleggene ble for hard. I tillegg kom Rallarvegen og alle som bruker den sommerstid. Kombinert med gjestene fra Flåmsbanen ble vinteraktivitetene litt glemt. Derfor er vi veldig spente på om denne nye kundegruppen med topptur-folk har kommet for å bli, sier hotellsjefen.

DALEN: Flåmsdalen byr på variert skiterreng. Alt fra flott høyfjell til skogskjøring. Mye av det er ikke utforsket enda.   Foto: Hans Kristian Krogh-Hansen

GAMLE MINNE, NY GIV: Skiutleien som en gang var del av det lille heisanlegget bak Vatnahalsen Hotell, er fortsatt intakt. - Selv om toppturer er det som åpner opp skimulighetene i området, håper vi at heisen kan starte opp igjen snart. Da kan også barna ha et sted å boltre seg, sier Petter Andresen (tv) og Sigurd Felde.  Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Svenske John Frændberg reiser til Norge på toppturer to ganger i året med vennegjengen. Tidligere har de vært i Sunnmørsalpene og Lofoten.

— Vi hoppet på toget i Göteborg og kjørte hele veien til hotellet. Mer behagelig reise får du ikke. Selv om det ikke er så mye fjordutsikt her, er fjellene og stedet utrolig vakkert. Også rekker vi mer skikjøring med toget som heis opp igjen fra dalen. Bare det å kunne gå rett ut fra hotellet på topptur, er jo også eksklusivt, sier han.

Fått med deg disse endringen?

SE PÅ DEM: Tog som skiheis i kombinasjon med toppturer er perfekt for deg som vil kjøre mer enn de vil gå. Du vil også bli lagt merke til.   Foto: Hans Kristian Krogh-Hanssen

Norske fjell når nye høyder:

Grønt valg

Tilbake under fjellet Tarven er det blitt ruteendring. Vinden tar til og sikten er ikke den beste i høyden. Sigurd Felde legger kursen gjennom kupert terreng og over mot en passasje som skal ta oss ned mot Flåmsdalen igjen.

Til en li med glissen bjørkeskog hvor det er lettere å kjøre på ski når kontrastene blir borte på høyfjellet.

Førstemann som jubler seg ned lia i støveldyp puddersnø er bringebærbonde og frikjører Petter Andresen fra Lærdal. Sammen med Felde er han et av hodene bak det nye skikonseptet.

— Vi satt hjemme i Lærdal en dag og lurte på om det gikk an å kjøre toget opp og ski ned. Det viste seg å være en fantastisk idé etter at vi utforsket området litt. Toget kan også brukes til å forflytte seg rundt til foten av forskjellige fjell på en miljøvennlig måte. Skifolket bruker mye bil for å komme seg rundt, og toget er en betraktelig grønnere og mer behagelig måte å gjøre det på, sier han.

I det vi går på Flåmsbanen nede på Blomhelleren stasjon, møter vi blikket til noen asiatiske turister.

De ser opp mot fjellene og så tilbake på den nedsnødde og svette gjengen som kommer glisende inn i turisttoget med ski.

— Går det an å kjøre på ski her ...?

En jente spør, tydelig forundret over kombinasjonen nordmenn og norsk natur.

Svaret er opplagt. Det går på skinner.

Få flere tips til reiser i Norge og skiturer verden rundt:

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Vatnahalsen Hotell

Vatnahalsen Høyfjellshotell ligger 820 moh. og ble opprinnelig bygget som et sanatorium i 1896.

Det ble imidlertid fort et hotell under byggingen av Bergensbanen. Da banen ble skinnelagt til Myrdal, ble det mote blant velstående bergensere å ta en togtur til Myrdal og så opp til hotellet for å spise middag her.

I dag er det 90 prosent nordmenn som er gjester ved hotellets 40 rom, men tusenvis av cruiseturister kommer innom hvert år via Flåmsbanen.

Hotellet er kun stengt seks dager i julen hvert år.

Se mer info: www.vatnahalsen.no

Mer info om ski og tog: www.skiandtrain.com 

På forsiden nå