Slik ser du verden gjennom linsen

Vi ble med på fotovandring i en av verdens mest kaotiske byer for å forstå forskjellen.

TRENE ØYET: Fotovandringer – hvor som helst i verden – er en ideell måte å oppdage et nytt sted og trene øyet på samme tid.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Saken oppdateres.

Manjit Singh Hoonjan geleider oss gjennom Kolkatas gater og siterer visdomsord om fotografi.

— Et godt bilde skapes med øyet først, sier han.

— Kameraet kommer i andre rekke.

Vi befinner oss i et byens travleste distrikter – Manjit Singh Hoonjans hjem og fødested. Religioner og kulturer fra hele verden har levd fredelig her i Barabazar siden Kolkatas grunnleggelse.

Siden 2008 har den 43 år gamle fotografen veiledet små grupper med turister rundt om i den tidligere hovedstaden, som i mange år primært var kjent for forfall og enorm fattigdom.

Ville du bodd med en fremmed på hotellrommet? Det kan skje:

FISKEMARKEDER: Våger du deg inn på Kolkatas fiskemarkeder, vil trolig både klær og kamerautstyr lukte pussig i noen dager.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

SKATTKAMMER: Kolkatas gater og markeder er et skattkammer for fotoentusiaster, men det krever et tålmodig øye og godt med tid for å hente gull fra kaoset.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

I disse dager endrer Kolkata seg i takt med nasjonens andre storbyer – preget av kraftig befolkningsvekst og en økende middelklasse – men bevarer fortsatt den unike og til tider surrealistiske krysningen mellom gammelt og nytt.

— Sånt blir det gode bilder av, forteller Manjit, idet vi passerer eldgamle hindu-templer, buddhistiske vandrerhjem og krysser terskelen inn til yrende Chinatown. Du kunne tilbrakt et helt liv her med kameraet rundt halsen!

RESPEKT: For dem som vegrer seg for å fotografere fremmede, er Kolkata et perfekt reisemål. - Fremstår man med respekt og godt humør, er folk flest mer enn villige til å la seg avbilde, sier Manjit.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

FORSTÅ KAMERAET: Fotografi i Kolkata handler om mer enn å trykke på utløseren. Med en enorm variasjon av motiver og lyskilder, er en grunnleggende forståelse av kameraet avgjørende.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Et angrep på sanseneSelv i et land så kaotisk og krevende som India, skiller Kolkata seg ut som et av landets mest intense reisemål. Det er en by som

KURSLEDER: Manjit Singh Hoonjan har drevet undervisnings-baserte fotovandringer i Kolkata siden 2009. - Du kunne tilbrakt et liv her med kameraet rundt halsen, sier han.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

setter både mage, øyne, ører, intimgrenser og tålmodighet på kraftig prøve, men med rett lynne og rikelig med tid, sier Manjit, åpner det seg et skattkammer av både reiseopplevelser og fotomuligheter.

Sjekk hvilken som troner på sandtronen:

— Kolkata er et sammensatt måltid og kan ikke inntas for fort. Jeg har stor respekt for alle reisende som kommer hit, sier han.

— Min jobb er å fremme forståelse for byen vår, som fortsatt lever med et urettferdig stigma.

DYBDE: En lav dybdeskarphet – når deler av bildet er mer i fokus enn andre – er en god måte å fremheve motivet. Teknikken er særlig typisk for portretter og menneskebilder.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

SKATTKAMMER: Kolkatas gater og markeder er et skattkammer for fotoentusiaster, men det krever et tålmodig øye og godt med tid for å hente gull fra kaoset.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

For en enkel gutt fra Norge er det lett å føle seg overveldet. Frem og tilbake kastes vi, som forsvarsløse rumpetroll i en frådende elv av mennesker, dyr og maskiner.

Nesen fylles av krydderlukt, eksos, blomster, forråtnelse og svette.

Blikket trekkes i hundre retninger på samme tid. Tankene drukner i lyd. Det er som om byen snakker til oss, en evigvarende, bittersøt sang som lokker videre og videre inn i labyrinten av smug, templer og sidegater.

Nå er det faktisk mulig:

FORSTÅ KAMERAET: Fotografi i Kolkata handler om mer enn å trykke på utløseren. Med en enorm variasjon av motiver og lyskilder, er en grunnleggende forståelse av kameraet avgjørende.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

BEVEGELSE: En god tilnærming til gatefotografi – gjort berømt av den franske fotografen Henry Cartier Bresson – er å finne en spennende bakgrunn og vente til noe eller noen beveger seg inn bildet.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Bønneklokker klinger mellom de forfalne fasadene; løsbikkjer romsterer rundt i søppelfylte rennesteiner; en flokk med geiter blir nesten tidlig slakt under en toppmoderne sportsbil med sotete vinduer.Overalt er det ting, mennesker og situasjoner verdt å fotografere, men etter en time med frenetisk klikking oppdager jeg til min fortvilelse at bildene mangler noe.

— Du gjør en vanlig feil, sier Manjit.

— Du fotograferer alt, og dermed ingenting. Nøkkelen er å puste, roe ned og observere en situasjon før du trykker på utløserknappen. Først da fylles bildene med nerve og sjel. Når jeg fotograferer et nytt sted, tar jeg ofte ikke kameraet frem før etter en time.

Reiselysten og trenger inspirasjon?

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

RAMMET INN: Å bruke naturlige «rammer» i omgivelsene er en god måte å fremheve motivet.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

FOTOKURS: Kolkata er ingen enkel by å reise eller fotografere i, men for de med tålmodighet og et løstsittende smil finnes det få lekeplasser i verden med flere billedmuligheter.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Jeg velger å ta Manjits råd bokstavelig og lar kameraet henge en stund. Etterhvert blir miljøet mer oversiktlig. Mønstre dannes, kontraster blir tydeligere, orden oppstår i kaoset. Når jeg ikke hele tiden hever kameraet til øyet, blir også menneskemøtene langt mer spennende og intime.

Lokalbefolkningens nysgjerrighet og villighet til å la seg fotografere, sier Manjit, — gjør fotografi i Kolkata til en sosial og leken opplevelse.

— Kolkatas befolkning er heldigvis ikke utmattet av turisme, sier Manjit.

Her er den reisende en attraksjon på lik linje med miljøet de beveger seg rundt i.

ikke bli stemplet som en reiseamatør:

BLIKKET: Jo mer man fotograferer, jo mer ser man.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

VIPPBAR: For å heve seg over menneskemengdene og fortsatt ha kontroll over bildet, er det godt å ha et kamera med fleksibel, vippbar skjerm.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Den dype enden av bassenget

Dr. Harisadhan Maiti har vide øyne når vi vandrer sakte gjennom de stadig travlere gatene. 64-åringen er født og oppvokst på nordsiden av Kolkata, men har tilbrakt hele yrkeslivet sitt i England.

Hvert år returnerer den nå pensjonerte legen til hjembyen, men sier dette er en side av Kolkata han aldri før har sett.

— Jeg ante ikke at dette var her! Alene ville jeg nok vært engstelig for å forville meg i disse gatene, men gjennom fotografi er det nettopp dette som blir så spennende. Men det er åpenbart at en gang ikke er nok, sier han.

— Jeg blir nødt til å komme tilbake igjen og igjen.

OPPDAGELSE: Dr. Harisadhan Maiti vokste opp i Kolkata før familien flyttet til London for over 40 år siden. - Fotografi er en fantastisk måte å gjenoppdage hjembyen min, sier han.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Både jeg og Dr. Maiti har tatt med speilreflekskameraer og et lite utvalg linser til dagens foto-vandring, men overraskende nok velger resten av gruppen å ta for seg Kolkatas yrende gateliv med mobiltelefonen. Manjit sier dette blir vanligere og vanlige.— Du kan ta fantastiske bilder med bare mobilen, sier han.

— Verdens skarpeste og mest velbehandlede foto er ikke verdt papiret det er trykket på, om motivet ikke er interessant.

Vet du hvorfor vi har vinterferie?

FINJUSTERE: I miljøer med sterke kontraster og varierende lyskilder, er det fordelaktig med kamerautstyr som lar deg finjustere eksponeringen.  Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Det virker som evigheter, men når vi stopper opp ved hjørnet av den praktfulle Magin David-synagogen har klokken ennå ikke slått tolv.

Det har vært et mektig måltid, uten tvil, men én ting er sikkert: Å se Gledens By er et livslangt prosjekt.

— Det er kanskje den dype enden av bassenget, sier Manjit, men når man først kommer seg uti er vannet akkurat passe.

Få mer reiseinspirasjon:

Og noen gode reistips:

Kolkata

Indias nest største by og tidligere hovedstad, med en befolkning på rundt 14 millioner.

Sesong: Oktober til mars.

Valuta: Indiske Rupi.

Visum: Nordmenn trenger Visum for India. Besøk www.indianvisaonline.gov.in for mer informasjon.

Overnatting:

Budsjett: Hotel Galaxy – greit (på grensen til godt) alternativ nær turistghettoen Sudder Street. I prisklassen – under 1000 rupi – kan man ikke regne med stort, men den gamle bygningen har nok av sjarm. Ingen nettside, men eier kan nås på hotelgalaxy.kol@gmail.com

Middels: Park Hotel – Funky og populært alternativ med restaurant og svømmebasseng i byens mest berømte handlegate. www.theparkhotels.com

Luksus: Chrome – Trolig byens hippeste hotell, med moderne rom i en svært moderne bygning. Optiske illusjoner er brukt i dekorasjonene. Svømmebasseng. www.chromehotel.in

Reisen dit: Det går ingen direkteruter fra Norge til Kolkata, men byen kan lett nås via en mellomlanding. Qatar Airways flyr fra Oslo via Doha. Air Emirates går via Dubai.

Fotografering: Calcutta Photo Tours tilbyr en rekke ulike foto-ekskursjoner rundt om i Kolkata, som fokuserer på alt fra historie til kulturelt mangfold til byens fantastiske markeder. Les mer og book via selskapets nettsider – www.calcuttaphototours.com

Manjits topp 5 fototips
  1. Smil: En god fotograf er ikke bare kjent med utstyr og teknikker. God kontakt med menneskene man fotograferer er også avgjørende. Mangel på et felles språk er ingen hindring.

Man kan lett ha en meningsfull dialog på to forskjellige språk, så lenge utstrålingen og smilet er på plass. Vær forsiktig med å fotografere folk i private situasjoner uten tillatelse.

  1. Ro ned: Det blir sjeldent gode bilder av å haste gjennom et område, og selv om man føler seg overveldet av fotoglede og nysgjerrighet er det viktig å huske: Alt er ikke et bilde. Bruk god tid, og bruk øyet mer enn kameraet. Returner gjerne flere ganger til samme sted.
  2. Se: Et godt fotografi starter alltid med øyet. Observer en situasjon før du hever kameraet. Se etter mønstre, gjentagelser, kontraster. Det viktigste er at bildet formulerer en historie eller stemning. Med menneskebilder er uttrykk avgjørende, enten det gjelder ansikt eller gestikulering.
  3. Forstå: Uansett om du tar bilder med mobil, bestefars filmkamera eller toppmoderne modeller, er det avgjørende å vite hvordan utstyret fungerer.

Manjits råd er enkelt: Les bruksanvisningen, perm til perm, før man henger kameraet rundt halsen. Gjennom forståelse for verktøyet og hvilke prinsipper det er bygd etter, blir fotografi som en utvidelse av øyet.

  1. Øv: Manjits siste og enkleste råd. Som med alle andre kunstformer, blir det ikke minneverdige resultater uten jevnlig øving. På ferieturen, sett av noen timer hver dag til fotovandring.

Ta for deg spesifikke temaer – som menneskeportretter, arkitektur, markeder eller refleksjoner i vinduer og regnvåte gater. Utenom reisen, hva med å fotografere hjembyen din?

På forsiden nå