Ni av ti fly snur på under 30 minutter

Flyselskapene jobber knallhardt for å effektivisere driften, og på den måten skape best mulig økonomi i den operative driften.

Saken oppdateres.

Flyselskapene jobber knallhardt for å effektivisere driften, og på den måten skape best mulig økonomi i den operative driften. SAS snur flyene sine ofte på mindre enn 30 minutter.

Tid er penger, også i luftfarten. For flyselskapene er det viktig å hode flyene i aktivitet, det er da de tjener penger. På bakken pådrar de seg stort sett bare avgifter.

Skal ikke ta mer enn 30 minutter

Selv om SAS-flyet skal gjennom over 150 ulike operasjoner fra det lander til det er klar for avgang, skal hele prosessen ikke ta mer enn 30 minutter. Her forteller vi det på 40 sekunder.

I en oversikt SAS har utarbeidet går det frem at 96 av 100 fly snudde på 30 minutter etter mindre i den sesongen vi har lagt bak oss, sommersesongen 2015. Den varte fra 29. mars til 24. oktober, og oversikten omfatter både selskapets operasjoner på Oslo Lufthavn og de øvrige flyplassene i Norge.

Dette skjer når flyet lander

Det som normalt skjer etter at flyet har landet er dette, slik SAS-bladet Scandinavian Traveler forteller:

1. Dokking: Strømtilførselen blir koplet til, motorene slås av. Klosser plasseres rundt hjulene for å hindre at flyet skal bevege seg.

2. Passasjerene forlater flyet: Pilotene lager logg hvis det er noe som må sjekkes.

Her er gode råd for flyplassetikette:

3. Lossingen starter: Tømmingen av flyet starter med en gang, både kofferter, post og annen last.

4. Catering og rengjøring: Når passasjerene er ute, rykker rengjørerne inn i kabinen for å fjerne avfall og gjøre rent. Dessuten fylles flyet med mat og drikke. Toalettene blir tømt.

5. Fylling av drivstoff: En tankbil parkerer under høyre vinge, og flyet tankes fra underjordiske slanger. Flere tonn drivstoff fylles på flyet.

6. Lasting: Så lastes flyet etter en egen lasteinstruksjon slik at passasjerer og bagasje blir fordelt så jevnt som mulig i flyet.

7. Boarding: Passasjerene kan slippes om bord.

Måten vi vanligvis går om bord på er den tregeste:

8. Avgangen klargjøres: Kapteinen foretar en kontroll av panelene i cockpit, mens styrmann foretar en ekstern inspeksjon av flyet — bl.a. sjekkes understellet, og at alle klaffer og ventiler er lukket. På vinteren sjekker vedkommende også om det har dannet seg is på vingene.

9. Off block: Kapteinen kontrollerer lasteskjemaet, den eksterne strømforsyningen koples fra og pushback-traktoren koples til hjulet. Pilotene frigjør bremsene, rapporterer at de er "off block" og får en avgangstid.

10. Klar til avgang: Flyet takser til rullebanen og er klar for avgang.

Se hvem som har kontrollen på flyplassene:

25 minutter hos Norwegian

Hos Norwegian er snutiden beregnet til 25 minutter i Skandinavia, ifølge selskapets kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen:

— På flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim er vi nede i 20 minutter, og dette målet når vi stort sett, sier han.

Og en litt lei liste:

Les mer om luftfart:

På forsiden nå