Se hvordan alle verdens land selger seg som reisemål

Sjekk dette morsomme kartet.

SLAGORD FOR REISE: Danmark selger seg inn som verdens lykkeligste land, men Norge spiller på naturen. Sverige har ikke noe slagord i den ferske slagord-oversikten. Foto: Skjermdump FamilyBreakFinder.co.uk

Saken oppdateres.

«Powered by nature» er Norges slagord utad. Men hvordan selger andre land seg ut som reisemål?

På en oversikt laget av det britiske nettstedet FamilyBreakFinder.co.uk kan samtlige land som har slagord ses.

Et av verdens ti minst besøkte land, stillehavsnasjonen Kiribati, har slagordet «For travellers». Det er ingen underdrivelse da det krever en del planlegging for å nå øystaten.

Her et knippe eksempler: Nederland «The original cool», Kapp Verde «No stress», Jamaica «Get All Right», Djibouti «Djibeauty» og Filippinene «It's more fun in the Phillipines».

MANGE MORSOMME: Get all right er Jamaicas slagord, mens Belize har Mother Nature's Best-Kept Secret. Foto: Skjermdump FamilyBreakFinder.co.uk

NORDLIGE AFRIKA: En del av landene mangler slagord, men det står ikke på kreativiteten for de som har: «Marokko Much Mor».Foto: Skjermdump FamilyBreakFinder.co.uk

Oversikten viser hvordan turisme markedsføres verden rundt – og er en god miks av generiske og bisarre slagord, mener grunnlegger Dominic Sawyer av FamilyBreakFinder.

Slagordene brukes gjerne i store kampanjer utenlands — og på store flyplasser verden rundt. Når du lander skal det ikke være tvil om hvilket land du er i.

Denne listen er kul å brife med: Verdens ti minst besøkte land

En lang tradisjon med slagord

Professor i markedsføring, Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole, sier at slagord har en lang tradisjon – fordi det fungerer.

Effekten av slagord er ubestridt positiv dersom de lykkes, mener han.

— Kredittkortet American Express ble kjent for «Don’t leave home without it!». Nokia ble knyttet til «Connecting people». Avis (bilutleie) ble berømt for «We try harder!».Noen aktører lager i tillegg en såkalt «jingle», lyd/låt, til et produkt. Poenget er at konsumenter skal gjøre en umiddelbar kobling mellom slagordet og produktet, tjenesten eller bedriften straks de hører slagordet eller låten som blir spilt.

En morsom reiseutfordring: Fem små land du lett kan besøke på under et døgn

SØR-AMERIKA: Mye spill på natur og magi i Sør-Amerika. Foto: Skjermdump FamilyBreakFinder.co.uk

ASIA: Armenia bruker ordet beautiful - altså vakker - som et av seks andre land.Foto: Skjermdump FamilyBreakFinder.co.uk

Både private og offentlige nasjonale turistforeninger har sett behovet for å differensiere seg fra alle andre reisemål, ifølge Andreassen.

Men det fungerer ikke helt.

— Når jeg ser på det kartet er det veldig mye av det samme: kultur, natur og opplevelser. Resultatet er at ingen står ut som annerledes eller fengende som de andre eksemplene. Dermed mister de sin effekt, mener han.

Hit vil reiseguidegiganten sende deg neste år: Lonely Planet: Her er de ti beste landene i 2017

UTROPSTEGN: Flere land har utropstegn i sine slagord - som India. Foto: Skjermdump FamilyBreakFinder.co.uk

- Unikheten faller bort

- Har det noen funksjon og effekt at land har slike slagord?

- Om de lykkes kan det bety svært mye – noe det gjorde for American Express, Avis og Nokia. Mange land bruker millioner av kroner på den type markedsføring for å trekke til seg turister, og da er slagordet med. Effekten er begrenset, noe som får meg til å tro at avkastningen målt pr. reklamekrone er negativ, sier Andreassen.

- Hva tenker du om Norges slagord?

- Slagordet trekker på naturelementet. Umiddelbart gir det assosiasjoner til at nasjonen er drevet av fornybar energi. Men det er ikke det de mener. De mener at her vil man få unike naturopplevelser. Problemet er at det får man i alle land, dermed faller unikheten ut.

Skal du på Norgesferie? Her får du tips: Norge rundt måned for måned

SØRLIGE AFRIKA: Slagordet må være velklingende for at det skal ha effekt, mener markedsføringsprofessor. Ugandas slagord «You're welcome» kan tolkes på flere måter. Foto: Skjermdump FamilyBreakFinder.co.uk

— Norge kommer godt ut

Direktør Per-Arne Tuftin i Forum for Reiseliv har jobbet mye med markedsføring av Norge utenlands siste to årene.

— Med fare for å være inhabil, så synes jeg at Norge kommer godt ut av dette. Jeg har vært med i mange diskusjoner om slike slagord og det er ikke enkelt å finne et slagord som både beskriver landet og som ikke er så generelt at det kan være hvilket som helst land.

NATUR: Mange land forsøker å selge seg som naturreisemål. Norge er ett av dem – og Lofoten er blant stedene som har fristet utenlandske turister hit. Foto: Bjørge, Stein

— Jeg mener at «Norway – powered by nature» fokuserer på vårt fremste produktfortrinn, samtidig som det forklarer hvorfor innholdet i produktet; mennesker, kultur, historie, lokal mat med mer har utviklet seg til en spesiell opplevelse, mener Tuftin.

Sjekk hvordan Norge selges til et av våre viktigste reisemarkeder: Slik skal det største turistmarkedet kapres av Norge

Selv synes han at salgsordet må være kort og konsist for land som aktivt satser på reiseliv.

— Men, det må samtidig være et slagord som ikke er så generelt at det kan være hvor som helst. Jeg synes «Canada, Keep exploring» er bra og «New Zealand 100 % Pure» er bra. Det samme gjelder «Peru, Land of the Incas». Alle tre sier noe om produktet og hva du kan oppleve, mener han.

  • Dette vekker også oppsikt:

STILLEHAVET: Både store og små øyer har slagord. Foto: Skjermdump FamilyBreakFinder.co.uk

Sverige har ikke slagord

Av alle verdens land er det 38 som ikke har slagord for å selge seg som reisemål internasjonalt. Nord-Korea er ett av dem som ikke har slagord, men kanskje mer overraskende: Sverige har ikke et reiseslagord.

VisitSweden sier at de har et internt slagord i Norge.

— Vi har «Sverige, mye er likt, noe er annerledes» før, men det begynner å bli noen år siden vi virkelig brukte det. Vi ser at Sverige er ulike ting på de ulike markedene vi jobber mot, mens Norge for eksempel jobber jo primært med å løfte fjord og fjell, uavhengig hvilket land man snakker til, sier presseansvarlig Louise Winberg i VisitSweden.

Hun forklarer at de selger inn Sverige på ulike måter til forskjellige land.

— Vi har kontorer i 12 land, og Sverige i Norge er noe helt annet i Kina og USA, enn i Skandinavia. På nærmarkedene er Sverige veldig mange ting, og mer summen av alle de deilige opplevelsene og «perlene» eller «smultronställen» som gjør Sverige, sier Winberg.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Trenger du reiseinspirasjon? Sjekk disse sakene:

Her får du mest sol for pengene i høst

Dette er noen av verdens kuleste passtempler

Denne byen opplever reiseboom i vinter

Er dette fremtidens innsjekking?

Det er en egen kunst å finne de beste spisestedene i Paris. Vi har funnet ti av dem.

Følg oss på Twitter @reisecamilla og på Instagram @reiseredaksjonen

§
Vis debatt
Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå